UVIC UCC
La Càtedra de Salut Mental elabora un decàleg de bones pràctiques durant el confinament

Des de la Càtedra de Salut Mental de la UVic-UCC, hem elaborat un decàleg de reflexions i consells per intentar ajudar a la gent a adaptar-se a aquesta situació d’emergència sanitària que estem vivint. Es tracta d’un decàleg de 10 punts, que no pretén ser complert, i diversos recursos digitals que us detallem a continuació:

1) La durada de la reclusió. En primer lloc posar en consideració que la reclusió és temporal i es fa per protegir-nos i protegir a la Comunitat, és un acte de Solidaritat social. El fet de ser temporal posa un límit a la situació i redueix la incertesa generadora d’ansietat. Ens recollim per ajudar-nos a combatre la propagació, fer-ho per la Comunitat ens dóna sentit de pertinença i de grup social.

2) L’espai: el domicili. Romandre en un espai més reduït de l’habitual pot generar angoixa, sobretot pels més inquiets. Badar pel balcó o la terrassa, variar els escenaris i caminar per la casa, fer rotacions de les persones que han de sortir per comprar són algunes estratègies, la darrera no val pels nens.

3) La Informació. Fem cas de les Autoritats Sanitàries. Una informació inadequada o que generi dubtes augmenta el sentiment d’incertesa i d’ansietat. Siguem curosos evitant la confusió i no ser transmissors de notícies no contrastades.

4) L’activitat del dia a dia.

• a) No estem en un període de vacances, mantinguem al màxim una rutina i un horari d’activitats, com per exemple, el mateix horari d’anar a dormir i de llevar-nos.
  • b) Fem una bona planificació d’activitats. És important tenir un equilibri entre les activitats d’auto-cura, lleure i productivitat: treballar, llegir, escoltar radio, veure TV, pel·lícules o sèries, etc. Ocupem el dia amb activitats valuoses i significatives, així gaudim i evitem caure en l’avorriment i mantenim el nostre cervell actiu. Veure annex.
  • c) No oblidem mantenir una activitat física, caminem per casa, fem activitats de gimnàstica, provem de no restar sedentaris, cuidem el nostre cos. Fem una dieta saludable, incorporem hàbits de relaxació o meditació. Veure annex.
  • d) No perdem el contacte amb les amistats i familiars. Aquesta vegada les xarxes socials poden ser de gran ajuda, així per exemple podem fer videoconferències.
  • e) Tinguem cura de les persones, familiars i amics, més febles o que viuen soles. Avisem als serveis socials de persones en situació d’isolament. En alguns indrets s’han iniciat programes especials per tenir cura de les persones més vulnerables (com persones sense sostre o persones grans).

5) Relacions familiars. Donem-li la volta a la situació domiciliària, és una ocasió per millorar i aprofundir en les relacions familiars, podem conversar més i enfortir els sentiments de parella i gaudir dels nostres infants.

6) Els infants. Podem explicar la situació i el perquè estem a casa, són més savis del que, de vegades, pensem. Donem respostes clares i fem-los sentir segurs. El sentiment de seguretat protegeix. Ocupem-los, com ho fem nosaltres, alternant oci (especialment activitats com poden ser contes, pintar, esport, etc.) amb activitats escolars. Veure annex.

7) Persones predisposades a patir angoixa. Existeix un grup de persones que pateixen d’hipocondria, una por malaltissa de patir malalties, tinguem cura de no augmentar les seves pors, escoltem-les amb paciència i respecte. A la vegada, aquestes persones tenen, habitualment, un professional de referència: doncs que no dubtin en contactar amb ells i obtindran els consells més adients a la seva situació.

8) Mitjans de comunicació. No ens saturem de notícies negatives. Estiguem informats, no sobre informats, sobre el virus. És molt important llegir llibres, veure pel·lícules… que ens motivin i alimentin la nostra esperança.

9) Siguem positius i proactius. És convenient centrar-nos en el que tenim, no en les limitacions del moment, i tornar a gaudir dels “petits plaers” de la vida a la nostra disposició. És important romandre positius i ser proactius en la lluita contra el coronavirus. Un bon exemple és com la comunitat maker està fent des de casa màscares i pantalles de protecció per als professionals sanitaris amb les impressores 3D.

10) Convertim la crisi en oportunitat. Podem aprofitar aquests dies per reflexionar, cosa que podem fer poc en el neguit del dia a dia. Reflexionar sobre la nostra pròpia vida, sobre què li dóna sentit. Segurament la crisi actual ens ajuda a replantejar quines són les nostres prioritats vitals.

Alguns recursos online:

Activitat física

Cursos creatius gratis de Domestika: Fotografía y vídeo profesional para móvil / Fotografía profesional para redes sociales / Introducción a la creación de personajes estilo cartoon / Introducción al blogging/ Stop motion in action / Ilustración de caricatures vectoriales /Dibujo y creatividad para pequeños artistas / Técnicas de estampación infantil.

Também tenim molts cursos online gratis (fotografia, web, arquitectura, etc.) a Crehana

Meditació

Art i cultura