Sis mesos després d’haver-se iniciat la segona edició de la formació sobre ‘Observar, documentar, interpretar i projectar. Una espiral per transformar l’escola‘, el passat dissabte dia 16 d’abril es va fer l’acte de cloenda amb la presència de les vuit escoles participants. Al llarg de la interessant matinal, conduïda pel mateix Gino Ferri, gairebé cent mestres de les diferents escoles bressol i escoles d’infantil i primària van compartir amb la resta no només els processos viscuts al llarg de l’assessorament, sinó també els camins de reflexió iniciats i els canvis introduïts als propis centres. Gino Ferri és doctor en Ciències de l’Educació i ha estat mestre durant molts anys a les escoles de Reggio Emilia. Des de l’any passat és també col·laborador del CIFE.

IMG_1266 IMG_1258

Les escoles d’enguany han estat: l’Escola Ildefons Cerdà (Centelles), l’Escola Joviat (Manresa), l’Escola Bressol La Llum (Manresa), l’Escola Charlie Rivel (l’Hospitalet de Llobregat, l’Escola Bressol Petit Montseny (Breda), l’Escola Paco Candel (L’Hospitalet de Llobregat), l’Escola Bressol Pa amb xocolata (Tona) i l’Escola Les Pinediques (Taradell). Totes elles, al llarg de les seves aportacions i el treball que van compartir van palesar que arreu del territori hi ha inquietud i desig d’innovació i de canvi. I que en essència del que es tracta és de posar-se en camí, com elles van demostrar que han fet, cadascuna partint de la seva pròpia trajectòria i context. Escoles i escoles bressol que, al cap i a la fi, davant la possibilitat de fer un pas per promoure canvis sostenibles, han optat per dir-se –I perquè no? Som-hi! en comptes del massa resistent –I perquè sí?

FullSizeRenderIMG_1261

Una productiva trobada

L’estructura de la jornada va consistir en una primera intervenció per part d’en Gino per cada escola tot presentant-la i fent una devolució pública del punt de partida i el procés seguit. Posteriorment  una representació de l’equip del centre presentava l’experiència viscuda a la resta de mestres. A partir d’aquí s’obria un torn obert entre les persones assistents i que certament donava sentit a la trobada d’aquest darrer dia amb l’intercanvi i l’aprofitament que va propiciar. Tot plegat va generar un aprenentatge col·laboratiu, ja que l’experiència i aportació de les altres escoles, juntament amb els comentaris rebuts a les pròpies experiències, van facilitar l’accés a nous aprenentatges i també la formulació de nous reptes. I és que partint tant de realitats diferents com tantes escoles presents i des de tants punts de partida diferents, totes les escoles van destacar els canvis projectats i les transformacions iniciades.

IMG_1264IMG_1268

-Hem après a reflexionar sobre allò que passa i què hi podem fer nosaltres, afirmava una de les mestres d’una escola. També valoraven positivament el fet d’haver après a observar com a primer pas per plantejar-se com a centres anar més enllà. I això, sostenia una altra mestra -No es fa en dos dies ni d’avui per demà. Al llarg de la trobada i arran dels processos formatius realitzats es va posar sobre la taula la importància i la necessitat de la coherència i cohesió a l’etapa 0-6.

Una formació que cohesiona els equips

Des d’aquestes pàgines voldríem destacar també que la formació, que més enllà de promoure la reflexió i la presa de decisions ha propiciat una major cohesió dins dels equips docents participants, aspecte sobre el qual  Gino incideix de manera especial en les seves formacions. I és que  amb l’acompanyament rebut les escoles han après a reflexionar en equip a través de la metodologia i les eines de treball conegudes. O com afirmava també una altra mestra,  -Amb l’assessorament hem sapigut trobar moments de reflexió que habitualment no sabem trobar pel simple fet que l’immediat passa per davant de l’important.

IMG_1275

Les diferents escoles participants van destacar en tot moment l’alt valor del procés formatiu amb l’acompanyament realitzat per l’assessor i del qual també en valoraven la metodologia emprada al llarg de tot l’assessorament. –En Gino ens ha enfrontat a nosaltres mateixos i com a grup. Ens ha fet de mirall de les nostres pràctiques i això s’agraeix molt, per molt que, com també deia una altra mestra -Això fa molta “pupa”. De fet, en Gino va ensenyar la seva manera d’entrendre l’educació i de treballar, ambla qual cosa el que al llarg de l’assessorament va ser un contingut a treballar per a cada mestra hores d’ara podem afirmar que s’ha convertit en una metodologia de treball que els serà de gran utilitat en el seu dia a dia i en els diferents processos de decisió. Això és, com pretenia el títol que dóna nom a la formació, aprendre a observar, documentar, interpretar i projectar.

A tall d’exemple, al llarg de l’assessorament els diferents centres s’han plantejat aspectes com l’organització de l’espai, l’acollida i mirada a l’infant, la manera com aprenen els infants, la seva autonomia i com es promou a través de les diferents activitats, l’autonomia dels infants, els materials, les entrades i sortides, el nostre paper com a educadors o educadores, … En aquest sentit el propi Gino Ferri insistia en el fet que innovar no és fer coses noves, sinó que -Innovar vol dir fer-nos més conscients de les coses que ja estem fent.

I és que com també comentava una de les persones assistents -El canvi experimentat és un canvi sistèmic, un canvi global. O una altra mestra que destacava que amb aquesta formació -Hem après que l’essencial són els processos, el fet d’haver pensat el que fem i perquè ho fem. I això sol ja porta a desprendre’ns del que és prescindible. En definitiva, doncs, un assessorament que com es feia palès a la darrera de les presentacions, -Dóna sentit al treball en equip.

Certament que amb l’experiència compartida es va fer ben evident la màxima que ens diu que “La formació és una manera amable de transformar les coses” i que com sabeu des del CIFE hem fet nostra des del primer dia i és la que ens mou en tota la nostra activitat.

Una nova proposta per al curs 2016-2017 

Ja a la recta final de la trobada i al torn d’agraïments i valoracions, des del CIFE es va fer palès a totes les escoles assistents que de cara al curs 2016-2017 ja s’ha programat una nova edició d’aquesta singular formació, la qual combina el treball en centre i el treball en xarxa, una formació que fins al moment present i en les dues edicions que ja s’han completat, ha comptat amb la participació de 14 escoles d’arreu del territori.

En aquest sentit, la proposta completa podeu trobar-la a l’enllaç de més avall:

https://drive.google.com/file/d/0B5GvbxCCWzbxb2NMZHRBX1ktMms/view?pref=2&pli=1

I què millor que acabar aquesta entrada compartint el que, a mode d’agraïment i en forma de pensament, li va regalar l’Escola Les Pinediques a en Gino en acabar la seva presentació. Un pensament que recull de manera clara i sintètica l’esperit de la formació compartida:

IMG_1281

“El savi no és aquell qui formula les respostes veritables, sinó qui formula les veritables preguntes” (Claude Lévi-Strauss)

 

Altres entrades relacionades en aquest lloc:

http://mon.uvic.cat/cife/2015/10/21/observar-documentar-interpretar-i-projectar-una-espiral-per-transformar-lescola/