Avui dimecres s’ha donat el tret de sortida a la setena edició del curs ‘L’espai com element educatiu’ de la mà de la Paola Soggia, mestra i atelierista experta en la filosofia educativa de Reggio Emilia.

Aquesta ciutat del nord d’Itàlia ha esdevingut, amb els anys, una important referència metodològica i un model d’educació a les primeres edats, de manera especial per a les escoles de casa nostra. És per això que des del CIFE, i des de ja fa alguns anys, oferim formacions en diversos formats i durades (cursos oberts, assessoraments i formacions a mida) en les quals s’hi incorpora aquesta mirada.

L’espai escollit per fer la formació és l’Aula Teruca Buscart (Laboratori d’Infanti) de la FETCH.

I és que la finalitat de la formació encetada parteix de l’evidència que, com en qualsevol àmbit, a l’escola hi ha coses que pel fet d’estar-hi acostumats a veure-les i a fer-les ja les donem per correctes. La proposta formativa busca, doncs, promoure una mirada diferent dels espais de l’escola per arribar a trobar aquest tercer agent educatiu que pot arribar-ne a ser si el sabem aprofitar i incorporar-lo com un element més del procés d’ensenyament-aprenentatge.

Un dels moments inicials de la formació en què la Paola Soggia es presentava a les assistents.

Així, al llarg de la formació es promourà l’autoreflexió de les assistents amb la intenció d’afavorir el diàleg i el consens en l’adopció de criteris comuns pel que fa a la utilització dels espais. Tot plegat per assolir l’objectiu de facilitar l’elaboració de projectes i proporcionar idees encaminades a la creació d’ambients: l’espai com a senyal d’identitat. I tot plegat tenint com a premissa la realització de propostes sensorials de qualitat i oferir la possibilitat d’elecció per part dels nens i les nenes. De fet, la intenció és que al llarg de la formació cada mestra vagi definint i concretant una proposta d’aplicació a la seva escola de tot allò que s’anirà compartint al curs. Les propostes es compartiran el darrer dia de formació i compraran amb la devolució de la formadora al mateix temps que permetrà obrir un interessant diàleg que aportarà sens dubte importants elements per a la reflexió.

Moments per compartir les expectatives inicials davant la formació que acabava de començar

En aquest sentit, el CIFE compta amb un equip de col.laboradors experts en aquest àmbit i que dona resposta a les demandes que rep des de les escoles bressol i escoles d’infantil del territori. Tot plegat a través de la vinculació que tenen amb el grup de formadores d’Educació Infantil del CIFE. Un grup format tant per professores de la FETCH com per mestres del territori que treballen a l’etapa 0-6.

La formació, a la qual s’hi han pogut encabir finalment vint-i-set mestres -més dels inicialment previstos- d’Educació Infantil dels més diversos punts de la nostra geografia, s’allargarà durant sis sessions fins a finals de maig. En aquest sentit cal destacar que, tot i el nombre d’edicions que compta a data d’avui la formació, hi ha hagut un nombre important de mestres que encara han quedat en llista d’espera. És per això que des del CIFE estem ja treballant amb la formadora per poder oferir una nova edició de cara al curs 2017-2018 i de la qual informarem al seu moment. Pel demés, i com sigui que les places per a la nova edució començaran assignant-se per rigorós ordre de llista d’espera, des d’aquí animem a les possibles persones interessades a posar-se en contacte amb nosaltres per reservar plaça escrivint-nos a l’adreça formacio.cife@uvic.cat.