Empowering teachers personal, professional and social continuous development through innovative peer-induction programmes

Inici:28/02/2021Final: 27/02/2024 

Referència del Projecte: 626148-EPP-1-2020-2-PT-EPPKA3-PI-POLICY

El projecte LOOP: Empowering Teachers neix amb l’objectiu de transformar el desenvolupament professional del professorat a Europa mitjançant la creació i implementació de programes innovadors d’iniciació entre iguals. Aquest enfocament situa al centre la figura del docent, entenent-la com una peça clau per a la qualitat educativa i per al progrés social i personal. LOOP aposta per un desenvolupament personal, professional i social continuat, al llarg de tota la trajectòria docent, mitjançant estratègies basades en la tutoria i l’acompanyament. 

LOOP s’adreça principalment a dos col·lectius: d’una banda, als docents novells, que s’inicien en la professió, i de l’altra, als docents i líders escolars experimentats, que assumeixen un nou rol com a mentors. El projecte proposa un programa d’inducció formal pensat per ajudar els nous docents a adaptar-se al seu entorn professional, abordant tant aspectes pedagògics com qüestions legals, administratives i culturals pròpies dels centres escolars on s’incorporen. Aquesta inducció no és simplement una formació inicial, sinó una eina per facilitar la immersió i la consolidació en la cultura institucional del centre. 

Paral·lelament, LOOP impulsa un programa de capacitació per a mentors, adreçat a professionals de l’educació amb experiència que volen contribuir al desenvolupament dels seus companys més joves.  

A més del disseny d’aquests dos instruments fonamentals, LOOP ha desenvolupat un model de carrera docent que estableix el marc conceptual i estructural que hauria de guiar els processos d’inducció i mentoria en qualsevol sistema educatiu. Aquest model s’ha provat i validat en contextos reals, mitjançant proves pilot en centres escolars de set països europeus: Grècia, Croàcia, Itàlia, Portugal, Espanya, Eslovènia i Alemanya. A través d’aquesta experimentació s’han extret conclusions sobre la viabilitat, l’impacte i els reptes associats a la implantació d’aquests instruments en diferents realitats nacionals. 

Finalment, LOOP culmina amb la redacció d’un Llibre Blanc que recull recomanacions estratègiques per a la integració estructural dels programes d’inducció i mentoria dins les polítiques educatives nacionals. Aquest document aspira a ser una guia per als responsables polítics i institucions educatives que vulguin apostar per una professió docent més ben acompanyada, reconeguda i sostinguda al llarg del temps. 

IP

Dr. Antoni Tort Bardolet

Entitat finançadora

Comissió Europea Erasmus+

Web

Loop project