ENTREVISTA A LA NOVA INCORPORACIÓ (PAS/PDI) DE LA FCTE – JOAN CASAS

Joan Casas Roma: “M’agradaria aconseguir transmetre als estudiants tot el potencial immens que hi ha darrere els jocs, no només com una forma d’entreteniment, sinó com un mitjà per comunicar, per compartir i per fer viure experiències que, d’una altra manera, potser no podríem viure”

Joan Casas Roma es va titular en Enginyeria Tècnica en Informàtica de Gestió a la UVic i en Màster en Lògica i Filosofia de la Ciència a la Universitat de Salamanca. Posteriorment, es va doctorar en Societat de la Informació i el Coneixement, com a becari predoctoral a la UOC, amb una tesi centrada en la lògica i la filosofia darrere la creació i el desenvolupament de mons imaginaris i hipotètics.

Aquests últims anys, Casas ha complementat i enriquit la seva formació en composició de música i bandes sonores, que l’ha portat a obtenir un Certificat de Tècnic de So (especialitat en Gravació Musical d’Estudi) a l’acadèmia Microfusa i a cursar actualment el Màster de Composició de Bandes Sonores per a Audiovisuals a l’ESMUC.

· Quina és la teva experiència professional prèvia?

Després de cursar Enginyeria Tècnica en Informàtica de Gestió, vaig estar treballant en diferents estudis petits, en què m’encarregava del disseny i la programació de videojocs per a plataformes mòbils (iOS i Android), així com de tasques de programació web full-stack.

Abans d’obtenir la beca predoctoral, vaig fer d’ajudant de recerca en projectes relacionats amb ontologies, web semàntica, algoritmes de routing i dispositius mòbils. En aconseguir la beca predoctoral, vaig centrar-me gairebé exclusivament en la meva tesi doctoral.

Un cop acabat el doctorat, em vaig incorporar com a investigador postdoctoral a la Games Academy de la Falmouth University (Regne Unit), on vaig treballar com a investigador en un projecte europeu sobre jocs digitals. En acabar-lo, vaig entrar a formar part com a lecturer (professor) de la mateixa Games Academy, on liderava i feia classes en assignatures de game design, fonaments de programació, i àudio i música per a videojocs. Durant aquests anys a la Games Academy, la meva recerca es va centrar, sobretot, en l’estudi de tècniques de game design per al disseny de meaningful choices, morality systems i jugabilitat immersiva. Com a resultat d’aquesta recerca, vaig participar en el disseny i el desenvolupament de diversos prototips i jocs no comercials, alguns d’ells exposats en exhibicions de jocs digitals i arts.

Després del punt d’inflexió que va suposar la pandèmia del 2020, vaig tornar a Barcelona com a investigador postdoctoral al grup SmartLearn de la UOC, en què investigava sobre ètica de la tecnologia, ètica de la IA i aprenentatge basat en jocs.

Paral·lelament, he anat combinant la meva vida laboral amb projectes i activitats relacionades amb el món de la música: soc director d’una coral de la comarca des del 2012, i he compost la banda sonora i l’espai sonor de diversos espectacles teatrals, curtmetratges i jocs digitals.

· En què consisteix la teva feina a la UVic-UCC?

Vaig incorporar-me inicialment com a professor associat per a l’assignatura de Game Design, del grau en Multimèdia. Aplicacions i Videojocs. Al cap de poc, vaig començar a impartir també Videogame Production, del mateix grau. Estant totes dues assignatures directament relacionades amb part de la meva trajectòria laboral i investigadora, i tractant-se de temes sobre els quals ja havia fet docència a la Falmouth University, em va semblar una oportunitat fantàstica poder fer-ne classes a la UVic-UCC, tot aprofitant els coneixements que havia adquirit durant la meva estada postdoctoral.

En oferir-se una plaça a temps parcial per a la línia d’assignatures que ja ensenyava, vaig presentar-m’hi sense dubtar-ho.

· Quines expectatives tens?

Aquest és el segon curs que imparteixo aquestes dues assignatures a la UVic-UCC. Tot i que estic satisfet dels resultats de l’any passat, aquest any estic retocant i millorant punts de les assignatures que m’agradaria poder veure més a fons o poder transmetre d’una manera més clara als estudiants.

Aquesta línia d’assignatures, relacionada amb el disseny i la producció de jocs (tant digitals, com no digitals), és, per mi, una disciplina que s’acosta més a l’art, que a la tècnica. Els jocs poden ser (i sovint són), al capdavall, un llenguatge més per comunicar, provocar emocions, compartir mons i involucrar-nos en històries que, tot i ser imaginàries, sovint ens parlen de nosaltres i de tot el que ens envolta.

Més que expectatives, parlaria del que m’agradaria i de la meva motivació: aconseguir transmetre als estudiants tot aquest potencial immens que hi ha darrere els jocs, no només com una forma d’entreteniment, sinó com un mitjà per comunicar, per compartir i per fer viure experiències que, d’una altra manera, potser no podríem viure.

 

· Què creus que t’aportarà aquesta experiència a la UVic-UCC?

Penso que m’aportarà un coneixement molt més profund de les matèries que imparteixo, i de com ensenyar-les i presentar-les.

El fet de tenir grups relativament petits d’estudiants també em permet fer un seguiment de l’assignatura més proper i més personalitzat, en què els alumnes també

poden aprofundir en els temes que més els interessin, o compartir preguntes i vivències relacionades amb el context de les assignatures. Igualment, aquest contacte més proper em retorna al nivell de conèixer quines són les inquietuds i els interessos dels estudiants, i saber què els motiva, i fa que em formuli preguntes que, potser, per mi mateix, tampoc m’hauria plantejat.

 

· Amb quins professors col·laboraràs a la UVic-UCC?

Col·laboraré directament amb en Raymond Lagonigro i en Joan Soler, a l’assignatura de Projectes Integrats II. Indirectament, suposo que amb tots els companys i les companyes del despatx.