Sessió de cloenda del Seminari 0-6 del CIFE
Més de quaranta mestres d’educació infantil acompanyades d’algunes professores de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, han compartit aquest segon dijous de juny la sessió de tancament del Seminari de formació 0-6 del CIFE. L’acte s’ha realitzat a la Sala Mercè Torrents del Campus de Miramarges de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. Ho anunciàvem en una anterior entrada i, donada la seva singularitat, la convocatòria pensem que ha estat un èxit. I és que en destaquem ja d’entrada la seva iniciativa, sorgida del propi seminari i impulsada per les seves coordinadores, la Glòria Móra i la Pilar Trabal, de fer pública la feina feta i oferir-la a les mestres del territori en una trobada final que ha anat molt plena no només de reflexions i de reptes, sinó també d’accions i de canvis posats en pràctica per les seves protagonistes i que han estat de l’interès de les persones assistents, les quals han quedat molt satisfetes per tot el que han vist, escoltat i compartit.

IMG_1821

Una agradable sessió d’intercanvi professional

Sens dubte ha estat una iniciativa que, com destacava el mateix director del CIFE, l’Antoni Portell,  en el moment d’obrir la sessió, ha estat valenta i serena, ja que l’objectiu de compartir anava acompanyat de la voluntat de rebre un retorn per part de les persones assistents, ja fos en forma de reflexió, dubte o suggeriment.  Al llarg de la sessió de gairebé dues hores de durada, les mestres que han participat al seminari al llarg del curs 2015-2016 han presentat el procés seguit al llarg del curs i la manera com aquesta inquietud de canvi mica en mica s’ha anat convertint en petits i no tan petits canvis que han revertit en el seu dia a dia a l’escola i el treball amb els nens i nenes. Val a dir que la sessió realitzada es completava amb una interessant exposició de materials i de documents que donaven raó de les diferents iniciatives dutes a terme als diferents centres. En podeu veure detalls en alguna de les imatges que acompanyen aquesta entrada.

IMG_1824

Les diferents intervencions han despertat l’interès de les persones assistents

D’aquesta manera, el procés de treball seguit pel Semniari 0-6, tal com explicaven les seves coordinadores a la introducció, des de la primera sessió, realitzada un ja llunyà mes de setembre, van escriure com a grup la seva “carta als reis” i van agrupar les seves inquietuds al voltant de set grans eixos temàtics. Aquests van ser:

Els espais

Els materials

La documentació

La lectoescriptura

La psicomotritat

La importància del joc

L’art

I un cop definits i acotats aquests eixos dins del Seminari, amb les aportacions de persones expertes tant de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes i de la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar com de col·laboradors externs, com ara en Gino Ferri, formador col·laborador del CIFE i al qual ens hem referit en altres entrades en aquest lloc, els  van centrar, situar i els van aportar els elements necessaris com perquè cada mestra, segons la pròpia inquietud i interès es proposés treballar en algun d’aquests eixos. Aquest treball es va completar amb la visita a un centre, l’Escola Les Pinediques, de Taradell, on van poder veure plasmades, ja sobre la pràctica i el dia a dia, algunes de les inquetuds que com a grup s’havien plantejat i que, sens dubte, va representar un gran estímul per continuar endavant i assumint reptes a mesura que anava avançant el calendari formatiu. Amb tot plegat, i com les mateixes coordinadores explicaven i destacaven el fet que “algunes de les sessions havien ressonat a totes les mestres del grup, i d’altres només a algunes“, tot plegat per la mateixa dinàmica del seminari i les inquietuds i interessos de les mateixes mestres.  Del Seminari dut a terme, i en paraules de la professora Berta Vila, coordinadora del Grau de Mestre en Educació infantil a la FETCH i que també es va implicar des de la universitat en el treball de les mestres, “el que s’ha fet en aquest seminari ha estat molt lloable,  –i des del CIFE ens atrevim a dir indèdit-, ja que s’han fet diferents accions que no es poden fer en un curs de formació, almenys en el format que totes i tots entenem. Això només es pot fer en un Seminari. I és que al llarg d’aquest seminari les mestres implicades s’han autoobservat, s’han exposat públicament, han relacionat teoria i pràctica comptant amb la connivència i complicitat del professorat de la nostra universitat, han hagut de planificar canvis i s’han esforçat a dur-los a terme”. En definitiva, doncs, tot un repte que mereix la nostra més sincera enhorabona. Una gran tasca que sens dubte els deixarà pòsit tant a elles com a professionals de l’educació com als seus centres pels canvis projectats, iniciats i implementats.
IMG_1837

A mode de recull del que va ser l’exposició de materials i documentació

Certament que les diferents mestres participants han reconegut i destacat la importància dels canvis iniciats, al mateix temps que també són conscients que la “carta als reis” no té data de caducitat, de manera que totes elles asseguren que de cara al curs que ve continuaran avançant en aquest treball dins de l’escola, amb la refelxió i implementació de canvis que comporta, i fora d’ella, amb la participació al Seminari que totes elles no dubtaven ni un segon a considerar-la molt enriquidora. Com una mateixa mestra afirmava al llarg d ela seva intervenció, “venir al seminari ens va molt bé, ens aporta moltes idees que ajuden a enqriquir tant els nostres processos d ereflexió com a centre com a l’hora d’implementar els canvis“. O com expressava una altra mestra, “algunes activitats del seminari m’han ajudat a reflexionar i algunes m’han impulsat a fer canvis a la llar d’infants on treballo“. O una altra de les mestres, que destacava del Seminari l’oportunitat que els ha donat de “tenir la universitat i el seu professorat al teu costat, comptar amb elles i ells … i a través d’una relació d’igual a igual“.
IMG_1808

La Glòria Móra i la Pilar Trabal, coordinadores del Seminari 0-6

Una interessant modalitat de formació oberta al territori
Pel que fa a la modalitat de seminari com a activitat de formació, el Director del CIFE també va aprofitar la seva intervenció per explicar a les persones assistents aquesta a modalitat formativa, una activitat que és reconeguda pel Departament d’Ensenyament dins del seu pla de formació. Una modalitat que, com diu la normativa “té com a finalitat la reflexió de docents de diferents centres o altres agents educatius del territori al voltant d’un tema, a partir de la seva pràctica professional“. En aquest sentit, va convidar explícitament a les persones assistents que s’animessin de cara al curs que ve a implicar-se en aquest o altres seminaris i grups de treball que s’organitzen per als i les mestres i professorat del territori des del CIFE. I és que, en definitiva, i en relació a la feina feta per l’equip de les dotze mestres que han participat en aquest seminari, realment s’ha evidenciat al llarg de la sessió el grau de reflexió assolit sobre la pràctica i, com la mateixa Berta Vila recordava, la implementació de canvis als propis centres.
Des d’aquí volem fer públic el nostre reconeixement al grup per la feina feta, així com també felicitar les seves coordinadores, la Pilar Trabal i la Glòria Móra, per la seva tasca de guiatge, impuls i dedicació.
I per suposat que qui tingui interès per conèixer els diferents seminaris i grups de treball que hi ha actius al CIFE, pot posar-se en contacte amb nosaltres escrivint-nos a formacio.cife@uvic.cat.
Altres entrades relacionades en aquest lloc: