Es va celebrar el divendres passat a la Sala Segimon Serrallonga de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, la Jornada de Recerca: Educació, Cultura i Escriptura femenina (1800-1950), organitzada pel Grup de Recerca en Estudis de Gènere: Traducció, Literatura, Història i Comunicació (GETLHIC). L’objectiu de l’acte era reflexionar sobre l’educació i l’escriptura de les dones en el període de 1800-
1950 a través de la seva correspondència.

La Jornada va ser inaugurada pel Dr. Jordi Villà, vicerector de recerca, la Dra. Pilar Godayol, coordinadora del GETLIHC, la Dra. Carme Sanmartí, organitzadora de la jornada i membre del GETLIHC, i la Dra. Teresa Julio, organitzadora de la jornada i
coordinadora del Programa de Doctorat Traducció, Gènere i Estudis Culturals. La primera ponència va anar a càrrec de la Dra. Montserrat Sanmartí (URV), experta en paleografia i arxivística, que va compartir part de la seva extensa experiència de
recerca amb fonts documentals.

La investigadora va reflexionar sobre la relació entre l’educació de les dones catalanes i les seves epístoles des del segle XII fins el XIX, interpretant la cal·ligrafia amb què escriviren. La ponència inaugural va anar seguida de les reflexions del Dr. Joan Soler (UVic-UCC), expert en Pedagogia, que va exposar la trajectòria vital de Teresa Mañé, Rosa Sensat i Leonor Serrano, tres mestres catalanes feministes que van proposar idees innovadores en l’àmbit de l’educació a finals del segle XIX i a principis del segle XX.

La Dra. Meritxell Simon-Martin, beca Madame Curie a la Universitat de Roehampton, va concloure la Jornada presentant les claus de la seva darrera recerca sobre l’educació informal de l’artista britànica del segle XIX Barbara Bodichon a partir de les seves cartes. La investigadora proposà el concepte “bildung epistolar” per articular el procés d’apoderament i de construcció de la subjectivitat de l’artista, a través dels seus viatges i les relacions interpersonals que establí mitjançant la correspondència.

A les ponències s’hi van sumar les veus d’algunes de les persones assistents que van afegir apunts sobre protocols de recerca en arxius documentals, educació i escriptura i correspondència femenina.