O com avançar en la pedagogia de la cooperació
Els passats die 3, 4, 5 i 6 de juliol va tenir lloc a Barcelona el 10è Congrés d’Activitats Físiques Cooperatives organitzat per un grup d’escoles i universitats i que comptava en aquesta ocasió amb la secretaria tècnica a càrrec de l’ICE de la UAB. Al congrés hi va haver una notable presència dels i les components del grup de treball Coopd’Efecte del CIFE (bona part dels quals podem veure a la fortografia que encapçala aquesta entrada), grup format per una bona colla de mestres d’Educació Física de diverses escoles del territori i que també compten amb l’acompanyament de professorat del Departament de Ciències de l’Activitat Física i l’Esport de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes.
D’aquesta manera, els membres del grup van presentar diverses comunicacions i van organitzar alguns dels tallers que es van realizar al llarg dels quatre dies que va durar el congrés. En detallem els títols al mateix temps que hem de dir que el congrés comptava amb la presència de professionals de les diferents universitats espanyoles i també d’algunes de llatinoamericanes:
Análisis de la evolución de la cohesión y la cooperación en las clases de educación física a través de la realización de una unidad didàctica, comunicació presentada per en Joan Arumí, la Laura Aumatell, l’Aleix Vila, l’Íngrid Verdaguer i en Xavier Fabré.
¡1,2,3 Acción! Unidad didáctica cooperativa de educación física. La excusa perfecta para analizar la cohesión y cooperación de un grupo, comunicació presentada per l’Alba Vilaregut , Ia Camps Canela, en Xavier López, en Carles Sadó, l’Irma Garcia Riberaygua i la Maria dels Àngels Gabañach.
Tres miradas inclusivas, comunicació de l’Aleix Vila y Raquel Alcayde
Compartim Educació Física. Una proposta per coopera incloent diferents capacitats, comunicació presentada per en Xavier López i la Ia camps.
Sens dubte que amb tot plegat es posa de relleu el treball que el grup està realitzant tant a nivell de reflexió sobre la pràctica com a nivel d’experiències educatives a l’aula. És per això que des d’aquestes ratlles els volem felicitar per la serva trajectòria i treball i els animem a continuar avançant en aquesta línia que sens dubte fa cada dia més real el subtítol que encapçala l’entrada, la pedagogia de la cooperació a les nostres escoles.
Un emotiu homenatge a Pere Pujolàs
Volem destacar de manera especial la comunicació que va fer el Dr. Joan Arumí de la UVic-UCC i que portava per títol Buscant el tresor amagat. On és la cooperació. I és que en aquesta comunicació autobiogràfica va exposar el camí que ell mateix ha realitzat amb l’intent de descobrir on és la cooperació. I tot plegat ho va fer partint dels aprenentatges al costat del mestre Pere Pujolàs i la manera com el trajecte l’ha acabant portant a diferenciar l’aprenentatge cooperatiu de la cooperació. I és que utilitzant la metàfora de cercar la cooperació com un tresor amagat, en Joan Arumí afirmava que “el viatge personal l’ha portat a entendre la cooperació com una habilitat comunicativa que els educadors han de saber identificar en els petits fets, gestos o expressions que a dins d’un procés van configurant un equip”.
Altres notícies relacionades amb aquesta entrada:
http://ice.uab.cat/congressos/afc2015/contingut/presentacio_ca.php
http://eumoeditorial.com/entrenals-per-cooperar-171766
Deixeu un comentari