Tal com avançàvem en una anterior entrada en aquest lloc, ahir dijous  uns vint-i-cinc mestres d’Educació Primària de diversos indrets del territori van ser a Vic, al Campus de la Torre dels Frares, amb l’objectiu d’aproximar-se al món de la robòtica educativa i les seves possibilitats d’aplicació a l’aula. I ho van fer de la mà del taller organitzat conjuntament pel CIFE i Ausatel Robòtica, amb el guiatge de la Facultat de Ciències i Tecnologia (UST) de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. De fet, l’èxit de la convocatòria ha portat a programar una segona sessió per al proper dijous dia 19 de novembre i que ja ha exhaurit també totes les places que s’oferien.

L’activitat, conduïda de manera experta per la Sílvia Cardona i la Imma Valls, de l’equip de formació d’Ausatel Robòtica i ex-alumnes de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, va comptar amb una primera part expositiva en què les persones assistents es van poder situar en el context de la robòtica, els seus mecanismes i les seves possibilitats d’aplicació a l’aula de manera transversal i una segona part, ja de caràcter pràctic, en què els i les mestres van poder implicar-se en una senzilla i intuïtiva activitat en petit grup que els havia de portar, a través de la suma de les aportacions de cadascun dels grups presents a la sala, a crear la maqueta d’una ciutat amb els diferents elements tant viaris com de mobiliari urbà.

IMG_0115

Treballant cooperativament

Certament que les dues hores que va durar el taller es van fer curtes. Al final es va fer una interessant posada en comú on es va comprovar que la iniciativa havia satisfet les expectatives dels participants. Una experiència, doncs, que va ser valorada molt positivament i que d’una manera o altra va evidenciar la voluntat de les persones assistents d’aprendre’n més, a voler aprofundir una mica més en el coneixement d’aquesta tecnologia que sens dubte pot afavorir no pas haver de fer més coses i més activitats a l’aula, sinó més aviat a comprovar i adonar-se que determinades coses que ja estem fent, si les fem a través del recurs de la robòtica podem arribar a més alumnes al mateix temps que podem promoure l’aprenentatge i el treball en equip i l’assoliment de les competències, específiques i transversals, de tot el nostre alumnat. De fet, i com afirmaven les dues formadores, “volem que els nostres alumnes no només aprenguin robòtica, sinó que aprenguin amb la robòtica”.

Un recurs a l’abast de tothom …

IMG_0118

Màxima atenció mentre es va concretant la proposta tot muntant i programant l’objecte o personatge de la ciutat

… I no necessàriament car. Un dels aspectes que van posar sobre la taula les dues formadores, i que convé destacar, va consistir a desmentir el tòpic que incorporar la robòtica a l’escola és car i per tant prohibitiu. En aquest sentit, i en un dels compassos de la seva interessant al·locució, que en tot moment va ser seguida amb atenció i interès per les persones asssistents com es pot comprovar a les imatges que acompanyen aquest post, van recordar que es poden realitzar activitats relacionades amb la robòtica a cost zero. En aquest sentit, tant la Sílvia com la Imma van parlar-nos de propostes d’activitat centrades en l’ordenació i la seqüènciació o també el treball amb els condicionals i els operadors a partir d’una senzilla i accessible baralla de cartes. I, sigui com sigui, el que va quedar clar és que es pot iniciar als alumnes en el pensament computacional, en el treball dels algoritmes, promoure la seva creativitat, aprendre a través de l’error, així com treballar la motricitat final i per suposat a treballar en equip, tot plegat sense cap despesa. Un capítol especial i interessant va dedicar-se al programari informàtic, d’ús lliure, com ara l’Scratch, molt present ja als centres educatius i que a la part pràctica del taller els i les mestres van tenir l’oportunitat de treballar-hi i poder-ne conèixer el seu funcionament.

IMG_0126

Compartint la feina feta

Una proposta concreta: un curs d’impressores 3D

Ja al final de la trobada, des del CIFE es va informar els assistents d’una interessant proposta formativa que s’estava planificant conjuntament amb Ausatel Robòtica. Es tracta d’un curs d’impressores 3D que s’oferirà dins del marc de la Universitat d’Estiu de Vic 2016 i que constarà tres parts que es complementen l’una a l’altra:

  • una primera dedicada al muntatge de la impresora (la qual s’adquirirà a peces),
  • una segona de coneixement del programari (tot d’accés lliure) associat al disseny de peces i objectes 3D i
  • una tercera en què el professorat assistent planificarà accions educatives tot servint-se del recurs de la impressora 3D.

La formació prevista, que per la singularitat del tema tindrà les places limitades, prioritzarà l’accés als i les mestres d’una mateixa escola, ja només pel fet que una manera de promoure canvis sostenibles i innovar a l’escola és quan es fa en equip, aspecte que en les diferents formacions que es promouen des del CIFE es té molt en compte. Pel demés, aquesta presència de més d’un mestre farà que només s’hagin de comprar un joc de components d’impressora 3D per escola, amb al qual cosa els costos s’abaratiran molt i, en ser més d’un mestre, es rendibilitzaran més didàcticament.

Impressora similar al la que es proposarà muntar

Impressora similar al la que es proposarà muntar

En aquest sentit, les formadores van insistir en el fet que es tracta d’un recurs amb un doble ús educatiu, el metodològic i didàctic, entès com a un recurs més que es posa a l’abast del mestre perquè pugui imprimir determinats objectes que fins i tot potser són inexistents i li poden facilitar el treball d’una determinada matèria i/o contingut; i el directament relacionat amb el procés d’ensenyament-aprenentatge tot convertint els alumnes en veritables protagonistes de les seves produccions.

En aquesta mateixa direcció, i per part dels mestres assistents, es va fer palesa la demanda de més formació en el tema i que coincidia també amb un altre projecte formatiu que tenen entre mans el CIFE i Ausatel Robòtica, aquest ja centrat en l’aprofundiment del que es va treballar a mode de píndola al llarg del taller i que es realitzarà a partir del setembre de 2016.

No cal dir que de tot plegat n’anirem informant des d’aquestes pàgines o contactant amb nosaltres a través de formacio.cife@uvic.cat.