Toolbox és un repositori d’aplicacions fet per docents i per a docents. Amb aplicacions seleccionades i avaluades per docents. I que compta també amb un recull experiències associades a les aplicacions.

Prop de 80 persones entre mestres d’infantil i primària, professorat de secundària i estudiants dels graus de MEP i MEI, així com professorat de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes van assistir ahir a la xerrada de presentació del portal Toolbox per part de tècnics educatius del l’Àrea TAC del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

La xerrada-taller, organitzada pel CIFE, va comptar amb l’acompanyament de la Marta Marimon, professora del Departament de Didàctica de les Arts i de les Ciències i professora de l’àrea Tic de la FETCH. Marimon és també la  coordinadora del curs online did@cTIC: Innovació Educativa amb el Suport de les TIC, organitzat pel CIFE.

img_2829Ramon Pavia i Ricard García, tècnics docents de l’Àrea TAC del Departament d’Ensenyament van dividir la sessió en dues parts ben diferenciades. La primera, la qual va anar a càrrec d’en Ricard García, es va centrar en les característiques del portal Toolbox que el Departament d’Ensenyament juntament amb Mschools han posat en marxa. En Ricard va deixar clar que el que es vol amb el portal és fer xarxa. I és que la tecnologia ha arribat aquí i ho ha fet, vulguem o no, per quedar-s’hi. Insistia en la necessitats de ser crítics amb les tecnologies, però també e la importància de ser creatius, i més des de l’àmbit educatiu. I aquesta és la intenció de Toolbox, donar-hi la volta i posar a l’abast dels docents i de les famílies tota una sèrie d’aplicacions educatives avaluades, amb la qual cosa el seu ús compta amb una garantia. I el que també pretén, com més endavant va explicar en Ramon Pavia, és la gent s’engresqui a ampliar i enriquir el portal amb les seves aportacions.

img_2826Toolbox, és doncs, un repositori d’aplicacions. I què el fa diferent? García va deixar clar el fet que es tracta d’un repositori fet per docents i per a docents. Amb aplicacions seleccionades i avaluades per docents. I que compta també amb un recull expriències associades a les aplicacions.

img_2831Així, Toolbox pretén promoure l’ús de les aps educatives, compartir i debatre metodologies mlearning i crear una comunitat de pràctiques que enriqueixi la plataforma amb noves aplicacions i experiències d’ús. Una mostra molt diversa centrada en la cerca per edats, etapes, matèries, tipologia de recurs, … Pel que fa a l’apartat d’experiències, l’altre gran text distintiu de Toolbox, aquestes  ofereixen una síntesi de la proposta, els objectius, les aplicacions associades a l’experiència.

En aquesta línia i mostrant alguns números, Garcia va recordar als assistents que hores d’ara ja hi ha més de 750 aps avaluades, amb prop de 1400 avaluacions diferents. I va animar les persones que l’escoltaven a afegir-se a la xarxa incroporant noves aplicacions que fan servir i llançant-se també al repte d’avaluar-les.

Com avaluar les aplicacions?

En Ramon Pavia, a la segona part de la trobada, va passar a la part pràctica i va promoure la interacció amb els assistents tot preguntant-los sobre els usos de les aplicacions educatives a l’aula, el seu coneixement de Toolbox i la presència de dispositius mòbils a les seves aules l’aula.

D’aquesta manera, si en Ricard García havia presentat la part externa i oberta de Toolbox, Pavia va fer una simulació d’avaluació d’una aplicació educativa, ja entrant més a l’interior de Toolbox. I és que del que no hi ha dubte és del fet que com més docents ens impliquem en l’avaluació de les aps –assegurava- més gran farem la xarxa. I amb això assolirem un més ple coneixement d’ús, pensant ja en els usuaris finals.

img_2835Finalment, es va referir també a l’avaluació d’experiències, potser la part més complexa de Toolbox, però en tot cas altament interessant per poder anar creant xarxa.

El domini Uvic passa a formar part dels dominis avaluadors d’apps

En aquest sentit, al llarg de la trobada es va informar de la primícia que si fins ara per ser avaluador s’havia de formar part del domini xtec, els tècnics del Departament van fer públic que arran dels contactes amb la professora Marta Marimon, i les converses al mateix temps que de la mútua voluntat de col·laborar de les dues institucions, a partir d’aquesta setmana també s’hi incorpora el domini uvic, amb la qual cosa professorat i estudiants dels graus de MEP i MEI de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya podran també ser avaluadors i enriquir així la comunitat Toolbox. Sens dubte que aquesta ampliació de domini, ara només amb el de la UVic com a pionera, ben aviat es farà extensiva amb la incorporació dels dominis de totes les altres universitats catalanes.

Des del CIFE ens alegrem de l’èxit de la iniciativa posada en marxa per part de les dues institucions i animem a professorat i alumnat a implicar-se i enriquir aquest portal sens dubte tan interessant per a tota la comunitat educativa. Volem felicitar, doncs, al Departament d’Ensenyament per l’encert en l’aposta feta amb Mschools.