El programa,  que ha estat desevolupat pel Grup de Recerca en Atenció a la Diversitat (GRAD) i que des de fa anys s’implementa a un gran nombre d’escoles tant dins com fora de Catalunya, amb aquesta iniciativa es pretén que tingui garantida també la seva presència de manera transversal dins dels diferents estudis de la FETCH.

Dins del marc de les accions previstes dins del Pla d’actuació de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic-UCC per al període 2016-2020, el curs que ve una colla de professores i professors d’aquesta facultat es formaran en el Programa Cooperar per Aprendre/Aprendre a Cooperar. En aquest mateix context, és previst que en paral·lel a aquesta iniciativa altres professores i professors es formin en tot el que fa referència a l’avaluació formativa a la universitat.

El tret de sortida a la formació sobre el Programa CA/AC va ser el dijous passat en un taller al qual van assistir-hi més de vint professores i professors dels diferents Departaments de la FETCH. Al llarg de la sessió, José Ramon Lago, director del GRAD, va anar desgranant no només els princials trets del Programa i la seva necessària vinculació als estudis universitaris, sinó que també va donar a conèixer la proposta de calendari de realització, la qual s’estendrà al llarg de tres cursos acadèmics.

Lago va començar la seva intervenció compartint amb les persones assistents què entenem per aprenentatge cooperatiu: ” L’aprenentatge cooperatiu és utilitzar amb una finalitat didàctica el treball en equips reduïts d’alumnes, tot utilitzant una estructura de l’activitat que asseguri la participació equitativa i potenciï la interacció simultània amb la finalitat que tots els membres d’un equip aprenguin els continguts, cadascú fins al màxim de les seves possibilitats, i aprenguin, a més a més, a treballar en equip“.  Al llarg de la seva intervenció, doncs, el formador va justificar les tres principals raons per ensenyar a cooperar també a la universitat: a) la incorporació a la vida adulta d’una persona amb un desenvolupament cognitiu, emocional i social equilibrat, ajustat i suficient per adaptar-se a situacions diverses és més fàcil a partir d’aprendre cooperant; b) les competències professionals per treballar amb persones amb diferents ritmes de treball, diferents motivacions i interessos és més fàcil adquirir-les quan s’aprenen en equips cooperatius de composició heterogènia; i c) la formació de ciutadans compromesos i actius en el desenvolupament democràtic de la seva societat exigeix que aprenguin els valors i les competències per treballar en equip en les diferents etapes de les seva formació.

Val a dir que al llarg del taller de l’altre dia, Lago va aprofitar la presentació per començar a posar en tesitura a les persones assistents, tot proposant-los treballar ja a través d’algunes de les estructures cooperatives, en aquest cas d’entre les simples, que es treballaran al llarg de la formació.

Una clara aposta del deganat de la FETCH

Com comentàvem a l’encapçalament d’aquesta entrada una de les apostes sobre les quals pivotarà l’actuació del deganat encapçalat per l’Eduard Ramírez serà la de facilitar, amb accions com al que es presentava l’altre dia, la transferència de coneixement i l’impacte de la recerca metodològica duta a terme pels diferents grups de recreca de la nostra Facultat. I amb tot plegat assegurar que aquestes metodologies de les quals la FETCH és referent, estiguin també presents a totes les titulacions que s’ofereixen.

L’activitat, que formarà part del Pla de Formació del Personal de la UVic-UCC, es gestionarà des del CIFE.