Una de les modalitats formatives que també promovem des del CIFE és la que s’articula al voltant dels seminaris o grups de treball. En ells, una colla de mestres es reuneixen al llarg del curs i de manera periòdica per reflexionar, compartir inquietuds i perquè no dubtes i emprendre iniciatives de treball conjunt que sens dubte el porten a la millora de la seva pràctica educativa. I tot plegat sota un eix comú o fil conductor. D’aquesta manera, el que avui reflectim en aquesta nova entrada és la interessant iniciativa que ha sorgit dins del marc del Seminari 0-6 d’Educació Infantil. Es tracta d’una innovadora proposta que estem segurs que serà ben acollida entre les mestres i els mestres d’Educació Infantil: obren la seva darrera sessió a qui vulgui assistir-hi i en ella faran balanç del que ha estat, formativament, el curs 2015-2016. La trobada porta per nom “La reflexió sobre la pràctica com a motor de canvi a les nostres escoles. Què ens ha aportat el Seminari 0-6 durant el curs 2015-2016? Intercanvi d’experiències”. I estem segur que generarà interès entre les mestres.
En detallem més informació a través d’aquest escrit que ens han fet arribar la Pilar Trabal i la Glòria Mora, les dues mestres coordinadores del grup, en el qual hi ha participat 15 mestres de diferents escoles:
En el marc del seminari 0-6 organitzat pel CIFE, aquest curs ens proposem fer una jornada oberta a tothom per explicar el que hem fet a cada una de les sessions i com ens ha fet reflexionar i modificar la nostra pràctica diària a l’aula. A començament de curs cada una de nosaltres, individualment o en petit grup, vam escollir un tema per poder reflexionar.
Posteriorment ens han anat acompanyant diferents persones expertes en cada un dels temes que volíem treballar:
- Reflexió sobre l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura amb la Dra. Maica Bernal (FETCH).
- Visita a l’escola les Pinediques per poder veure en la pràctica l’ús i distribució d’espais i materials i com documentar-ho.
- La importància del joc en l’etapa 0-6 amb la Dra. Montse Moix (FETCH).
- Tertúlia pedagògica amb en Gino Ferri (formador col·laborador del CIFE) i en David Altimir (Escola Les Pinediques).
- El moviment i la psicomotricitat amb la professora Montserrat Rizo (FCSB).
- Com els espais influeixen en l’aprenentatge amb la visita al taller d’art de la universitat de Vic acompanyades per la professora Assumpta Cirera (FETCH).
- La filosofia a l’escola amb la projecció de “Sólo es el principio” a l’espai ETC, posteriorment debat moderat per la professora Anna Pujol (FETCH).
El dia 9 de juny, a les 6 de la tarda i a la Sala Mercè Torrents, explicarem què ens han aportat les diverses converses, debats, la visita , i com de mica en mica ens ha canviat algun espai de l’aula, ha fet que incorporéssim algun material, o com anem aprenent a documentar. Exposar-ho ens sembla un exercici interessant. Volem compartir-ho. Preparar-ho ens ha fet avaluar el que hem fet, preparar-ho amb molta cura, compartir-ho amb les companyes del grup. I obrir-ho a la resta d’escoles, a les nostres escoles, ens pot ajudar a fer l’exercici d’haver d’explicar allò que hem fet, de rebre preguntes que caldrà respondre, i obrirà més debat segur i provocarà encara més ganes de continuar treballant-hi de cara el curs vinent, o almenys això esperem!
Glòria Mora i Pilar Trabal
Podeu accedir a més informació a través d’aquest targetó, en el qual també hi trobareu el forumari d’inscripció.
Altres grups de treball i seminaris
Al llarg d’aquest curs 2015-2016 que ja comença a encarar la recta final si més no pel que fa a les activitats formatives que es duen a terme al llarg del curs, a més a més del Seminari 0-6, també han estat actius i s’han format a través d’aquestes modalitats que esmentàvem al començament, els següents grups. I en les seves diferents modalitats fixades pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya:
Seminaris
“Modalitat que té com a finalitat la reflexió de docents de diferents centres o altres agents educatius del territori entorn d’un tema, a partir de la seva pràctica professional. Té una durada mínima de 20h. Un mínim de la tercera part es destina a treball autònom”. Entre parèntesi hi expressem el nombre de mestres i professorat que hi ha participat.
- Infantil 0-6 (15)
- Didàctica en Patrimoni local (17)
- Anglès ENGLISH DAY(18)
- La inclusió i la música (12)
- Tertúlies de Literatura científica (TLC) (43)
“Modalitat formativa especialment pensada per a professorat amb experiència docent, que té com a finalitat la millora de la pràctica educativa. La seva tasca pretén afavorir la incorporació de canvis metodològics. Té una durada mínima de 30h , de la quan la meitat del temps ha de ser presencial i la resta treball autònom”. Entre parèntesi hi expressem el nombre de mestres i professorat que hi ha participat.
- Coop d’Efecte (Educació Física) (11)
- Anglès-ENGLISH RAP PROJECT (10)
- ENCIVIC Ciències Secundària (16)
- Ciències Primària (15)
- MdT Mercat de Tecnologia (15)
- Tertúlies de Literatura Científica (TLC) (4)
No cal dir que qui tingui interès a formar part d’algun d’aquests grups de cara al curs 2016-2017 pot posar-se en contacte amb nosaltres a través de formació.cife@uvic.cat.
Deixeu un comentari