I Congrés Internacional sobre Gènere, Desenvolupament i Textualitat

Amb l’antecedent d’haver acollit el 9 i 10 de març del 2005 el I Congrés
Internacional sobre Gènere i Traducció, sis anys després, el 15, 16 i 17 de juny del 2011, la Universitat de Vic albergà el I Congrés Internacional sobre Gènere, Desenvolupament i Textualitat: textos fonamentals per al desenvolupament de les dones, iniciativa promoguda pel grup de recerca consolidat «Estudis de gènere: traducció, literatura, història i comunicació» i la Càtedra Unesco «Dones, desenvolupament i cultures». Pensat amb l’objectiu de donar a conèixer les aportacions dels textos que han revolucionat el coneixement interdisciplinari sobre les dones i n’han afavorit el desenvolupament, el congrés del 2011 se centrà en tres grans eixos: a) textos de literatura, de pedagogia i d’assaig, b) la traducció dels textos literaris i d’assaig i c) textos jurídics, institucionals i declaracions internacionals.

El segon eix esdevingué, doncs, una volguda continuació del I Congrés Internacional
sobre Gènere i Traducció del 2005. Si el propòsit del primer fou establir un estat de la qüestió i obrir camí a casa nostra en aquest àmbit de coneixement, el propòsit del segon fou revisar i donar notícia dels principals treballs, panoràmics i específics, ja consolidats i marcar fulls de ruta per al futur dels estudis teòrics i pràctics que relacionen les dones i la traducció.

Una selecció de les contribucions del Simposi, reescrites, reformulades i revisades, ha estat publicada en el dossier “La traducció i els estudis de gènere” al número 19 (2012) de la revista Quaderns: revista de traducció, després d’haver passat l’avaluació del consell editor de la revista.

En aquest enllaç podeu consultar els articles del dossier: Quaderns: revista de traducció, núm. 19 (2012)

Programa del Congrés

CATALÀ/ CASTELLÀ/ ANGLÈS

Dimecres, 15 de juny de 2011. Textos de literatura, pedagogia i història

10.00-10.30 Inauguració a càrrec de Dr. Jordi Montaña, rector de la UVic, Sra. Montserrat Gatell, Directora de l’ ICD i Dra. Francesca Bartrina, membre de l’organització del Congrés.

10.30-11.30 1ª sessió plenària
Presentació: Dra. Francesca Bartrina, Universitat de Vic
Dra. Geraldine Nichols, Universitat de Florida

12.00-14.00 Taula: Textualitats narratives
Coordinadora: Dra. Carme Sanmartí, Universitat de Vic
– Dra. Meri Torras, Universitat Autònoma de Barcelona
– Dra. Maria Josep Ragué, Universitat de Barcelona
– Dra. María del Carmen Simón Palmer, Consejo Superior de Investigaciones Científicas
– Dra. Irene Comins Mingol, Càtedra UNESCO de Filosofia per a la pau, Universitat Jaume I

15.30-18:00 Comunicacions

18:00-19:00 2ª Sessió plenària
Presentació: Dra. Luisa Cotoner, Universitat de Vic
Dra. Carme Riera, Universitat Autònoma de Barcelona

19.00-20.00 Presentació de llibres.
Coordinació: Sra. Caterina Riba, Universitat de Vic
Catalanes del IX al XIX. Carme Sanmartí i Montserrat Sanmartí (ed.)
Translating Women. Luise von Flotow (ed.)
Natura quasi morta. Carme Riera

Dijous, 16 de juny de 2011. La traducció de textos literaris i d’assaig

09.30-10.30 3ª Sessió plenària
Presentació: Dra. Pilar Godayol, Universitat de Vic
Dra. Mª del Carmen África Vidal Claramonte, Universidad de Salamanca.

10.30-11.00 Descans

11.00-13.30 Taula: Textualitats Multiculturals
Coordinació: Dra. Eva espasa, Universitat de Vic
– Dra. Paola Zaccaria, Università Degli Studi di Bari
– Dra. Ana Vega, Càtedra UNESCO Ciutadania democràtica i llibertat cultural, Universidad de La Rioja
– Dr. Miguel Ángel Essomba, director del Centre UNESCO de Catalunya
– Dra. Rukhsana Qamber, Quad-i-Azam University

13.30-15.00 Descans

15.00-15.30 Inauguració de l’exposició “Dones poetes” a càrrec de Dra. Marta Otero, Dr. Francesc Codina, Dra. Pilar Godayol i Dra. Lluïsa Cotoner

15.30-18.00 Comunicacions

17.00-18.00 Entrevista a la Dra. Marina Subirats a càrrec de la Dra. Isabel Carrillo. Projecte “Converses amb catalanes d’avui”, GETLICH

18.00-19.00 4ª Sessió plenària
Presentació: Dra. Patrizia Calefato
Dra. Luise von Flotow, University of Ottawa

19.00-20.00 Projecció del documental: “ALTAR” dirigit per Paola Zaccaria i Daniele Basilio coordinat pel Dr. Ronald Puppo

Divendres, 17 de juny de 2011. Textos jurídics i institucionals i Declaracions institucionals
9.00-10.30 Comunicacions
10.30-11.00 Descans
11.00-12.30 Títol taula: Textualitats Polítiques
Coordinació: Dr. Antoni Tort, Universitat de Vic
– Dr. Miguel Angel Sánchez Huete, Universitat Autònoma de Barcelona
– Dra. Marina Subirats, Universitat Autònoma de Barcelona
– Dra. Neus Santaner, STEI-I Illes Balears

12.30-13.30 5ª Sessió plenària
Presentació: Dra. Isabel Carrillo, Universitat de Vic
Dr. Pablo Gentili, Coordinador Acadèmic de CLACSO (Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales), Universidade do Estado do Rio de Janeiro.

12.30-13.30 Cloenda a càrrec de Dra. Mieria Canals, Sr. Joan Masnou i Dra. Carme Sanmartí

Els comentaris estan tancats.