Projecte MES (Mentoria Educació Secundària

Inici  28/11/2024 Final: 31/07/2025 
Referència del projecte:  T-OU182413891  

El Projecte MÉS (Mentoria Educació Secundària) és una iniciativa socioeducativa impulsada per la Fundació Antiga Caixa Manlleu i coordinada per la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), amb l’objectiu de prevenir l’abandonament escolar prematur entre joves en situació de vulnerabilitat educativa. 

Desenvolupat com a prova pilot entre el 2021 i el 2024, el projecte ha tingut lloc a cinc instituts de secundària de la comarca d’Osona i ha comptat amb la participació activa de tècnics d’educació, joventut i serveis socials dels ajuntaments de Vic, Manlleu, Sant Hipòlit de Voltregà i Les Masies de Voltregà. Els centres participants són: Institut del Ter (Manlleu), La Salle (Manlleu), FEDAC Pare Coll (Vic), Institut La Plana (Vic) i Institut del Voltreganès (Les Masies de Voltregà). 

Amb una taxa d’abandonament escolar prematur encara elevada a Catalunya, el projecte MÉS neix per aportar una resposta estructurada i territorial al repte educatiu. La mentoria s’ha revelat com una estratègia eficaç per millorar la motivació, l’autoestima, l’autoconcepte acadèmic i les perspectives de futur dels joves. 

A través d’un acompanyament personalitzat per part de mentors professionals —amb una mirada integral que inclou les dimensions acadèmica, emocional i social—, el projecte busca que els estudiants finalitzin l’ESO i continuïn la seva formació postobligatòria. 

Durant els tres cursos de prova, el projecte va acompanyar inicialment 38 joves de 3r i 4t d’ESO, amb el suport de quatre mentors. Dels 26 estudiants que van finalitzar el programa, 16 es van graduar i van continuar estudiant (11 en cicles formatius i 5 a batxillerat), 6 van accedir a programes de formació i inserció, i 2 van decidir repetir curs. 

L’avaluació del projecte, tant qualitativa com quantitativa, ha posat en evidència canvis significatius en la percepció que els joves tenen de les seves capacitats i opcions educatives, especialment entre aquells amb més risc d’exclusió social. Així mateix, el programa ha mostrat efectes positius en la dimensió relacional i en el vincle emocional amb l’escola. 

El projecte ha continuat durant el curs 2024-2025 i ha sumat un nou centre participant, l’Institut Antoni Pous (Manlleu). Amb la mirada posada en l’escalabilitat i la sostenibilitat, la Fundació Antiga Caixa Manlleu i la UVic-UCC treballen per consolidar el model i estendre’l a nous territoris, amb la voluntat que pugui esdevenir una proposta replicable a escala de país. 

Com afirma la investigadora Verònica Jiménez (GRAD – UVic-UCC), el vincle emocional i l’acompanyament personalitzat són clau per revertir desigualtats estructurals. I com destaca el catedràtic Jordi Collet, l’abandonament escolar prematur és un repte que requereix acció immediata des dels centres educatius i des de les polítiques públiques. 

IP

Dra. Verònica Jiménez Perales

Entitat finançadora

Fundació Especial Antiga Caixa Manlleu