Ahir dimarts diversos representants de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes van assistir a la Jornada de l’AQU que anualment organitza i que es va centrar en la formació del personal docent. En aquest sentit, la jornada va proposar a les persones assistents ampliar la mirada tot revisant i al mateix temps reflexionant tant sobre l’accés a la universitat, com sobre el procés de formació inicial dels mestres i professors fins a l’exercici professional.

Concretament, les persones que hi van assistir i participar van ser la professora Anna Vallbona, coordinadora del Grau en Educació Primària de la FETCH i l’Antoni Portell, director del CIFE i màxim responsable de la Facultat pel que fa referència a la formació permament del professorat, un cop aquest ja exerceix la docència. Pel demés, i dins del programa que es va presentar, el professor Francesc Codina, ex degà de la Facultat i membre de la comissió permanent del MIF, el programa de millora de la formació inicial dels mestres endegat ja fa alguns cursos pel Departament d’Ensenyament, va participar en una de les taules rodones qu ees van organitzar. A l’acte també hi van assistir les vicerectores d’Ordenació Acadèmica, la Cristina Vaqué, i de Professorat, l’Anna Ramon.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Mitjançant la trobada d’ahir, l’AQU va voler compartir els elements que s’han diagnosticat en el marc de l’Educació i dels referents internacionals, per tal de propiciar la reflexió i la proposta d’accions que es puguin implementar per millorar la formació del personal docent. A la Jornada vam assisitir-hi prop d’un centenar de persones representants tant de les factultats d’educació, de les escoles i instituts, del Departament d’Ensenyament, la Secretaria d’Universitats i de Recerca, així com dels serveis de formació permanent com ara el CIFE. I va estructurar-se al voltant d’aquests tres grans blocs: l’accés als estudis universitaris docents; la qualitat de la formació durant els estudis universitaris docents i l’accés a la professió docent.

La jornada es va desenvolupar des del primer moment a partir d’un plantejament que començava per una persentació per part d’una persona relatora de l’AQU, una posterior ponència que emmarcava el tema de la mà d’una persona experta, i finalment una taula rodona en la qual persones vinculades d’una manera o altra, des de l’administració educativa, les facultats o els centres educatius aportaven la seva mirada i les seves propostes tot contestant als interrogants que l’organització prèviament els havia fet arribar. Volem felicitar des d’aquí tant l’encert en el format de la jornada, el qual va destacar per la seva agilitat i al mateix temps profunditat i amplitud de mirades dels temes tractats, així com l’elecció tant dels ponents com els participants a les diferents taules rodones. Sí que ens agradaria també aportar alguna idea de futur que sens dubte podria enriquir i completar l’interessant reflexió promoguda al llarg de la jornada i que es concretaria amb la presència d’estudiants dels graus en MEI i MEP de les nostres facultats, ja només com a destinarais principals, bé qu eno únics, dels temes treballats.

Al final de la productiva jornada, els relators van compartir amb el públic que finalment va quedar-se fins a l’acabament, els diferents propostes de mig i llarg recorregut que sens dubte es va informar que es recollirien i que se’n promouria un posterior treball amb tots els representants assistents a la trobada. D’aquesta manera, algunes de les propostes que volem destacar en aquesta entrada es van referir als següents aspectes:

Pel que fa a l’accés als estudis universitaris:

Establir mecanismes per assegurar que s’atreuen estudiants amb bon nivell comunicatiu i de raonament crític, lògica matemàtica, habilitats socials i compromís social.

Adoptar mecanismes que permetin accedir a la tasca docent estudiants amb perfils diversos per tal de dotar de referents multiculturals funcionals i de gènere als centres.

En el cas dels mestres, atreure estudiants de totes les opcions de Batxillerat i CFGS.

En el cas de secundària, establir mecanismes d’accés al Màster que garanteixin la capacitat i la motivació dels futurs professors.

Pel que fa a la qualitat de la formació:

Millorar els sistemes d’avaluació del pràcticum i establir dispositius de formació de tutors de pràctiques que garanteixin un desenvolupament idoni de les competències per ser docents

Establir un reconeixement adient de la tasca realitzada pel professorat tutors de pràctiques de les Facultats i centres educatius.

Tendir cap a una ràtio no superior als 30-35 estudiants per grup-classe.

Establir una plantilla de professorat a les facultats equilibrada que combini professorat amb places consolidades, professorat associat i l’impuls del professorat vinculat entre ensenyament i universitats.

Reforçar el vessant pedagògic i didàctic dels MUFP.

Avançar em un model més polivalent en la formació docent i integrar la formació inicial amb la formació al llarg de la vida professional del docent

I pel que fa a l’accés a la professió docent:

Establir mecanismes que permetin una avaluació formativa que garanteixi un notable estàndard de qualitat durant els primers anys d’exercici, com podria ser l’interinatge, anterior a la seva acreditació i incorporació definitiva a la funció docent.

Garantir la qualitat de la tutela d’aquest interinatge. Per fer-ho, cal disposar de mecanismes d’avaluació que permetin captar l’excel·lència en el sistema, i facilitar-li l’accés a tasques diferents, com per exemple mentors de professorat novell, a més de poder-te moure verticalment i horitzontalment dins del sistema.

Garantir sistemes de renovació de l’acreditació docent d’acord amb les necessitats del sistema educatiu mitjançant mapes competencials o reconeixement d’experiència professional. Formació en centre com una estratègia òptima: la formació continuada no pot estar desvinculada de la pràctica educativa. Hem de promoure us sistema de formació on el treball en xarxa i l’observació mútua siguin nuclears.

Ja al moment final de la Jornada, Josep Joan Moreso, President de l’AQU Catalunya, va tancar la trobada tot posant sobre la taula aquests tres grans reptes que al seu parer haurien d’encarar el futur a curt i mig termini pel que fa a la formació docent a Catalunya: a) MIR per als mestres, b) avaluació de la carrera professional de mestres i professors i c) autonomia de centres.