Del currículum a l’aula: eines i recursos per aprendre a reguiar la construcció de coneixement a través del diàleg 

Inici  14/11/2023  – Final: 31/05/2025
Referència del projecte: 2023 ARMIF 00026 

El projecte DIALEDU, és una iniciativa de recerca liderada pel Grup de Recerca en Construcció de Coneixement (GRECC) de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), en el marc del programa de Millora de la Formació Inicial de Mestres (MIF) finançat per l’AGAUR. Aquest projecte té com a objectiu principal millorar la formació dels futurs docents d’educació primària mitjançant el desenvolupament de la seva capacitat per utilitzar el diàleg com a eina clau en la construcció de coneixement dins l’aula. No es tracta només d’incorporar el diàleg com a estratègia metodològica, sinó d’entendre’l com una pràctica fonamental que estructura la relació pedagògica i fomenta l’aprenentatge significatiu de l’alumnat. 

DIALEDU vol incidir tant en la fase de planificació de les intervencions didàctiques com en la seva posada en pràctica i en la posterior reflexió crítica, promovent una mirada professional més conscient, analítica i compromesa amb l’ensenyament. El projecte compta amb la participació de quatre universitats catalanes (UVic-UCC, UB, UdG i URV) i de diverses escoles de la comarca d’Osona, amb les quals es treballa de manera col·laborativa per generar escenaris reals d’aprenentatge. Aquestes aliances permeten que els futurs mestres experimentin i analitzin situacions educatives reals, posant el focus en la interacció oral com a motor d’aprenentatge i com a via per guiar el desenvolupament cognitiu dels infants. 

Amb aquest enfocament, DIALEDU contribueix a reforçar el vincle entre teoria i pràctica, a potenciar una formació inicial més crítica i contextualitzada i a promoure un model educatiu que dona valor a la paraula com a eina de transformació educativa. 

IP

Dra. Marimon Martí, Marta 

Entitat finançadora

AGAUR

Web

DIALEDU