A començaments d’aquesta setmana el Departament d’Ensenyament presentava el Programa AraEscric (vegeu els enllaços relacionats al final d’aquesta entrada), un nou programa que s’afegeix a d’altre que també ha impulsat el mateix Departament, com ara el Pla d’impuls a la lectura) i que té també per objectiu la millora dels resultats acadèmics dels i les estudiants a partir de la proposta d’estratègies metodològiques orientades a la millora de les pràctiques del professorat dels diferents nivells educatius.

 

D’aquesta manera, al llarg del curs 2015-2016 i a través de diverses accions divulgatives i formatives es posaran a l’abast del col·lectiu tot un conjunt d’iniciatives adreçades a la millora de les seves pràctiques. I del que ningú no dubta és que aprendre a escriure bé és un procés llarg i que es dilata al llarg de totes les etapes educatives, fins i tot podríem parlar dels estudis superiors, amb els estudiants ja a la universitat. És per això que el seu assoliment real i generalitzat així com la seva consolidació requereix la conjunció d’esforços per part de tots els agents educatius implicats, i ja des de les primeres edats.

Aquestes accions, plenament compartides pels diferents ICE i serveis de formació equivalents, com és el cas del CIFE, mostren un cop més la conjunció d’esforços entre l’administració educativa i el territori, en aquest cas des de les universitats, les quals estan en condicions, un cop més, d’aportar i de posar la seva expertesa en els diversos camps d’estudi, coneixement i recerca al servei de la millora i el canvi educatiu al nostre país.

El grup de formadors en Didàctica de la llengua i la literarura del CIFE

És en aquest context que el CIFE compta amb un equip de formadores i formadors, el grup de Didàctica de la llengua i la literatura, el qual, vinculat al GRELL, el Grup de recerca en Educació, Llenguatge i Lliterartura de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya. Un grup amb una dilatada trajectòria i experiència que es remunta ja a l’antiga Escola de Mestres d’Osona i als inicis de la formació permanent del professorat tal i com l’entenem avui dia. I és que el GRELL assessora els centres educatius del territori amb propostes adreçades a la reflexió i les estratègies de treball de l’expressió escrita amb els alumnes tant a través de processos de formació a mida com a través dels Plans de Formació de Zona desplegats als diferents àmbits territorials.  D’aquesta manera, comencen per definir de clara i consensuada amb els centres els objectius de l’assessorament en relació a la millora de l’expressió escrita, descriuen les activitats que es proposaran a l’equip de mestres i que aquests realitzaran amb els alumnes i finalment estableixen de manera conjunta els indicadors de millora que han de portar als propis centres no només a evidenciar el canvi sinó també arribar a conclusions que els permetin determinar les possibles propostes de millora de cara al futur, un futur que, acompanyats o no, puguin implementar a través del propi lideratge i criteri. En aquest sentit, si el centre ho desitja es promou la focalització de part de l’acció formativa concretada amb l’acompanyament comentat més amunt a una part del claustre, ja siguin les coordinacions de cicle o les comissions de llengua que hi pugui haver creades, esdevenint aquestes persones les veritables dinamitzadores i impulsores del canvi dins del centre i que al cap i a la fi sobre elles povota el treball dels diferents docents ja a l’aula a través de la presa de decisions en petit grup. I es deixen les sessions inicials i finals de l’assessorament per treballar, valorar i compartir en gran grup les intencions educatives, els aspectes treballats i, de manera especial, les propostes de millora i les futures accions.

I certament que tot plegat amb el benentès que l’impacte en els resultats no serà immediat ni molt menys, però sí que ha de permetre ajustar les actuacions i planificar-les de cara al futur ja com a centre. I amb tot plegat, com a element indispensable, permetre, amb tot plegat, posar l’equip en situació d’èxit tot dotant-lo d’eines i estratègies per liderar el seu propi procés de casnvi i millora.

D’aquesta manera, les propostes formatives del GRELL, juntament amb el guiatge i coordinació del CIFE, pretenen anar més enllà, i no només s’acaben amb el que comentàvem fa un moment sinó que també han ideat també altres propostes, sens dubte complementàries i necessàries, més centrades la competencia cognitiva i el domini disciplinar de l’àrea, en aquest cas l’expressió escrita, per part del docent. Tot plegat centrat no només en la millora contínua, sinó també amb l’actualització disciplinar del professorat d’infantil, primària i secundària del territori.

Sens dubte que tot plegat és una opció més a tenir en compte als diferents centres educatius a l’hora d’encarar i donar forma el se pla de formació de centre de cara als propers cursos.

http://www.govern.cat/pres_gov/AppJava/docrel/nota-premsa/contingut/download/200718.htm

http://www.ccma.cat/catradio/alacarta/informatius-catalunya-radio/ara-escric-un-pla-per-millorar-els-resultats-en-expressio-escrita/audio/888732/

http://www.lavanguardia.com/local/barcelona/20150713/54433882183/ensenyament-impulsa-el-pla-araescric-perque-els-estudiants-de-primaria-i-secundaria-millorin-la.html

Sobre la imatge que acompanya aquesta entrada:

http://images.ara.cat/tema_del_dia/comunicacio-que-no-dels-ha_ARAIMA20150131_0039_45.jpg