UVIC UCC

Aquest projecte d’investigació s’ha basat en la recollida de dades a partir d’una enquesta realitzada a dones que van estar embarassades de l’1 de gener del 2018 fins al final de setembre del 2021, comptant d’aquesta manera amb un grup diana (dones amb una experiència posterior al 13 de març del 2020) i un grup control (dones amb una experiència anterior a aquesta data).

Les dimensions i els eixos d’anàlisi treballats a fi de mesurar l’impacte de la gestió de la pandèmia de la COVID-19 en els serveis sanitaris d’atenció i acompanyament a la maternitat s’han estructurat considerant tres eixos: 1) l’impacte en els serveis, 2) l’impacte en les experiències de les dones, 3) les estratègies i l’agència de les dones davant dels canvis. A més a més, s’ha segmentat els eixos en les fases d’embaràs, part i postpart.

La fase de disseny de l’enquesta va tenir lloc entre els mesos d’abril i juliol del 2021, comptant amb una fase prèvia de revisió d’articles científics i de premsa sobre la temàtica, així com la realització de tres entrevistes exploratòries a dones amb experiència pròpia d’embaràs i/o part durant la pandèmia. L’enquesta, a més, va ser revisada per una matrona en actiu prèviament a la seva difusió.  L’enquesta va constar de 156 preguntes dividides en les següents 10 seccions:

O: Preguntes filtre, per a determinar l’elegibilitat per a participar a l’estudi, així com l’itinerari a seguir un cop s’ha iniciat l’enquesta.

A: Dades generals sociodemogràfiques i sobre el part, embaràs i postpart.

B: Dades sobre el seguiment de l’embaràs.

C: Dades sobre possibles males notícies i/o complicacions durant el seguiment de l’embaràs.

D: Dades sobre el curs de preparació per al part i d’altres recursos de preparació per al seguiment de l’embaràs.

E: Dades sobre la valoració global del seguiment de l’embaràs.

F: Dades sobre el part.

G: Dades del part de dones positives de la COVID-19 o considerades falsos negatius.

H: Dades sobre el postpart hospitalari.

I: Dades sobre el postpart a casa.

Consulta el qüestionari en PDF aquí

La fase de recollida de dades es va realitzar durant els mesos de juliol, agost i setembre de 2021. El qüestionari es va difondre en línia en català, castellà i anglès. Va ser distribuït per xarxes socials, duent a terme accions específiques de difusió en mitjans de comunicació locals i/o vinculats amb la temàtica. En total es van obtenir 2.600 respostes de les quals 2.070 es van considerar vàlides (1.862 grup diana i 208 grup control). La grandària de la mostra ofereix un marge d’error del ±2,3% per a un 95,5% de confiança i escenari de màxima indeterminació.

L’anàlisi comparada de la característiques sociodemogràfiques de la mostra amb l’Estadística de Naixements publicada pel Institut Català d’Estadística (segons variable, dades 2017 o 2020) apunta a un biaix en el nivell d’estudis de les participants en l’enquesta, ja que presenten un nivell d’instrucció més elevat que el conjunt de dones embarassades a Catalunya en els últims anys. Per això, s’ha procedit a la ponderació de les dades amb la finalitat de reajustar els resultats a una mostra representativa.