Treball realitzat pels alumnes de 1r de Cicle Mitjà de l’escola Joaquim Salarich de Vic
Presentació
És un projecte que es dur a terme a 1r de Cicle Mitjà. Es va iniciar a Cicle inicial amb Els Veïns Voladors i el Petit Merma i la Ciutat. I es complementa a Cicle Superior amb el Petit Merma i les Tradicions i el Petit Merma i el Modernisme.

Ens acostem a la ciutat de Vic i al barri.
El personatge conductor és: El Petit Merma.
És un projecte conegut per tots els alumnes de l’escola.
És motivador i transversal.
Podeu veure el power point del treball de l’escola:
Qui és el Merma?
En un racó de la plaça Major de Vic hi ha un capgròs que el coneixem pel nom de Merma.
El dia de la festa Major persegueix als nens i nenes mentre li canten el crit de: mori el Merma, mori el Merma.
Diuen que li diuen Merma perquè el noi que portava aquest capgròs es deia Comerma i la canalla per fer-lo enrabiar li deien Merma en comptes de Comerma.
Aquest capgròs té 3 berrugues al cap i les orelles molt grosses. Està assegut i al seu voltant hi té un banc.
Objectius
Conèixer els edificis relacionats amb els carrers i els edificis de Vic i els edificis que hi tenen relació.
Descobrir oficis antics desapareguts i establir un paral.lelisme amb els actuals.
Complementar el tema curricular dels oficis.
Millorar aspectes relacionats amb la llengua: expressió, comprensió i lectura.
Conèixer la rúbrica com a sistema d’autoavaluació.
Utilitzar el treball cooperatiu com a metodologia d’aula.
Didàctica

1. Treball previ
Explicació del conte del Petit Merma i els oficis. (1 sessió)
Visionat dels bits dels carrers i edificis que tenen nom d’ofici de Vic tot relacionant-los amb els bits dels oficis corresponents. (1 sessió).
Per veure el dossier del docets podeu accedir-hi a través de la portada del dossier o entrant al següent enllaç:

2. Sortida (2 sessions matinals)
Recorregut pels carrers i edificis de Vic, seguint la ruta dels 13 carrers i edificis històrics de la ciutat que tenen nom d’ofici, acompanyats pel Petit Merma i animats per la seva cançó. Durant el recorregut els alumnes complementen un dossier. A més a més, durant el recorregut es fa una visita a un ofici que el podem relacionar amb un ofici antic. La nostra visita és al sabater de la plaça de Sant Felip que ho relacionem amb els corretgers.
Per veure el treball dels alumnes podeu accedir-hi a través de la portada del dossier de l’alumnat o entrant al següent enllaç:
3. Treball a l’aula i exposició (4 o 5 sessions)
Posada en comú de la informació de la sortida.
Recollida d’informació.
Elaboració a partir d’un guió i d’un exemple del material visual per l’exposició.
Preparació de l’exposició oral.
Valoració i resultats de l’aplicació
Els alumnes coneixen millor els carrers i edificis que tenen relació amb els oficis.
Descobreixen oficis antics i els relacionen amb els sectors de treball.
Els ha servit per millorar l’expressió i la comprensió oral i escrita.
La rúbrica ajuda als alumnes per saber què s’avalua, sabent els objectius de l’activitat.
El treball cooperatiu ha estat una bona idea per dur a terme el projecte.
Suggeriments per poder aplicar-ho a altres centres
És convenient, que de la sortida, en féu dues sessions matinals, una per cada classe del curs. Amb un grup molt nombrós s’alenteix la sortida. Però si a més a més podeu dividir les 13 parades del recorregut en dos dies, molt millor, pel fet que es fa d’una manera més relaxada.
Respecte al dossier, pels alumnes és més pràctic si només han d’encerclar la resposta.