De cara al proper mes de maig i de manera extensiva fins al mes de gener de 2018, des del CIFE de la UVic-UCC conjuntament amb el Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica hem organitzat un curs d’especialització en docència en contextos multilingües basat en el model EMI (English Medium Instruction).

Aquest model es centra en l’aprofitament de les diverses situacions docents comunicatives per garantir un ensenyament efectiu orientat a l’aprenentatge de continguts.

La formació anirà a càrrec de professorat expert en aprenentatge de la llengua anglesa i serà coordinada per la professora Anna Vallbona, de la FECTH. L’acompanyaran, com en altres ocasions, professorat de les diverses factultats i que ja han impartit formació en aquest àmbit: Àngels Pinyana (FEC), Àngel Raluy (FECTH), Sarah U. Khan (UST).  Es tracta de l’equip de treball que precisament està assesorant el Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica en la definició de les àrees i els indicadors que han de constituir la competència docent en anglès a la nostra universitat.  Al mateix temps, tots ells imparteixen docència en el Postgrau en Aprenentatge de Continguts i Llengües Estrangeres (AICLE) que s’ofereix al professorat de primària i secundària de les escoles del territori.

Justificació de la proposta formativa

La implementació d’un model de docència en llengua anglesa a l’educació superior presenta reptes importants per al professorat no nadiu que ha de fer front a grups d’estudiants que en molts casos tampoc tenen l’anglès com a primera llengua. La formació d’aquest professorat esdevé un element clau en l’èxit d’aquests programes. Per garantir un procés aprenentatge eficaç i millorar la qualitat de l’ensenyament, és necessari que el professorat reflexioni i aprengui sobre quines són les necessitats lingüístiques de les seves matèries quan s’imparteixen en anglès, quines estratègies lingüístico-metodològiques, quines tècniques i quines eines podrà utilitzar en les diverses situacions docents comunicatives per garantir un ensenyament efectiu a través del model EMI.

Cartell del Congrés internacional que es va fer a Vic el 2014 sobre aquesta metodologia

Aquesta ha estat la intencionalitat perquè des del Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica de la UVic-UCC, conjuntament amb el CIFE, s’hagi planificat la present proposta formativa, adreçada tant al professorat que actualment imparteix docència en llengua anglesa a qualsevol de les nostres facultats com a aquell professorat que en un futur no gens llunyà és previst que n’imparteixi.

Objectius

L’objectiu genereal de la formació és desenvolupar les tres competències fonamentals que constitueixen els pilars de la docència en llengua anglesa en contextos universitaris: competència lingüística acadèmica, competència didàctico-metodològica i competència intercultural.

Metodologia

Es tracta d’una formació de caràcter pràctic durant la qual els participants aplicaran els coneixements metodològics apresos a diferents sessions pràctiques que ells mateixos portaran a terme durant el curs. D’altra banda, a mesura que avanci la formació es proposarà a les persones assistents la realització d’una activitat transversal que consistirà en l’elaboració d’una memòria sobre el pla docent d’una assignatura que inclogui l’aplicació pràctica del que es vagi treballant al llarg del curs. En aquest sentit, comptaran amb l’assessorament i guiatge de l’equip de formadors. Les sessions seran impartides íntegrament en anglès i com a requisit d’admissió es demana un nivell d’anglès equivalent al C1.