Escola Joan XXIII d’Hostalets de Balenyà. El retaule de dracs

Presentació

El retaule de dracs és el resultat plàstic d’un projecte de tots els alumnes d’Educació Infantil.  El vam iniciar fent el taller: El cavaller, la princesa i el drac conjuntament amb el MEV (Museu Episcopal de Vic)

Retaule general bo partit1 marc marróObjectius

– Posar el patrimoni d’un museu a l’abast dels infants.

– Treballar les llegendes de dracs i les característiques físiques dels dracs (mides, colors, formes, caps…)

– Conèixer i treballar diferents emocions/valors que predominen a les llegendes i que podem aplicar a la nostra vida quotidiana (por, ambició, companyerisme, enginy, intel·ligència…)

– Reproduir un retaule de dracs com els del museu, amb la participació de tots els alumnes.

– Fer una activitat interactiva, on tothom qui vingui a veure el retaule podrà buscar amb una lupa els dracs “amagats”.

Feina dels alumnes

– Cada curs ha fet el taller: El cavaller, la princesa i el drac (sortida al MEV).

– Cada curs treballa una llegenda on el protagonista és un drac: explicació del conte, visualització de les imatges, ordenar seqüències, emocions i valors: la por, l’enginy, la intel·ligència, el treball en equip…

 P3: El Drac de Banyoles,  P4: Els quatre dracs de la Xina  i  P5: L’ aprenent de Sabater

– Anem en gran grup a fer una recerca de dracs a la pissarra digital (tots els dracs són iguals? característiques físiques: cos, forma, colors…)

– Dibuixem el nostre drac (individualment), utilitzant diferents tècniques:

Mostra de dibuixos de dracs
Mostra de dibuixos de dracs

 

P3 i P4: Fons d’escates amb corrons, plàstic de bombolles i pintura. Dibuixem el nostre drac a sobre, amb permanent negre.

 

P5: Dibuix amb permanent negre i pintem amb aquarel·les.

 

 

 

 

– Muntem el retaule: retallem els dracs i fem un collage amb tots els dracs.

– Construïm unes lupes per buscar els dracs “amagats” al retaule (igual com en l’activitat que vam fer al museu). Lupes: caçapapallones amb plats de cartró al voltant de l’aro. Pintat amb pintura negra.

– Fem el marc del retaule, amb paper de diari i pintura daurada (com els marcs dels museus).

– Separem fragments del retaule i juguem a trobar-los.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Col·laboració museu (MEV)

Taller: El cavaller, la princesa i el drac”. Un drac amb la cua molt llarga ens acompanya a la recerca de tots els dracs del museu. Els busquem amb una lupa en les diferents pintures i descobrim els seus trets més característics: caps, ulls, escates, potes, urpes… cada retaule ens explica moltes històries… històries de dracs.

Avaluació-valoració:

Tant el taller com el projecte global s’ha valorat molt positivament, ja que relacionant art i cultura hem pogut endinsar-nos en un món desconegut, el dels dracs, conèixer històries, llegendes i fomentar la nostra curiositat i creativitat…

Per mirar més detalls del treball dels alumnes d’Educació Infantil accediu a aquest enllaç:

Revista el DRAC de l’escola Joan XXIII, nº 55