Què fem

D’on surt el projecte que estem realitzant?

_1104897
Equip emprenedor i organitzador actual del Grup de treball Didàctica en Patrimoni Local del CIFE i FETCH de la UVic-UCC: Josep Casanovas, Iona Baquer, Jacint Torrents i Joan Callarisa

L’escola adopta un monument

10 idees clau

 

1. Què és el programa L’ESCOLA ADOPTA UN MONUMENT?

El programa d’adopció escolar de monuments pretén dinamitzar el coneixement del
patrimoni històric i arqueològic de cada municipi a través d’un treball específic als
centres educatius entorn a un “monument” proper.
L´any 1994, un programa cultural de la Unió Europea va impulsar el projecte
L’ESCOLA ADOPTA UN MONUMENT en el marc del qual noies i nois de totes les edats
van treballar sobre un monument local. Des del 1997, una vegada finalitzat el
projecte europeu, el servei d’educació de English Heritage, la institució encarregada
de vetllar pel patrimoni arqueològic, històric i cultural, va continuar amb el
programa, avui encara vigent i en expansió a aquell país.
Prenent com a inspiració aquestes experiències prèvies, el Laboratori d’Arqueologia i
Ensenyament del Centre d’Estudis del Patrimoni Arqueològic de la Prehistòria de la
UAB, en col•laboració amb entitats locals i comarcals impulsa des del curs 2004-05
aquest programa a Catalunya adaptant-lo a les característiques de la nostra realitat
cultural i educativa.
Des del curs escolar 2006/2007, el Camp d’Aprenentatge de la Noguera col•labora en
la coordinació i realització dels projectes.

2. Què és un monument?

La definició genèrica d’un monument és d’un “objecte o document d’utilitat per a la
història”. Actualment, la concepció de monument com a element patrimonial ha
superat la seva relació exclusiva amb edificis emblemàtics o amb una valoració
fonamentalment artística (monestirs, castells, catedrals), per associar-se a conjunts
urbans o rurals, edificacions senzilles, jaciments arqueològics, etc., molts d’ells poc
espectaculars des del punt de vista visual però històricament significatius i
informatius, especialment en el context de la història local.
Així doncs, un monument adoptat pot ser un jaciment arqueològic de qualsevol
època, un espai urbà com places o carrers, un taller artesanal, una antiga explotació
agrícola, etc.

3. Què vol dir adoptar un monument?

L’adopció de monuments implica que un centre educatiu inclogui en el seu projecte
de centre el coneixement i l´estudi d’un monument de la seva localitat com a centre
d’interès per a un o tots els seus cicles educatius.
Al final de cada curs escolar, el treball realitzat per l’alumnat (o una selecció
d’aquest) haurà de divulgar-se mitjançant exposicions, per via telemàtica o per
altres mitjans.
Els centres educatius rebran suport didàctic, documental i tècnic tant del Laboratori
d’Arqueologia i Ensenyament de la UAB, com del CdA de la Noguera per a la
realització de totes les fases del programa.

4. Quina és la dimensió educativa de l’adopció de monuments?

Mitjançant l´èmfasi en l’entorn local, no només en ciències socials sinó també en
altres àrees, es pot estimular a l’alumnat a realitzar una tasca creativa i original.
Exemples d’aquestes possibilitats son l’avaluació de les evidències, escoltar les
opinions o entendre el perquè de les decisions que es prenen en relació a la gestió
del municipi i del seu patrimoni.
A més, ajudar a conèixer la història de la seva comunitat més propera, reverteix,
sens dubte, en l´educació de valors, fomentant la formació d’actituds cíviques i
compromeses sobre els problemes del seu entorn.

5. Com dur a terme un projecte d’adopció?

L’adopció d’un monument per part d’un centre educatiu implica la introducció
d’unitats de programació a l’aula entorn a aquest eix temàtic que s’ajustin als
objectius generals d’etapa per a cada cicle. Al mateix temps ofereix l’oportunitat de
realitzar activitats extracurriculars intercicles i de divulgació extraescolar de la tasca
duta a terme per l’alumnat sobre el monument adoptat.
Cada centre educatiu pot optar per desenvolupar el projecte únicament a un dels
cicles, tractant a cadascun dels seus dos cursos aspectes diferents del projecte.
L’altra opció consisteix en incloure a la programació de cada cicle una unitat de
programació referent al projecte d’adopció d’un monument. En cada cas, a final de
curs s’organitzaran activitats per donar a conèixer el treball realitzat a la resta de
l´alumnat.

6. Com triar un monument?

L’elecció del monument és decisió de cada centre educatiu a partir de les
suggerències i propostes del Laboratori d’Arqueologia i Ensenyament i/o del CdA de
la Noguera. Elements que s’han de tenir en compte per determinar el monument a
adoptar són:
– Possibilitat d’accés amb grups escolars
– Existència i disponibilitat de documents o d’informació suficient sobre el mateix
– Potencial per a realitzar un ventall ampli de treball curricular
– Significació històrica, social, cultural, paisatgística o artística del monument

7. Quin suport es rebrà per a realitzar el programa?

El Laboratori d’Arqueologia i Ensenyament i el CdA de la Noguera prestaran suport a
tots els aspectes de posada en marxa que el centres considerin necessaris. De forma
específica, aquests àmbits d’assessorament es poden concretar en:
– La tria del monument
– Informació sobre el monument i recursos didàctics de suport
– Disseny de les unitats de programació
– Propostes d’activitats intercicles i extraescolars
– Realització i/o ajut per l’organització d’activitats puntuals relacionades amb les
unitats de programació (xerrades, tallers, organització de visites, etc.)
– Assessorament i suport tècnic per a la realització d’activitats extraescolars

8. Quin és el procediment per adoptar un monument?

El procés d’adopció d’un monument per part d’un centre educatiu requereix uns
mesos de preparació. Per tant, els centres hauran de programar la posada en marxa
del projecte d’un curs a un altre. Tot i així, al final del curs anterior a l’inici del
programa és recomanable presentar-ho al centre i a l’alumnat.
El primer pas per a l’adopció d’un monument consisteix en contactar amb el
Laboratori d’Arqueologia i Ensenyament o el CdA de la Noguera. A partir d’aquest
primer contacte caldrà reunir-se amb els responsables del programa per triar el
monument i l’opció més adequada per dur a terme les activitats i fer-ne un primer
esbós de les que es faran i el seu calendari. Al llarg dels següents mesos s’aniran
concretant les propostes d’activitats i les pautes de realització fins a l’elaboració
d’un pla del projecte.
Una vegada s’iniciï la posada en marxa del projecte, i en funció del pla elaborat, els
centres podran rebre suport per part del Laboratori d’Arqueologia i Ensenyament o el
CdA de la Noguera.
Al final de cada curs escolar es farà una reunió d’avaluació de les activitats
realitzades.

9. Quines activitats es poden realitzar?

Les activitats intercicles poden ser de posada en comú i exposició dels resultats, en
el cas de que participi tot l’alumnat d’un centre, o de presentació i visita guiada a
l’alumnat que no hagi participat per part de l’alumnat que sí que ho hagi fet.
Les activitats extraescolars poden ser molt diverses en funció del centre i del
municipi: des d’exposicions al museu local o comarcal fins al lliurament dels resultats
de les activitats a les regidories de Cultura i Ensenyament, passant per la creació o
inclusió en pàgines web d´alguns del treballs, edició de materials didàctics, d’algun
petit opuscle, etc.

10. Com es difondrà el programa d’adopció de monuments?

El programa té un portal web propi que mostra les experiències realitzades,
proporcioni pautes i models per centres educatius que vulguin adherir-se i permeti
contactar amb altres centres participants i amb els serveis de suport i assessoria que
ofereix el Laboratori d’Arqueologia i Ensenyament i el CdA de la Noguera.
També s’organitzen jornades periòdiques de formació i de presentació a la comunitat
educativa amb el suport de l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat
Autònoma de Barcelona i jornades de presentació als municipis, on s’hagin
desenvolupat les experiències i projectes, en el marc dels serveis educatius de cada
zona.

L’escola adopta un monument
Laboratori d’Arqueologia i Ensenyament/CEPAP-UAB
Camp d’Aprenentatge de la Noguera/Departament d’Educació

Coordinació

Paloma González Marcén
Laboratori Arqueologia i Ensenyament
CEPAP- UAB
cepap@uab.cat
www.uab.cat/cepap

Antoni Bardavio Novi
Sònia Mañé Orozco
CdA de la Noguera
cda_noguera@xtec.net
www.xtec.cat/cda-noguera

 

Creació del grup de treball:

Didàctica en Patrimoni local de la UVic-UCC  (FETCH i CIFE)

A resulta de les idees del projecte L’escola adopta un monument, l’any 2011 neix el grup de treball Didàctica del Patrimoni Local del CIFE de la UVic-UCC.  A partir d’aquest moment vam començar a parlar amb els centres educatius d’Osona i el Bages amb els quals ja hi teníem contacte i vam crear un grup de professors, mestres, i gent interessada en el patrimoni local des de l’àmbit educatiu.

Aquests centres integren el patrimoni que han “adoptat” dins del seu currículum escolar. Cada curs s’afegeixen nous centres en el projecte.