Una quinzena de mestres i professorat de les escoles bressol, escoles d’infantil i primària i de l’institut dels municipis del Voltreganès com també tècniques d’educació i mares van acabar ahir la formació que han realitzat al llarg dels mesos de març a maig de la mà de l’Antoni Portell, mestre i formador de formadors en l’àmbit de la gestió emocional i el desenvolupament personal. I per tancar els interessants temes que al llarg de les 15 hores que ha durat la formació van voler celebrar-ho fent un berenar ‘neurosaludable’ tot portant cadascuna de les persones participants algun menjar relacionat amb els diversos continguts que s’han treballat i que tenen incidència en el propi benestar emocional i aporten beneficis per al cervell.

FotorCreated
Per fer-ho, i com a activitat concreta, els participants van partir de la lectura d’uns articles que el mateix formador va proposar i que els van situar en força dels aspectes tractats en alguns dels mòduls de la formació centrats en les bases tèoriques i científiques de l’educació emocional i el repàs a les principals aportacions de la neurociència. Així, i com es pot veure a les imatges que acompanyen el present escrit, entre les dolces i salades menges, n’hi havia com ara les maduixes o els nabius, que afavoreixen la neurogènesi o producció de noves neurones, o les ametlles, avellanes i el plàtan, que contenen un alt contingut en triptòfan, un dels 8 aminoàcids que l’organisme utilitza per construir els teixits, les hormones, els neurotransmissors … bo i destacant que “els aminoàcids que no aporta l’organisme els ha d’aportar la dieta”, com molt bé van compartir i conèixer de primera mà i a partir del bon tast, les persones assistents en el que va ser un molt agradable punt i final a la interessant formació realitzada. Certament que el que més es destacava entre les persones que van asssaborir aquestes bones menges va ser l’originalitat, la diversitat i la creativitat que en conjunt es va aportar al berenar. I és que des de la clàssica combinació de nous i xocolata o el deliciós pastis de la felicitat que una participant va elaborar, la gran taula que finalment va quedar parada contenia una molt bona quantitat d’aliments rics en antioxidants, àcids grassos omega 3, triptòfan o vitamina C. Un bon i agradable regal per al cos i especialment per al cervell.

IMG_1539

Tot plegat en un berenar on a més a més es compartia la consigna que cadascun dels comensals havia d’anotar, com es veu també a les imatges, la relació de la menja aportada amb els beneficis que aporta, és a dir, l’explicació de perquè es pot considerar un aliment “neurosaludable”.

IMG_1545

La formació, plantejada a iniciativa dels municipis de Sant Hipòlit i Les Masies, i amb la col·laboració del CIFE, forma part d’un pla més extens d’actuacions adreçat als mestres i les mestres i professorat del territori, el qual, sota el nom de “El Voltreganès educa”, és impulsat per les regidories d’educació del Voltreganès per als cursos 2015-2016 i 2016-2017. Un pla, tot sigui dit, que ja té noves propostes per dur a terme accions, tant en format conferència com en format curs, per al curs 2016-2017.

IMG_1542

Desenvolupament personal i benestar del professorat

’aquesta manera, el tret de sortida d’aquestes actuacions va ser la conferència, pronunciada pel mateix Antoni Portell, del Departament de Pedagogia de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes de la UVic-UCC, i que proposava centrar la mirada en el docent, les seves relacions amb ell mateix i amb els altres. Així, la xerrada portava per títol “La creació d’un context educatiu assertiu”, i en ella es va reflexionar sobre intrapersonals i interpersonals  en l’àmbit educatiu. Una reflexió que va tenir com a complement la proposta formativa que es va acabar aquest dimarts, i que portava com a títol “Gestió de les emocions, desenvolupament personal i benestar del professorat”. Val a dir que l’activitat era reconeguda pel Departament d’Ensenyament a través del Servei Educatiu d’Osona.

La proposta formativa tenia com a propòsit facilitar elements per al creixement personal, des de la individualitat dels propis potencials. Es tractava d’obrir processos en els quals cadascna de les persones assistents trobés camins d’autoconeixement i elements de construcció per mantenir l’equilibri i l’estabilitat necessaris per viure d’una manera satisfactòria, a nivell personal, social i professional. Es tractava, doncs, de donar eines que facilitin millorar estratègies en habilitats emocionals, cognitives, conductuals i d’interacció per afrontar positivament les pròpies vivències. I, a partir d’això, les i els diferents participants, un cop conegudes aquestes estratègies i més enllà de la seva aplicació tant a nivell personal com professional, poguessin disposar de més elements a l’hora d’acompanyar els alumnes en el seu propi procés de coneixement i de creixement personal i la gestió del dia a dia. Tot plegat, tant pel que fa a les seves relacions intrapersonals com pel que fa a les seves relacions interpersonals.

IMG_1540 IMG_1541 IMG_1546

I és que al llarg de la formació s’han treballat diferents blocs de contingut que anaven des de: les bases teòriques i científiques de l’educació emocional, fins a la consciència emocional, els pensaments, creences i emocions, fins a les creences potenciadores i les creences limitadores o els estils emocionals i la comunicació i l’assertivitat basada en l’autoestima i l’empatia.  Tot plegat en una proposta que partia del treball de tots aquests aspectes com a contingut formatiu  dels assistents per tal que posteriorment, tant a l’aula i en la seva relació amb els alumnes i amb els companys o la pròpia gestió els fos útil metodològicament.