Josep Castillo, coordinador del Postgrau en Direcció de Centres Docents per a la Innovació i l’Èxit Educatiu i professor associat del Departament de Pedagogia de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes ens explica quines són les característiques, els trets diferencials i la singularitat d’aquesta gran aposta de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya en coordinació amb els agents educatius del territori i l’Administració educativa.

Tot és a punt perquè comenci aquest postgrau que tan bona acollida ha tingut entre el col·lectiu docent i, quan falten encara dues setmanes perquè comencin les classes que s’ofereixen a mestres i professors del territori, queden encara algunes places (molt poques!) abans que es tanqui el procés de matriculació  a pocs dies.

Hem demanat al professor Josep Castillo, coordinador del Postgrau, que ens expliqui de manera general en què consistirà aquesta formació i quines són les seves principals característiques que el fan especial i d’interès pels docents del territori.

Perquè un Postgrau en Direcció de Centres Educatius?

Estem vivint un moment especialment interessant en el món educatiu. Cada vegada és veu més la necessitat de fer evolucionar les institucions educatives en un context en el qual les mirades, les funcions i les pràctiques han de canviar necessàriament.

És per això que ara, més que mai, necessitem persones que a partir de la reflexió i l’anàlisi de la realitat puguin liderar els equips humans, tot gestionant recursos i estratègies que permetin, a les nostres escoles i institucions educatives, afrontar els reptes que tenim al davant.

La Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, conscients d’aquesta necessitat i moguts pel sentit de servei que ens ha caracteritzat des dels inicis de la nostra Universitat, volem posar al servei de les institucions educatives la nostra experiència i capacitat de posar en relació i generar xarxes en els diferents entorns. Una proposta que realitzem amb professionals de la gestió educativa, juntament amb investigadors i professors de la Facultat d’Educació Traducció i Ciències Humanes que proporcioni un bon acompanyament als futurs directius de les institucions educatives tot dotant-los d’una formació sòlida, útil i pràctica

Quina és la proposta formativa?

Assumir la funció directiva demana un punt de partida sòlid sobre el qual iniciar les propostes d’adequació i de millora. Una tasca arrelada en una reflexió profunda sobre la funció, el sentit de l’escola i la tasca d’esdevenir referent i guia per a la comunitat educativa del propi centre i de l’entorn.

A més, és del tot necessària una bona capacitació en les diferents dimensions de la gestió dels recursos, dels processos i de les persones, així com del lideratge pedagògic.

cartell

El postgrau en Direcció de centres docents per a la innovació i l’èxit educatiu, pretén proporcionar referents, formació i eines per a la direcció de centres en el nou context de canvis en l’educació, la gestió i la direcció distributiva, en xarxa, amb i en, el territori per a la millora de l’èxit educatiu de tots el alumnes. Una gestió que ha de possibilitar l’exercici del dret a una educació de qualitat que les lleis i la societat ens encomanen.

Contemplem la tasca de direcció dels centres com un peça fonamental per adequar l’organització escolar als reptes que tenim plantejats com a societat i com a sistema educatiu.

Així el postgrau en «Direcció estratègica de centres docents per a la innovació i l’èxit educatiu» és una proposta formativa professionalitzadora que, tot i posar l’accent en una reflexió rigorosa i fonamentada, no oblida el component eminentment pràctic de la tasca encomanada als futurs directius per tal que esdevinguin  peces clau per a la innovació pedagògica, l’organització democràtica dels centres i el treball en xarxa amb els altres agents educatius de l’entorn.

 

Mòduls formatius
1 Context funció i sentit de l’escola
2 Fer de director/a avui
3 Gestió i Organització dels centres educatius
4 Gestió i lideratge de la comunitat educativa
5 Gestió pedagògica i avaluació de la qualitat educativa per a l’èxit de tothom
6 Creació del projecte de direcció

Algunes característiques definitòries de la proposta:

  • Una formació arrelada al territori i a les seves necessitats.
  • Amb la implicació i participació dels gestors i responsables de l’administració educativa del territori (inspecció educativa, serveis territorials, direcció de centres, etc.)
  • Direcció transformadora que es basi en una acció crítica, responsable i al servei de la millora de l’educació per a tots.
  • Des de la dimensió de servei públic educatiu, fet de la suma de les forces que composen la xarxa educativa del territori sense deixar ningú fora, que posi en relació, sumi i ajudi a compartir la tasca en xarxa.
  • Des d’una perspectiva internacional i que es fonamenti en les últimes recerques educatives i en l’àmbit de l’organització dels centres educatius.
  • Una formació, alhora, amb una forta dimensió pràctica i aplicativa que doti d’eines i recursos per al desenvolupament eficaç de la tasca directiva.

 Quan i com es realitza?

Els 18 professors i professores del postgrau (la majoria professionals en actiu de la gestió educativa) realitzaran les 160 hores lectives previstes (divendres tarda i dissabte matí) així com la proposta i guia de les activitats que, al llarg dels diferents mòduls, seran la base per a la realització d’un projecte de direcció que constituirà el treball de final del postgrau.

Val a dir que aquests projectes de direcció seran presentats en un tribunal d’avaluació, seguint la seqüència i continguts dels comitès de selecció que es realitzen per a la tria de les direccions dels centres docents. D’aquesta manera els participants, a més d’elaborar el projecte guiats per un tutor/a amb experiència, tant en l’elaboració com en la defensa dels projectes, tindran l’oportunitat d’experimentar el recorregut que els durà a la direcció d’un centre educatiu.

Podeu accedir a tota la informació sobre el programa del Postgrau, el calendari, el preu i el procés de matriculació clicant l’enllaç de més avall:

http://www.uvic.cat/formacio-continua/ca/postgraus/postgrau-en-direccio-estrategica-de-centres-docents-la-innovacio-i-lexit-educatiu