El VIH és un virus que ataca el sistema immunitari de l’organisme. Un equip d’investigadors descriu en un nou article els mecanismes subjacents a la captura dels virus del VIH a les cèl·lules dendrítiques, i el paper que exerceix Siglec-1 en la captura i el transport d’aquestes partícules virals. L’article ha estat desenvolupat per investigadors de l’Institut de Ciències Fotòniques (ICFO) Enric Gutiérrez, Nicolás Mateos, Kyra Borgman i Fèlix Campelo, liderats per la professora ICREA María García-Parajo, amb col·laboració de l’investigador Carlo Manzo, de la UVic-UCC; Susana Benet, de l’Hospital Germans Trias i Pujol i el seu Institut de Recerca (IGTP); Itziar Ekizia, Núria Izquierdo-Useros i Javier Martínez-Picado, de l’IrsiCaixa, i Jon Nieto-Garai i Maier Lorizate, de la Universitat del País Basc (UPV). L’article ha estat publicat a la revista eLife.

Mitjançant l’ús de tècniques avançades com la microscòpia de superresolució i el rastreig de partícules individuals, l’equip va estudiar l’organització espacial de Siglec-1 a les membranes de les cèl·lules dendrítiques i el seu rol en les primeres fases de la infecció. Els investigadors han descobert que l’organització i mobilitat dels nanoclusters estan regulades per la polimerització d’actina, un procés cel·lular clau que té un paper destacat en diverses funcions biològiques. També han vist que tant la formació d’aquests nanoclusters com el confinament dels virus es produeixen en unes regions específiques de la membrana cel·lular caracteritzades per l’activitat de RhoA, una proteïna que també participa en la polimerització de l’actina.

L’investigador d’IrsiCaixa Javier Martinez-Picado també destaca que “el 2012 l’IrsiCaixa va descobrir que Siglec-1 era una proteïna clau que funcionava com a receptor d’unió del VIH en la superfície de determinades cèl·lules immunitàries, facilitant la difusió del virus dins l’organisme. Tot i que en el context de la infecció per VIH, el rol que juga Siglec-1 continua sent una àrea de recerca activa, i que es necessiten més estudis per avaluar plenament les complexes interaccions i el seu potencial com a diana terapèutica, aquestes troballes ofereixen una perspectiva molt valuosa sobre les complexes interaccions entre el virus i el sistema immunitari.