Des del dijous dia 8 de juliol fins avui dia 14 al migdia ha tingut lloc a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya el Curs d’Introducció a la Neurociència, el Mindfulness i les Intel·ligències Múltiples organitzat pel CIFE conjuntament amb la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes dins del marc de les propostes formatives de la Universitat d’Estiu de Vic d’enguany.

 

De la mà experta de la professora Koncha Pinós-Pey, habitual col·laboradora del CIFE en l’àmbit de la neurociència i directora d’Estudios Contemplativos i investigadora, gairebé vint-i-cinc persones provinents dels camps professionals de l’educació, la psicologia i les organitzacions han tingut l`oportunitat d’endisar-se de manera intensiva i durant les 45 hores que durava la formació, en els camps de la neurociència al llarg del primer dia, el mindfulness durant els dos dies següents i, finalment, a les intel·ligències múltiples com a part final de la formació que sens dubte ha tingut no només un caràcter intriductori sinó que a més a més a situat els i les assistents en el contingut i metodologia dels programes formatius de la Universitat de Harvard amb qui col·labora de manera habitual Koncha Pinós, i de manera estreta amb l’equip de Howard Gardner, pare de la teoria de les intel·ligències múltiples.

Sens dubte ha estat tot un programa formatiu que ha permès a les persones que hi han participat fer una veritable immersió en el camp de la neurociència a través del coneixement de primera mà de les darreres aportacions i contrastades amb els darrers avenços fruit de la de la recerca que actualment es duu a terme a la universitats de Harvard i Stanford i gràcies a l’aportació de la formadora, la qual passa més temps al continent americà investigant que no pas a casa nostra, per la qual cosa ha estat també un privilegi poder comptar amb la seva participació. I aquest ha estat també un dels principals valros afegits de la formació realitzada. D’aquesta manera, doncs, totes i tots els assistents, de procedències geogràfiques ben diverses, han tingut l’oportunitat no només de conèixer els darrers avenços en el camp de la neurociència, sinó també de vivenciar de manera pràctica els seus principals aspectes a través de la realització d’excercicis sobre el mindfulness que de ben segur els seran de gran utilitat no només a nivell personal sinó, i sobtetot, en la seva pràctica professional. I del que no hi ha dubte és que la formació, de la qual se’n destacava pels mateixos participants, la preparació i professionalitat de la formadora, no ha deixat indiferent a ningú. I és que en ella, com certament es pretenia, s’han mogut processos personals, uns processos que al cap i a la fi són condició implícita i prèvia perquè posteriorment, cadascú al seu àmbit professional, pugui aplicar de manera eficaç els aprenentatges assolits amb aquesta formació. Al llarg de tots els dies, i més enllà dels múltiples materials compartits, la formadora ha anat complementant la informació a través de constants referències bibliogràfiques a través de les quals, qui així ho desitgi, tindrà l`oportunitat de continuar treballant i aprofundint ja a títol personal.

I és que talment com comentàvem amb algunes de les persones assistents a la formació ja en petit comitè a l’acabament, de tot el treballat aquests dies de ben segur que al llarg dels propers dies, setmanes o qui sap si mesos, determinats aspectes dels treballats aquests dies, els quals han estat molts, ressonaran dins de cadascú tot facilitant la connexió entre l’après, vivenciat i aprofitat al llarg de la formació amb la pròpia vivència personal i/o pràctica quotidiana: serà aleshores que es traurà el veritable aprofitament de la formació rebuda i s’estarà en condicions de fer-ne la transferència al propi lloc de treball.

Una proposta de continuïtat amb el curs d’expertesa

I és que aquesta proposta inicial i introdutòria si s’acabés aquí faria un flac favor a les persones assistents així com a d’altres que puguin estar interessades en saber-ne i voler-ne més, tot plegat encarat a la millora de la pràctica professional. D’aquesta manera, doncs, i de cara al mes de novembre es previst iniciar un curs de continuació del que estem comentant en aquesta entrada. Ens referim a un curs que hem anomenat d’expertesa i que proposarà als assistents centrar-se o bé en el camp de la neuroeducació, la neuropsicologia o la neurociència aplicada a les organitzacions. Tot plegat amb la proposta final de dissenyar una proposta d’intervenció en l’àmbit professsional escollit i comptant amb l’acompanyament i aasessorament d’un tutor o tutora de l’equip del programa. Ens estem referint ja a una proposta d’especialització que s’allargarà de novembre a maig i que per a cursar-la requereix haver realitzat prèviament el curs introductori, el qual, pensant en aquelles persones, que ja són unes quantes en aquests moments, no han pogut realitzar-lo aquests passats dies per problemes de compatibilitat amb la feina hem previst que el puguin fer de manera on line al llarg dels mesos de setembre i octubre. Les sessions presencials del curs d’expertesa seran sempre en dissabte (de novembre a febrer) i comptaran amb la presència d’experts de reconeguda solvència internacional en el camp de la matèria a tractar, com ara Fabrizio Didona, Flavio Signore, Anna Forés o la mateixa Koncha Pinós-Pey. Les tutoritzacions per al disseny de la inervenció dins l’àmbit professional escollit s’allargaran de febrer a maig.

És per tot plegat, i per a qui li pugui interessar, que us passem l’enllaç a la proposta formativa al mateix temps que per a qualsevol dubte o informació que us calgui podeu posar-vos en contacte amb la coordinació acadèmica del curs, que trobareu al mateix enllaç, o amb nosaltres a través de formacio.cife@uvic.cat.

Introductori (només opció on line a partir del setembre)

http://www.uvic.cat/formacio-continua/ca/universitat-estiu/introduccio-la-neurociencia-al-mindfulness-i-les-intelligencies-multiples

Expertesa (a partir del mes de novembre)

http://www.uvic.cat/formacio-continua/ca/cursos/curs-despecialitzacio-en-neurociencia-mindfulness-i-intelligencies-multiples-especialitat-1