Davant d’un centenar de persones entre estudiants i professorat dels graus en MEP i MEI de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes, Miguel Ángel Santos Guerra, el professor emèrit de la Universitat de Málaga, ha pronunciat la conferència “La escuela que aprende“.
L’activitat, organitzada conjuntament pel Departament de Pedagogia de la FETCH i el Grau d’Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa, era la primera de les tres que hi havia previstes. al llarg del dia d’avui. Les altres dues eren un seminari amb el professorat de Manresa i una nova conferència a la tarda als estudiants també de Manresa.
Antoni Tort, professor del Deprrtament de Pedagogia, ex degà de la Facultat d’Educació i actual director de l’Escola de Doctorat ha estat l’encarregat de presentar el ponent i glossar la seva dilatada trajectòria, la qual s’ha estès per totes les etapes educatives així com per la universitat.
Santos Guerra, doctor en Ciències de l’Educació i catedràtic emèrit de Didàctica i Organització Escolar, ha centrat la conferència en el desglossament d’aquests quatre grans punts:
- Perquè ha d’aprendre l’escola?
- Què ha d’aprendre?
- Com ho pot aprendre?
- Quines dificultats hi ha perquè aprengui?
I és que amb un llenguatge proper i clar, en tot moment acompanyat d’exemples, contextualitzacions i anècdotes, el professor Santos Guerra ha captivat l’atenció d’una audiència que l’ha seguit atentament en tot moment. Ha parlat del fet que ell venia a compartir la seva experiència, però que qui era realment més rellevant era el públic assistent, el qual portava el desig d’aprendre, de créixer, de conèixer més.
Ensenyem com som
Ja desgranant els diferents punts que ha tractat al llarg de les gairebé dues hores d’intervenció, i amb la certesa que l’audiència encara n’hauria volgut més, el professor Santos Guerra ha parlat dels principis perquè una escola aprengui (des del de la racionalitat fins al de la professionalitat o l’exemplaritat) o de la lògica de l’autoservei, entenent aquesta com el mecanisme que fa parlar a la realitat perquè ens doni la raó.
En un altre ordre de coses ha parlat de la importància de conèixer el context o a posat exemples per evidenciar davant dels presents que sense conèixer el context no podem conèixer el text, en una clara referència al fet que el primer il·lumina el darrer.
Ja cap al final de la seva intervenció, el ponent s’ha referit als models d’aprenentatge i millora i als quatre triangles de l’aprenentatge: el triangle de les estratègies (investigació, perfeccionament, innovació), el triangle dels continguts (concepcions, actituds, pràctiques), el triangle dels requisits (voluntat, coneixement, condicions) i el triangle des àmbits (escola, societat, família).
Santos Guerra ha tancat la seva intervenció compartint dues iddes a mode de resum i que feia explícites amb el desig que tots i cadascun dels presents a la sala es fessin seves:
“Educar no és només una forma de guanyar-se la vida, és, sobretot, una forma de guanyar la vida dels altres“.
“Que la teva escola sigui millor perquè tu hi treballes“.
Més enllà de les més mig centenar llarg de publicacions de les quals és autor o coautor, Miguel Ángel Santos Guerra ha recomanat als assistents la lectura del seu blog, El Adarve, al qual de manera setmanal hi fa una entrada en la qual reflexiona sobre l’ensenyament i l’educació. Us animem a consultar-lo tot clicant l’enllaç de més avall:
Deixeu un comentari