Un Laboratori per la Inclusió Social i Digital

El Laboratori d’Innovació Social i Digital (LISD) de la UVic-UCC és una iniciativa nascuda el 2021 dins el projecte Osona Lab City. El seu objectiu és combatre les desigualtats digitals amb un enfocament social i educatiu. Liderat per investigadors com: la doctora Mar Beneyto, especialista en educació inclusiva, i el doctor Carles Bosch, expert en enginyeria informàtica i professor del Grau en Multimèdia. Aplicacions i Videojocs. El LISD combina investigació i acció per crear respostes a les necessitats de la comunitat.

“Al LISD busquem establir un vincle amb l’activitat acadèmica, transformant demandes en oportunitats d’aprenentatge aplicat”, afirmen Mar Beneyto i Carles Bosch.

Detectant Desigualtats al Barri del Remei

Una de les primeres investigacions del LISD ha estat al barri del Remei. En aquest barri de Vic s’han detectat barreres digitals importants: el mòbil és el dispositiu més utilitzat, però la connexió a internet i l’ús d’ordinadors són limitats, especialment en llars amb pocs recursos. També s’ha identificat una barrera lingüística per a moltes dones immigrants, que tenen dificultats per comprendre correus electrònics en català o espanyol.

Segons en Carles Bosch, aquestes barreres “restringeixen les oportunitats d’inclusió digital i social”.

Aprenentatge Servei (ApS) com a resposta

Per combatre aquestes desigualtats, el LISD impulsa activitats com les experiències d’Aprenentatge Servei (ApS), on estudiants de graus en Educació Social i Multimèdia. Aplicacions i Videojocs poden aplicar els seus coneixements en contextos reals.

“Aquestes iniciatives permeten als alumnes crear materials i tallers adaptats per a la comunitat”, explica la Mar Beneyto.

Les activitats inclouen formacions digitals i tallers de robòtica, amb el suport d’entitats socials, en benefici tant de la formació acadèmica com de la comunitat.

Cap a una expansió del model LISD

De cara al futur, el LISD planeja expandir aquestes accions a altres grups i necessitats. L’objectiu és replicar les seves estratègies en altres barris o regions amb característiques similars. En Carles Bosch destaca la visió del LISD de:

“Contribuir a la inclusió sociodigital i a la millora de la qualitat de vida a través d’un model d’intervenció replicable”.