Una de les modalitats formatives que també promovem des del CIFE és la que s’articula al voltant dels seminaris o grups de treball. En ells, una colla de mestres es reuneixen al llarg del curs i de manera periòdica per reflexionar, compartir inquietuds i perquè no dubtes i emprendre iniciatives de treball conjunt que sens dubte el porten a la millora de la seva pràctica educativa. I tot plegat sota un eix comú o fil conductor. D’aquesta manera, el que avui reflectim en aquesta nova entrada és la interessant iniciativa que ha sorgit dins del marc del Seminari 0-6 d’Educació Infantil. Es tracta d’una innovadora proposta que estem segurs que serà ben acollida entre les mestres i els mestres d’Educació Infantil: obren la seva darrera sessió a qui vulgui assistir-hi i en ella faran balanç del que ha estat, formativament, el curs 2015-2016. La trobada porta per nom “La reflexió sobre la pràctica com a motor de canvi a les nostres escoles. Què ens ha aportat el Seminari 0-6 durant el curs 2015-2016? Intercanvi d’experiències”. I estem segur que generarà interès entre les mestres.

Targetó_seminari 0-6En detallem més informació a través d’aquest escrit que ens han fet arribar la Pilar Trabal i la Glòria Mora, les dues mestres coordinadores del grup, en el qual hi ha participat 15 mestres de diferents escoles:

En el marc del seminari 0-6 organitzat pel CIFE, aquest curs ens proposem fer una jornada oberta a tothom per explicar el que hem fet a cada una de les sessions i com ens ha fet reflexionar i modificar la nostra pràctica diària a l’aula. A començament de curs cada una de nosaltres, individualment o en petit grup, vam escollir un tema per poder reflexionar.

Posteriorment ens han anat acompanyant diferents persones expertes en cada un dels temes que volíem treballar:

• Reflexió sobre l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura amb la Dra. Maica Bernal (FETCH).
  • Visita a l’escola les Pinediques per poder veure en la pràctica l’ús i distribució d’espais i materials i com documentar-ho.
  • La importància del joc en l’etapa 0-6 amb la Dra. Montse Moix (FETCH).
  • Tertúlia pedagògica amb en Gino Ferri (formador col·laborador del CIFE) i en David Altimir (Escola Les Pinediques).
  • El moviment i la psicomotricitat amb la professora Montserrat Rizo (FCSB).
  • Com els espais influeixen en l’aprenentatge amb la visita al taller d’art de la universitat de Vic acompanyades per la professora Assumpta Cirera (FETCH).
  • La filosofia a l’escola amb la projecció de “Sólo es el principio” a l’espai ETC, posteriorment debat moderat per la professora Anna Pujol (FETCH).

El dia 9 de juny, a les 6 de la tardaNen i a la Sala Mercè Torrents, explicarem què ens han aportat les diverses converses, debats, la visita , i com de mica en mica ens ha canviat algun espai de l’aula, ha fet que  incorporéssim algun material, o com  anem aprenent a documentar. Exposar-ho ens sembla un exercici interessant. Volem compartir-ho. Preparar-ho ens ha fet avaluar el que hem fet, preparar-ho amb molta cura, compartir-ho amb les companyes del grup. I obrir-ho a la resta d’escoles, a les nostres escoles, ens pot ajudar a fer l’exercici d’haver d’explicar allò que hem fet, de rebre preguntes que caldrà respondre, i obrirà més debat segur i provocarà encara més ganes de continuar treballant-hi de cara el curs vinent, o almenys això esperem!

Glòria Mora i Pilar Trabal

Podeu accedir a més informació a través d’aquest targetó, en el qual també hi trobareu el forumari d’inscripció.

Altres grups de treball i seminaris

Al llarg d’aquest curs 2015-2016 que ja comença a encarar la recta final si més no pel que fa a les activitats formatives que es duen a terme al llarg del curs, a més a més del Seminari 0-6, també han estat actius i s’han format a través d’aquestes modalitats que esmentàvem al començament, els següents grups. I en les seves diferents modalitats fixades pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya:

Seminaris

Modalitat que té com a finalitat la reflexió de docents de diferents centres o altres agents educatius del territori entorn d’un tema, a partir de la seva pràctica professional. Té una durada mínima de 20h. Un mínim de la tercera part es destina a treball autònom”. Entre parèntesi hi expressem el nombre de mestres i professorat que hi ha participat.

1. Infantil 0-6 (15)
  2. Didàctica en Patrimoni local (17)
  3. Anglès ENGLISH DAY(18)
  4. La inclusió i la música (12)
  5. Tertúlies de Literatura científica (TLC) (43)

BibliografiaGrups de treball

Modalitat formativa especialment pensada per a professorat amb experiència docent, que té com a finalitat la millora de la pràctica educativa. La seva tasca pretén afavorir la incorporació de canvis metodològics. Té una durada mínima de 30h , de la quan la meitat del temps ha de ser presencial i la resta treball autònom”. Entre parèntesi hi expressem el nombre de mestres i professorat que hi ha participat.

1. Coop d’Efecte (Educació Física) (11)
  2. Anglès-ENGLISH RAP PROJECT (10)
  3. ENCIVIC Ciències Secundària (16)
  4. Ciències Primària (15)
  5. MdT Mercat de Tecnologia (15)
  6. Tertúlies de Literatura Científica (TLC) (4)

No cal dir que qui tingui interès a formar part d’algun d’aquests grups de cara al curs 2016-2017 pot posar-se en contacte amb nosaltres a través de formació.cife@uvic.cat.