Consells pels Professionals, Gestors i equips Sanitaris i Socials per fer front a la Covid-19

with No hi ha comentaris
Des de la Càtedra de Salut Mental de la UVic-UCC volem compartir una sèrie de consells pels professionals, gestors i equips sanitaris i socials per fer front a la Covid-19. Cal tenir en consideració que la realitat i les situacions són molt diferents en les diverses institucions i recursos. Per aquest motiu, aquest document, aporta, consideracions  generals i  no pretén ser exhaustiu, ni abasta tota la problemàtica actual. El patiment, els dilemes ètics, el grau d’incertesa són molt alts, ara cal cuidar-nos.  El document, dona continuïtat al Decàleg de bones praxis publicat a l’inici del confinament.

 

PROFESSIONALS

 

Càtedra Salut Mental1.      Cuidar-se per poder cuidar. El primer consell és obvi, cal cuidar-se. Estem davant d’una situació que va per llarg; pensem que correm una marató i no els 100 metres llisos. Hem d’arribar en les millors condicions possibles al final de la cursa. Cuidar-se no ha d’anar lligat a un sentiment d’egoisme. Defugim el sentiment de culpabilitat per pensar en cuidar-nos Si el nostre cervell i cos funcionen bé i estan cuidats, juguen molt millor el partit de la vida.

2.      Emocions. Cada persona gestiona de manera diferent les emocions com la ràbia, la impotència, les alegries… hem de gestionar-les de forma correcta. La por és natural i ans ajuda a estar alerta. L’important és afrontar-la, perquè no interfereixi en la nostra tasca i ens permeti tenir el cap clar.

3.      Aturar-se. Caldria fer aturades de 5’ a 10’ cada 2 a 3 hores, com a mínim. Ens ajudarà a reduir la tensió i a ser més efectius. Encaparrar-nos a treballar sense parar ens fa menys efectius i facilita l’error; en l’activitat sanitària, la presa de decisions és contínua. En les pauses, intenta canviar de tema i escenari.

4.      Relaxació. Incorporem hàbits de respiració i de relaxació en la nostra rutina professional i personal. A més, podem afegir tècniques de meditació, mindfulness, visualització i altres estratègies en la nostra vida.

5.      Dieta i exercici. Alimentar-se de manera saludable i fer exercici és fonamental. Mens sana in corpore sano. Evitem ingestes ensucrades o greixoses com a dieta habitual.

6.      Comunicació. A l’arribar al domicili, cal enraonar de com ha anat el dia i compartir activitats amb els familiars i els amics.

7.      Supervisió i suport. Davant  la mancança de supervisors professionals, podem crear xarxes de supervisió entre els mateixos professionals. Comparteix si no et trobes bé i avisa si no pots amb la càrrega de treball. Demana ajuda si cal.

8.      Dormir. Un son reparador és fonamental i un indicador de salut. No dormir bé ens indica que estem sobretensionats.

9.      Sentit de transcendència. Alimentat de tot allò que nodreixi la teva ànima, escrits, pel·lícules, obres d’art… coses que et motivin i t’aportin esperança.

10.  Motivació. Recorda la importància cabdal de la teva feina, no hi ha res més important que tenir cura i cuidar persones.

(imatge: City News Toronto)

 

EQUIPS

 

1.      Som un equip. Treballem en equip, ajudem a fer-lo més cohesionat, aportem somriures i evitem crear un clima de negativitat i de crispació.

2.      Estrès. Estem en una situació de tensió continuada, amb sobrecàrrega de treball, a voltes amb escassetat de materials  i amb decisions assistencials complicades. Tinguem cura de no passar d’un estat d’alerta satisfactori a una situació de irritabilitat o de bloqueig.

3.      Culpa. No culpabilitzem als demés, ni a les autoritats sanitàries, ni als gestors, ara la tasca és cuidar. Les anàlisis seran necessàries per quan la tempesta hagi passat. Tampoc ens culpabilitzem a nosaltres mateixos.

4.      Suport i reconeixement. Facilitem el clima laboral, ara més que mai reconeguem la tasca dels altres professionals, dels companys i companyes.

5.      Siguem positius. No siguem vectors de males notícies i no propiciem situacions que poden afectar a la població general, ajudem a reduir la por de la ciutadania.

 

GESTORS-GOVERNANÇA

 

1.      Informació. Informar de manera franca i clara als professionals.

2.      Ajuda psicològica. Els centres que tinguin serveis de Salut Mental han d’aprofitar la seva expertesa en l’ajuda psicològica,  ja que coneixen les característiques pròpies de la institució i moltes vegades, personalment, als diferents professionals.

3.      Treball en xarxa. En cas de no tenir servei de Salut Mental, establir relacions amb els centres de Salut Mental del territori, Col·legi de Metges i Col·legi de Psicòlegs.

4.      Cohesionar els equips. Reforçar, al màxim que sigui possible, la comunicació i les reunions amb els equips, impulsar la cohesió de la institució i del treball en equip.

5.      Pla de prevenció. Activar els equips de prevenció de riscos laborals, per un pla de detecció de situacions d’esgotament, ansietat o depressió del personal. Mantenir aquest pla en la postcrisi serà necessari.

 

Recomanem la lectura de l’article Managing mental health challenges faced by healthcare workers during covid-19 pandemic, recentment publicat per Neil Greenberg al BMJ.

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *