Ens fem ressò del XIV Congrés Interuniversitari d’Organització d’Institucions Educatives, el CIOIE 2016, celebrat els dies 24, 25 i 26 de novembre a Saragossa. El fil conductor i que va constituir l’eix a partir del qual van girar totes les aportacions va ser aquest: “Globalització i organitzacions educatives”.

En aquesta edició, l’encarregat d’organitzar aquest ja degà congrés, que té caràcter bianual i itinerant, ha estat el Departament de Ciències de l’Educació de la Universitat de Saragossa. I va aplegar gairebé a 200 professionals de la docència i l’organització i gestió educativa.

Entre els destinataris del congrés s’hi trobaven, entre d’altres, el personal docent i investigador de de les diferents universitats (n’hi havia de fins a vint-i-set universitats), així com els responsables de la direcció i gestió d’institucions educatives formals i no formals, amb la qual cosa pensem que molts dels aspectes tractats i que es poden conèixer a través de l’enllaç que proporcionem al web del congrés, més enllà de les universitats són plenament d’interès dels centres educatius tant de Primària com Secundària. Com també i de manera especial de les direccions i equips responsables de les diferents institucions educatives. I és que des del CIFE estem convençuts que es tracta d’un congrés en el qual els equips directius de les escoles d’infantil, primària i secundària poden trobar-hi un interessant espai per conèixer de primera mà la recerca educativa del moment tant pel que fa a l’organització escolar, i participar en els múltiples debats i diàlegs que s’hi realitzen. En defintiva, doncs, poden recollir elements que de ben segur els orientaran en el seu dia a dia als propis centres. I d’aquesta manera un cop més posar en connexió el necessari pas de la categoria al cas o, a la inversa, passar del cas a la categoria. En síntesi, una gran oportunitat que des del CIFE amb aquesta entrada al blog fem explícit el nostre compromís per treballar en aquesta direcció i promoure’n el seu coneixement dins del marc de l’ensenyament no universitari. En aquest sentit, ens posem a disposició dels centres que ho desitgin per compartir la documentació del congrés i que en breu estarà disponible, així com d’orientar els centres i les direccions que així ho desitgin.

img_4387

Moment inicial de presentació d’un dels simposis

Antecedents

El congrés va néixer ja fa una bona colla d’anys (gairebé 30, ja) a iniciativa del professorat de didàctica i organització escolar (i dins d’aquesta les diferents possibles denominacions que a cada context se li hagi donat) de les diferents Facultats d’Educació tant de Catalunya com de l’estat espanyol. D’aquesta manera, dins del congrés s’organitza també una reunió de l’equip de professorat de l’àrea per analitzar i debatre com s’està avançant i al mateix temps compartir reptes i inquietuds. És en aquesta reunió que es valora la seu del proper congrés i que per al 2018 es va acordar que seria a la Universitat de Lleida (UdL).

img_4410

Instantània d’una de les diverses taules de comunicacions

Temes d’interès per a les escoles i instituts

D’entre els molts simposis (fins a 19) i les taules de comunicacions agrupades per temàtiques (fins a 40) amb què es va organitzar el congrés al llarg dels intensos dos dies i mig que va durar, al fil del nostre discurs volem destacar (sense cap ànim de ser ni exhaustius ni excloents) els següents temes, ja només per l’interès que entenem que poden generar tant entre el col·lectiu de ‘ensenyament no universitari com també de l’ensenyament universitari i que van des de la formació de directius fins a les pràctiques professionals o la incorporació de les TIC a la docència:

  • Formació de líders: identificació de funcions i competències als centres educatius i en les organitzacions cooperatives
  • Lideratge eficaç en contextos desafiants
  • El lideratge directiu de projectes d’innovació als centres educatius
  • Les bases per al disseny d’un pla de formació en lideratge per a directius escolars
  • El lideratge a l’educació superior
  • L’organització de pràctiques innovadores en contextos universitaris a distància
  • Les TIC en contextos educatius: nous reptes organitzatius i professionals
  • Impacte de les TIC als centres d’ensenyament obligatori a l’estat espanyol

 

img_4418

Debat i posada en comú en un altre dels simposis un cop fetes les aportacions dels ponents

Mobilització del coneixement

Sota el títol “¿Para qué y para quién investigamos? Propuestas para movilizar la investigación educativa” la conferència final del congrés va plasmar de manera molt ben documentada i argumentada el que al llarg del congrés es compartia a nivell de comentaris entre els i les assistents en relació a la connexió entre la recerca i les escoles, aspecte al qual ens hem referit a la primera part d’aquesta entrada.

D’aquesta manera el ponent, el Dr. Gustavo E. Fischman, de la Arizona State University,  va centrar la seva intervenció en el concepte de mobilització del coneixement. És a dir, millorar l’accés a la informació i maximitzar els intercanvis. Així, es va referir al terme usabilitat, tot recordant als assistents que usabilitat no és el mateix que “aplicació o practicitat”.  Usable té a veure amb accés i intercanvis. En definitiva, en fer una recerca més accessible i més dialogable i dialogada. I és que com ell mateix explicava, la visibilitat estimula a usabilitat. En canvi,  concloïa, es publica cada vegada més del mateix.

Abundant més en la seva tesi, Fischman opinava que cal expandir audiències, perquè més diàleg i més participació portaran a més aprenentatges. És d’això que s’ha de preocupar l’educació d’avui dia.

Ja al torn obert de paraules una de les intervencions del públic va felicitar el ponent i va destacar que Fischman podia haver-ho dit més alt, però no més clar. I va formular el desig, compartit per bona part de l’audiència, que al proper CIOIE, que com comentàvem més amunt es celebrarà a la Universitat de Lleida, ens podríem proposar com a fita que entre les persones assistents hi hagués una presència més signicativa i real de directors, professors i mestres de les escoles i instituts del territori. I fer així més real el que comentava el ponent sobre l’accés i el diàleg sobre la recerca que en matèria educativa es duu a terme a les nostres universitats.

No hi ha dubte que la intervenció de Fischman, el qual va ser molt ben valorat pels asssitents, va ser un molt bon colofó als dos dies i mig de llargues converses, interessant documentació compartida, intercanvis i reflexions al voltant de la recerca educativa i la millora de la pràctica docent en els diferents àmbits.

Enllaços d’interès:

http://cioie.org/XIVCIOIE/

Enllaços als diferents grups de recerca de la UVic-UCC vinculats a les ciències socials i a l’educació:

Atenció a la diversitat (GRAD)

Coneixement i didàctica (CODI)

Data Analysis and Modeling (DAM)

Educació Física (GREF)

Educació, llenguatge i literatura (GRELL)

Emprèn

Esport i activitat física (GREAF)

Grup de Recerca en Societats, Polítiques i Comunitats Inclusives (SoPCI)

Konekto

Laboratori de Mitjans Interactius (LMI)

Recerca Educativa (GREUV)

Sport Performance Analysis Research Group (SPARG)

Traducció Audiovisual, Comunicació i Territori (TRACTE)