La introducció de noves eines en la pedagogia ens permeten que els alumnes assoleixin els coneixements de manera molt més pràctica, didàctica i intuïtiva. I en aquest context de canvi, la robòtica educativa s’ha convertit en un camp que ofereix inimaginables possibilitats didàctiques i que poden ser treballades a les diferents àrees d’ensenyament-aprenentatge.

Servir-nos de la robòtica educativa com a recurs per treballar conceptes físics, matemàtics i científics  a través de la construcció i programació de robots pot ser una interessant iniciativa que ens permeti arribar als i les nostres alumnes d’una altra manera. Experimentar amb la robòtica, descobrint materials molt diversos i descobrint les possibilitats de cadascun d’ells, obre les portes a la imaginació i a la creativitat dels nostres alumnes. Des d’engranatges fins a palanques, politges, rodes i eixos, motors i sensors integrats als nostres robots,  ens poden servir per explicar molts conceptes de manera visual i poden ser de gran utilitat per comprovar-ne i entendre’n de forma totalment empírica el seu funcionament. Tot això d’una manera divertida i motivador que com comentàvem fa un moment permet combinar la creativitat amb la imaginació, els coneixements i la programació. Es tracta, en definitiva, d’una eina totalment versàtil.

Alhora, la robòtica educativa ens pot ajudar a potenciar els valors i capacitats dels nostres alumnes, els quals a través d’ella també aprenen a treballar en equip i són  capaços de superar reptes, resoldre problemes de manera efectiva i buscar muntant pecesalternatives o solucions davant de situacions poc favorables que es puguin trobar no sols en una taula d’escola sinó al llarg de la vida.

Sens dubte, una manera d’estimular l’interès per les ciències i la tecnologia i motivar als infants i joves a treballar per aconseguir superar reptes ensenyant-los de la manera que ells aprenen el que els interessa.

Un recurs a l’abast de mestres i professors

En aquest sentit, pensem que és necessari que el professorat, tant de Primària com de Secundària conegui de primera mà aquestes noves tecnologies pedagògiques, i certament que això només pot aconseguir-se a través de l’organització i difusió d’activitats formatives que sens dubte proporcionen coneixement i de ben segur que trenquen idees preconcebudes que no fan més que confondre o en tot cas allunyar la interessant oportunitat que per als mestre si les mestres representa aquest novedós camp.

Una proposta de taller

És amb aquesta darrera finalitat que el CIFE i Ausatel Robòtica s’han coordinat per tal d’oferir en breu una d’aquestes oportunitats, concretament a través d’un interessant taller que precisament té per objectiu el que comentàvem fa un moment, apropar tot aquest món i les seves possibilitats als docents en general.

En aquesta ocasió s’adreça a totes aquelles mestres i aquells mestres d’Educació Primària que tot i no tenir-ne coneixement vulguin introduir-se en aquest interessant món ple de possibilitats educatives i didàctiques. Si voleu més informació podeu clicar aquí.

Sílvia Cardona, formadora i directora d’Ausatel Robòtica i col·laboradora del CIFE.

Sobre les imatges que acompanyen aquesta entrada: