Professores i professors de les diferents facultats de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya van assistir a les jornades de la RED-U, la Red Estatal de Docencia Universitaria, celebrades a Madrid els dies 10 i 11 de novembre.

I en aquesta ocasió, el tema monogràfic sobre el qual van bascular les diferents ponències, tallers i taules de debat que van omplir de manera intensiva el dia i mig que van durar va ser el dels Treballs de Final de Grau (TFG) i els Treballs de Final de Màster (TFM), i portaven per títol TFG/TFM ¿Cómo convertirlos en experiencias educativas de alto valor?, …

img_4238

Moment en què el Rector de la UNED donava per inaugurades les Jornades

… un tema que, certament, és complex i que va convocar a gairebé cent persones provinents tant de les universitats catalanes com de la resta de l’estat espanyol. Aquestes jornades, que la RED-U organitza de manera anual i amb caràcter itinerant, en aquesta ocasió tenien com a universitat amfitriona la UNED, concretament la seva Facultat d’Educació i el seu centre homòleg al CIFE, l’IUED (Instituto Universitario de Educación a Distància), i en va ser el seu Rector, Alejandro Tiana, qui en va donar el tret de sortida bo i felicitant la RED-U per la feina que està fent a nivell de docència i innovació.

Context i marc general de les Jornades

I és que amb el que portem ja de temps d’ençà que es va començar a implementar Pla Bolonya, amb el que es coneix com a espai europeu d’ensenyament superior (EEES) i la implantació dels nous estudis de Grau i de Màster, que culminava el 2010, les jornades van servir no només perquè es poguessin posar negre sobre blanc les diferents visions, intencions i estratègies oranitzatives al voltant d’aquesta part certament important en la realització d’un Grau o un Màster i que pretén que amb ella els estudiants posin en escena les diferents habilitats i competències que de manera específica o transversal han anat adquirint al llarg dels seus estudis, sinó que també va permetre conèixer o en el seu defecte projectar dins d’aquest marc, experiències que, com deia el títol de les jornades, generin un alt valor educatiu.

D’aquesta manera, es van abordar, presentar i debatre les diferents mirades i visions que els i les participants tenien en relació tant als treball de final de titulació orientats a la recerca com als que s’orienten més a projectes professionals. Tot plegat amb interessants aportacions i reflexión s que sens dubte quedaran reflectides en el llibre d’actes que l’organització té previst publicar en breu amb el recull de totes les comunicacions presentades, i que es van xifrar en unes 30 o 40. Les jornades van comptar, també, amb una conferencia inaugural i un taller a càrrec de Mick Healey, professor emèrit de la Universitat de Gloucestershire, consultor i investigador en l’àmbit de l’ensenyament superior i una conferència de cloenda, en la qual el seu ponent, Miguel Angel Zabalza, de la Universitat de Santiago de Compostela, catedràtic de Didàctica i organització escolar va arrodonir i completar de manera satisfactòria la trobada parlant als i les assistents de la relació entre els TFG/TFM i el valor que aporten al currículum.

La nostra presència a les Jornades

Pel que fa a la presència de la nostra universitat, i a través de l’impuls del Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica i del CIFE, i comptant amb la complicitat dels deganats de les diferents facultats, entre el professorat assistent hi havia els coordinadors de TFG i TFM a les diferents facultats (Laura Domingo de la FETCH, Santi Ponce de la FEC, Anna Ramon de la FCSB), així com presència del Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica i del CIFE. Tot plegat amb la intenció, i aquest era l’objectiu, que aquestes persones compartissin significats, coneguessin experiències reeixides, posessin en context les diferents accions que duem a terme als diferents centres i reflexionessin de manera conjunta sobre possibles innovacions en aquest àmbit per posteriorment, ja dins del marc de treball del dia a dia en aquest àmbit, es puguin constituir en un grup de treball estable que, liderat pel VOA (Olga Pedragosa) i el CIFE (Antoni Portell), encari l’anàlisi i la revisió dels diferents aspectes derivats de la seva posada en pràctica i promogui aquelles incorporacions que d’una manera o altra ens acostin cada vegada més, de manera transversal i a cada centre, al nostre model de formació.

img_4248

La professora Ester Goutan del TR2Lab (FCSB) en plena intervenció a la Mesa de debat 1 del dijous sobre els TFG/TFM orientats a la recerca

Dir també que no només hi va haver la presència dels coordinadors i coordinadores de TFG/TFM, sinó que també hi va haver representació d’un dels grups d’innovació que sota el paraigües del Pla AQUID estan treballant en aquest àmbit (Jan Frigola, FEC), així com també una professora que va presentar una comunicació vinculada a l’ambit dels TFG/TFM encarats a la recerca i la investigació (Ester Goutan, del grup de recerca TR2Lab i professora de la FCSB). I val a dir que també es va comptar amb la presència de professorat del Campus Manresa (Xavier Gironès i Rafel Donat).

I és que del que no hi ha dubte, com es comentava entre passadissos al llarg del que van durar les jornades, activitats d’intercanvi com aquesta permeten al professorat de les diferents universitats, n’hi havia més de 30 de representades, tant des dels seus serveis d’innovació, docència i formació (com era el cas del CIFE), com del professorat de les diferents facultats o vicerectors d’ordenació acadèmica, qualitat o vicedegans d’innovació i docència … amb la qual cosa l’intercanvi i diàleg va permetre posar en sintonia tant la mirada organitzativa (gens fàcil i sovint poc entesa) com la mirada docent (sens dubte complexa i en tot moment il·lusionada).

2016-11-08-photo-00000076

Detall de la documentació que es va lliurar a les persones assistents

La implicació de la UVic-UCC a la RED-U

De fet, la presència, participació i implicació de la nostra universitat no es va limitar a l’assistència a les jornades, sinó que la relació que es té amb la RED-U va més enllà, ja que des de fa ja alguns anys la UVic-UCC n’és soci institucional i, des de l’any passat i des del CIFE, es forma part de la Junta directiva, ja que el seu director, l’Antoni Portell, n’és en aquests moments el Secretari, la qual cosa ens permet no només conèixer de primera mà l’activitat que es realitza dins la xarxa, la qual actualment compta amb prop de 25 universitats, 5 grups d’innovació i uns 15 professors i professores a títol individual, sinó aportar també la pròpia mirada com a institució universitària, una mirada i coneixement que s’alimenta i es comparteix tant amb el Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica com amb Comissió d’Innovació Docent de la UVic-UCC, comissió assessora i de debat formada per representants de les diferents facultats i pels directors de les diferents àrees i serveis de la UVic-UCC vinculats més directament amb la docència.

fotodefamilia

Foto de família dels assistents a les jornades

 

Des del CIFE celebrem l’èxit de la iniciativa i estem segurs que aquests dies hauran posat una bona llavor per a un posterior treball coordinat dels diferents centres que ens portarà a donar més coherència i cohesió al nostre treball en relació als TFG/TFM.