
Estratègies per al foment per al foment de l’ús oral de la llengua catalana dins i fora de l’aula dels centres educatius de Catalunya
El projecte EFUOLC (Enfortiment de l’Ús Oral de la Llengua Catalana) se centra en la creació, implementació i avaluació del programa TuCAT, una iniciativa formativa destinada a potenciar l’ús oral del català als centres educatius d’infantil, primària i secundària de Catalunya. El projecte vol donar resposta a la necessitat de reforçar la presència activa del català a l’escola, especialment en contextos on el seu ús és més feble, com és el cas de Barcelona i l’Àrea Metropolitana.
L’objectiu fonamental d’EFUOLC és promoure una competència comunicativa oral sòlida en català, tant en el professorat com en l’alumnat. Per aconseguir-ho, el projecte es proposa millorar la seguretat lingüística dels docents, actualitzar els seus coneixements sociolingüístics, i incrementar la seva assertivitat a l’hora de gestionar l’ús lingüístic dins i fora de l’aula. A més, es vol fomentar un ús més ampli del català entre l’alumnat, no només a l’aula sinó també als patis i menjadors escolars.
El projecte es desplega a través d’un disseny experimental i longitudinal, que implica la selecció d’una mostra de centres educatius de característiques similars. Aquests es divideixen en dos grups: control i experimental. Al grup experimental se li ofereix la formació TuCAT, i s’analitza l’impacte del programa mitjançant observació i recollida de dades abans, durant i després de la seva aplicació. El programa s’adreça específicament a cursos clau del sistema educatiu: I5, 1r, 5è i 6è de primària, i 1r i 2n d’ESO.
TuCAT es basa en un enfocament interactiu i cooperatiu, que facilita la incorporació del català com a llengua habitual d’interacció a l’aula. A més, es dissenyen estratègies específiques per al temps no lectiu, com ara dinàmiques grupals per fomentar l’ús del català durant els àpats i els jocs al pati, amb la participació activa del personal docent i del monitoratge de menjador.
El projecte es desplega en quatre fases entre els anys 2024 i 2027. La primera fase inclou la selecció dels centres participants i l’elaboració dels materials formatius. La segona se centra en el pilotatge del programa i la formació del personal. Durant la tercera fase es realitza la implementació completa del TuCAT als centres experimentals, amb observació i seguiment actiu. Finalment, la quarta fase es dedica a l’anàlisi de resultats i a la difusió dels impactes i conclusions del projecte, amb l’elaboració dels informes finals.
IP
Dr. Comajoan Colomé, Llorenç
Entitat finançadora
Departament d’Educació, Generalitat de Catalunya