Aquest curs escolar el CERM-UVic-UCC i l’Institut del Ter de Manlleu han desenvolupat conjuntament un projecte educatiu per participar al programa de la Nit Europea de la Recerca. Per captar l’atenció dels alumnes s’ha buscat un títol una mica provocador “Podria ser cert que bevem el pipí dels nostres veïns?!” que els proposa fer una investigació molt completa del riu al seu municipi, Manlleu. La participació ha estat oberta a 3 grups escolars de 3r d’ESO -80 nois i noies- durant quatre sessions amb l’objectiu general de guiar als alumnes en els passos que cal fer quan es realitza una recerca i oferir exemples de línies d’investigació a través de 2 projectes de ciència ciutadana i d’experiments a l’aula.

Aquestes activitats van incloure un recorregut Geocatching per descobrir els conceptes més rellevants vinculats als ecosistemes fluvials, fent així una cerca bibliogràfica més dinàmica. A més, van realitzar uns experiments d’aula per descobrir les metodologies de filtració, potabilització i anàlisis d’aigües.

Els alumnes també van participar en la recerca col·laborativa del projecte de ciència ciutadana “RiuNet”, on han investigat i obtingut dades sobre diferents aspectes dels ecosistemes fluvials: anàlisis físico-química, bosc de ribera, heterogeneïtat fluvial i biodiversitat aquàtica. Finalment, també van col·laborar en el projecte de ciència ciutadana “pescadors de plàstics” i van visitar la depuradora d’aigües residuals de Manlleu.

Al final de les activitats els alumnes van elaborar uns materials divulgatius per compartir els coneixements obtinguts amb la resta de grups. Aquest projecte pot ser una bona eina educativa per apropar els estudiants al món de la recerca científica.

Us mantindrem informats de les novetats!