Digital Literature Educational Competences for Teachers: Intercultural iNclusive Good-practices for Second-language learning

Inici:   02/01/2022  – Final: 01/01/2025
Referència del projecte: 2021-1-IT02-KA220-SCH-000029774

El projecte DILECTINGS (Digital Literature Educational Competences for Teachers: Intercultural Inclusive Good-practices for Second-language learning) parteix de la necessitat de transformar l’ensenyament de segones llengües mitjançant metodologies innovadores que combinin les potencialitats de la literatura digital, la inclusió intercultural i el desenvolupament professional del professorat. 

DILECTINGS se centra en l’empoderament dels docents perquè puguin integrar la literatura digital en les seves pràctiques educatives, especialment en contextos d’aprenentatge de llengües segones i estrangeres. Aquesta aposta per la literatura digital no només respon als nous hàbits de consum cultural de l’alumnat, sinó que també promou entorns d’aprenentatge més motivadors, inclusius i connectats amb la diversitat sociocultural present a les aules europees. 

El projecte entén la literatura digital com un recurs pedagògic capaç de fomentar competències lingüístiques i comunicatives, però també de desenvolupar el pensament crític, la creativitat i la sensibilitat intercultural. En aquest sentit, DILECTINGS proposa un conjunt de bones pràctiques educatives que poden ser transferides i adaptades a diferents entorns escolars i realitats lingüístiques. 

Una de les aportacions clau del projecte és la formació del professorat en l’ús d’eines i metodologies digitals orientades a l’ensenyament de llengües. Això inclou la creació de materials didàctics, la selecció de textos digitals adequats, i el disseny d’activitats que fomentin la participació activa de l’alumnat i la connexió entre les seves experiències personals i els continguts literaris. 

DILECTINGS també promou un enfocament clarament inclusiu i intercultural, tenint en compte la diversitat d’orígens, llengües i referents culturals dels estudiants. El projecte considera que la literatura –especialment en format digital i multimodal– pot esdevenir una eina privilegiada per treballar la convivència, l’empatia i la comprensió mútua, tot facilitant l’adquisició lingüística en un marc de respecte i valoració de la diversitat. 

A més, el projecte contempla la recopilació i anàlisi de pràctiques inspiradores ja existents en diversos països europeus, que han demostrat ser efectives en la promoció de l’aprenentatge de llengües a través de la literatura digital. Aquestes bones pràctiques, conjuntament amb el marc teòric desenvolupat per l’equip del projecte, conformen una base sòlida per a la creació de guies, recursos educatius i formacions dirigides a docents. 

IP

Dra. Canals Botines, Mireia

Entitat finançadora

Comissió Europea

Web

DILECTINGS