El programa GeoGebra permet, a través de les seves vistes, treballar amb facilitat la relació entre la Geometria i l’Àlgebra. El proper mes de novembre, el dimarts dia 22, des del CIFE hem organitzat una xerrada per presentar el programa entre mestres i professorat de secundària.

La conferència de ben segur que pot aportar-nos nous coneixements i noves eines per a l’aprenentatge d’aquests àmbits de les matemàtiques als diferents nivells educatius. L’activitat forma part del cicle de xerrades i conferències sobre educació que organitzem de manera habitual al llarg del curs per als docents dels diferents nivells educatius del territori.

En Bernat Ancochea

És per això que des del CIFE hem estat conversant amb en Bernat Ancochea, professor jubilat de matemàtiques i vocal de l’Associació catalana de GeoGebra i un dels ponents de la conferència programada. I li hem preguntat que ens situés una mica en el programa Geogebra per tal que les persones que hi tinguin interès es situïn en el que tracatrà la seva exposició, la qual la compartirà amb la Isabel Sorigué, mestra d’Infantil i Primària i formadora de mestres en l’àmbit de les matemàtiques.

Què és a grans trets el programa Geogebra?

El programa GeoGebra, creat per Markus Hohenwarter, és una mostra fefaent del que es pot arribar a aconseguir  amb un treball col·laboratiu,  tant pel que fa a la seva elaboració i disseny com per la realització d’activitats per a un rang molt ampli de nivells d’ensenyament. Com va dir en Carlos Giménez, de l’Associació catalana de GeoGebra, amb aquest programa “adaptem, adoptem, creem i compartim”. Un professor també el va definir com “una pissarra molt potent”.  Pep Bujosa, a les darreres jornades de l’Associació que es van celebrar el mes de febrer d’enguany a  Barcelona, va explicar com es pot construir, comprovar, conjecturar i demostrar amb GeoGebra.

Amb què es diferencia el programa que presenteu de la resta de programes similars?

La Isabel Sorigué

Molts programes ens permeten fer el mateix que GeoGebra (i en alguns casos fins i tot millor) però aquests, a banda que no sempre són programari lliure, no tenen la diversitat de funcions i opcions que trobem actualment en un programa que ha arribat a un grau de desenvolupament tan gran que, fins i tot per a moltes persones que ja fa molt anys que el fem servir, es fa difícil conèixer tot el ventall de possibilitats que tenim a la nostra disposició.

Quina és l’estructura de treball a partir de la qual s’organitza el programa?

El professor Mark Dawes, de la Universitat de Cambridge, defineix les tres modalitats de treball amb GeoGebra:

• La demostració del professor, la qual consisteix en la projecció a l’aula d’un arxiu determinat creat prèviament pel mateix professor o per un altre autor o bé mostrant el procés de creació pas a pas, de vegades amb la intervenció de l’alumnat.
  • Els alumnes interactuen amb arxius creats pel professor amb l’objectiu de que “descobreixin” conceptes i propietats, establint un punt de partida per a que puguin manipular l’arxiu. S’hi inclouen les instruccions necessàries sobre el que cal fer i les preguntes a les que han de respondre fent servir l’arxiu. És possible posar a la seva disposició les eines necessàries sense haver d’incloure-les totes la qual cosa podria provocar confusió i no permeti arribar als objectius previstos.
  • Els alumnes creen els seus propis arxius per poder resoldre un problema o aprofundir en un de la mateixa manera que podrien fer servir un full de càlcul o manipulant objectes. Es comença amb un arxiu buits estiguin habituats a un full de ctee espondre fent servir l’an que, fins i tot moltes persones que ja fa ça amb un arxiu buit i cal que els alumnes estiguin habituats a  experimentar i a treballar amb el programa.

A través de quins dispositius es pot treballar el programa?

D’altra banda cal recordar que el programa està disponible com a aplicació dins dels principals navegadors  i també per a tabletes i telèfons mòbils (de moment, només per Android). Contínuament apareixen noves versions per incorporar millores, noves eines i funcions o redissenyar la interfície.

Ens podries recomanar alguna lectura per si algú té interès a aprofundir una mica en el coneixement d’aquest interessant programa?

GEOmetría + álGEBRA = GEOGEBRA és el títol d’un article de Mireia López Beltran per a la “Gaceta de la RSME” que defineix molt bé què és el GeoGebra. Podeu trobar-lo en aquest enllaç:

Sens dubte que la proposta que ens fan en Bernat i la Isabel pot aportar-nos nous coneixements i noves eines per a l’aprenentatge de les matemàtiques als diferents nivells educatius. És per això que qui tingui interès a assistir a la xerrada l’animem a visitar aquest enllaç:

L’acte serà presentat per la professora Sònia Esteve, professora de la FETCH i del Màster en Didàctiques Específiques de la UVic-UCC i membre del CODI.

Altres enllaços d’interès: