Un curs més i després de l’interès que ha generat als diferents centres la proposta formativa en relació a la programació i l’ avaluació per competències, de cara a finals de gener des del CIFE hem programat una nova formació oberta tant al professorat de primària com de secundària.
El curs té com a principal objectiu tractar els aspectes crítics de la programació i l’avaluació per competències en el marc de l’ensenyament obligatori. D’aquesta manera, es tractaran els aspectes bàsics de l’ensenyament basat en competències i s’aprofundirà en eines i instruments metodològics i d’avaluació que són coherents amb aquest tipus de plantejament.
Des del CIFE hem estat parlant amb la formadora, l’Olga Pedragosa i Xuclà, professora del Departament de Pedagogia de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic-UCC i membre del GRAD (Grup de Recerca en Atenció a la Diversitat), i li hem fet algunes preguntes en relació al curs i després de l’experiència de diverses edicions:
Quin és el plantejament general del curs?
És un curs en el qual plantegem i discutim sobre alguns dels interrogants que se’ns plantegen als docents quan parlem de competències bàsiques.
Quina vinculació té la formació amb el nou currículum?
Aprofitem el curs per aclarir alguns conceptes, per situar-los entorn el nou currículum i també per tal d’identificar -sobretot- canvis en la pràctica individual i dels centres, tot plegat per avançar en un aprenentatge més competencial.
Quins són els principals aspectes que es treballen al llarg del curs i sota quin format?
Tot i que el curs, habitualment dóna molts espais de reflexió i de debat (no és un tema clar…), també aprofitem per donar estratègies a nivell metodològic i sobretot d’avaluació. En aquest darrer cas, sovint plantegem canvis importants, sobretot per orientar el procés formatiu a la part més competencial.
En quines àrees curriculars es centra la proposta?
El curs no treballa en cap àrea en concret o en específic, sinó que ho tractem en el conjunt de les àrees. També és un curs molt adequat per a l’etapa de primària o secundària, tot i que també permet als d’infantil plantejar-se com anar entrant en aquest tema.
No hi ha el risc de caure en un curs massa teòric?
En absolut. De fet, i en general, tot i que la temàtica sembli més teòrica, el format del curs és molt interactiu i participatiu per part dels assistents (intentem que també sigui competencial per als assistents a la formació…) sobretot abordant temes que preocupen a les escoles. Encara que no sempre tenim la resposta … intentem identificar mesures i propostes per anar-hi avançant.
Sens dubte que la proposta formativa és una manera interessant de poder-nos situar com a docents en aquest tema tan fonamental i tan present en el nostre dia a dia. Un tema, d’altra banda, que incideix de manera directa en el procés d’ensenyament-aprenentatge dels i les nostres alumnes.
Si teniu interès en la proposta i voleu més informació podeu clicar aquí:
[…] L’avaluació per competències: estratègies i instruments per a la seva pràctica […]