Amb una Sala Mercè Torrents plena de gom a gom, més de 120 mestres de diferents llars d’infants i escoles han iniciat avui a través del CIFE la tercera edició del curs “Observar, documentar, interpretar i projectar: una espiral per transformar l’escola” de la mà de Gino Ferri, formador de mestres i assessor de centres.

En aquest sentit, un dels aspectes que més ha planat sobre la sala on s’ha dut a terme la interessant sessió introductòria ha estat la importància d’acompanyar els nostres alumnes, ja des de ben petits, a construir significats i qüestionar-nos si les formes d’instrucció mecànica i uniformadora que massa sovint encara són presents a les nostres aules ens porten a algun lloc.

En total són 9 centres educatius, 5 escoles d’infantil i primària i 4 llars d’infants de les comarques d’Osona, el Bages i el Vallès Oriental les que s’han aplegat a Vic per iniciar un procés de formació que requeria una inscripció a nivell de cicle, etapa o centre, i no pas com de manera habitual es fa a títol individual. I és que com deia l’Antoni Portell, director del CIFE, a la presentació, la transformació i el canvi el fan les escoles, en el seu conjunt, i no pas els mestres. I és per aquest motiu que felicitava els centres assistents per l’aposta feta i per la confiança en la proposta formativa feta des de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya.

De l’assessorament a centre compartir el treball fet amb els altres centres

Un cop feta la primera sessió a la UVic-UCC, les diferents escoles rebran l’acompanyament personalitzat d’en Gino Ferri, el qual consistirà en la realització de diverses sessions a cada centre amb un objectiu essencial: observar el seu dia a dia en els aspectes que cadascun d’ells decideixi incidir, fer sessions de devolució al claustre per part de l’assessor i acabar projectant canvis que a la darrera sessió, altre cop a la UVic-UCC, compartiran amb la resta d’escoles participants.

img_3112

Una sala plena a vessar escoltava amb atenció les explicacions d’en Gino Ferri

I és que com també compartia l’Antoni Portell, que més de 120 mestres es reuneixin un dimecres a les 6 de la tarda per compartir reptes, dubtes i inquietuds, però per damunt de tot desitjos de millora i de canvi, ens mostra que l’escola és ben viva. Perquè del que no hi ha dubte és que els comentaris que ha compartit el formador al llarg d’aquest vespre que a totes i tots se’ns ha fet curt, donen per molta, molta i molta reflexió. I ara es tractarà que cada escola afini bé quins són aquells aspectes sobre els quals vol posar el focus durant aquest assessorament que s’allargarà fins al mes d’abril de 2017.  I per suposat que cadascú partint de les seves possibilitats, de la seva realitat i del seu context. Perquè del que no hi ha dubte és del fet que innovar vol dir fer les coses d’una altra manera per fer-les millor. I en això estan aquestes escoles.

img_3114

Moment en què cada centre expressava les seves motivacions per participar en la formació

Un mirall que ens parla

En la seva presentació, Portell ha destacat de Ferri, després dels tres cursos que ja porta col·laborant amb el CIFE,  la seva sempre completa disponibilitat i la seva gran capacitat de treball, una capacitat que, afegida a la seva expertesa i la seva singular i interessant mirada, sens dubte no implicada emocionalment com ho és inevitablement la que tots i cacasnun de nosltres tenim dins del nostre centre, es converteix en un eficaç aliat que al llarg de la formació interpel·larà,  preguntarà i preguntarà i preguntarà, fins i tot qüestionarà els diferents equips a fi que cada centre trobi les respostes més adequades a la seva realitat i context. En definitiva, el que farà en Gino, en paraules del propi director del CIFE,  és de mirall que ens parla. I tot plegat amb la finalitat que cada centre participant s’observi, es documenti, interpreti i projecti els canvis acordats. Al cap i a la fi, doncs, es tracta que tots i cadascun dels centres participants es situïn en la zona d’aprenentatge, com diu Ken Robinson, i inicïn una immersió en la il·lusionant espiral que els ha de permetre transformar l’escola.

img_3117

Moments de distensió i de diàleg durant la sessió

Una formació que ja té una consolidada trajectòria

I és que després de tres edicions podem afirmar que l’aposta feta pel CIFE i en Gino Ferri per acompanyar les escoles en el seu procés de canvi i de millora s’ha ben consolidat i compta amb el reconeixement del col·lectiu de mestres, que hi confia cada vegada més. Així, i fent quatre números, podem destacar que des del curs 2014-2015 i fins al moment present, han estat 23 els centres educatius que hi han participat, dels quals 15 són escoles d’infantil io primària i 7 llars d’infants i escoles bressol. Pel demés, ja es compten amb un total de 269 les mestres i els mestres que han rebut o estan rebent la formació. Pel que fa a la procedència dels centres, aquestes han estat les comarques d’Osona, el Bages, el Vallès oriental, el Barcelonès i la Selva, amb la qual cosa es posa de manifest el radi d’interès que genera aquesta formació i la disposició de la gent a moure’s quan el que es proposa interessa i motiva.

Altres entrades relacionades en aquest lloc: