La Càtedra del Món Rural de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) va participar el 16 de juny en la sessió de síntesi i conclusions del primer bloc del cicle de reflexió La sostenibilitat dels espais rurals: afrontant els reptes de la despoblació, celebrada al Palau Macaya de Barcelona. La iniciativa, impulsada per l’Observatori Social de la Fundació “la Caixa” en col·laboració amb l’Àrea Social de la mateixa entitat, promou espais de debat i anàlisi sobre els principals desafiaments que afronten els territoris rurals.
Laura Domingo-Peñafiel, directora de la Càtedra del Món Rural, va participar en aquesta jornada de tancament del primer bloc temàtic, dedicat a les experiències de la joventut i les dones en entorns rurals. La sessió va reunir investigadors, professionals i representants d’entitats vinculades al desenvolupament rural per compartir els aprenentatges dels tallers desenvolupats durant les darreres setmanes.
Els territoris disposen de recursos i oportunitats, però que cal millorar-ne la connexió, la coordinació i l’accessibilitat
L’encarregat d’obrir la sessió va ser Òscar Prieto-Flores, professor de la Facultat de Psicologia i Educació de la Universitat de Girona i director científic del cicle, que va presentar les principals conclusions dels tallers participatius. Es va posar de manifest que molts joves voldrien desenvolupar el seu projecte de vida als pobles d’origen, però es troben amb dificultats relacionades amb l’accés a l’ocupació, la formació, l’habitatge, el transport o l’oferta cultural i d’oci. També es van abordar els reptes vinculats a la inclusió dels joves LGTBIQ+ en els entorns rurals.
Pel que fa a les desigualtats de gènere, es va destacar que les dones abandonen els entorns rurals en una proporció més elevada que els homes, malgrat mantenir-hi forts vincles familiars. Així mateix, es va expressar preocupació per la baixa participació de les dones joves en les associacions de dones del món rural.
Posteriorment, Manel Ruiz, de la consultoria INDIC, va presentar les conclusions del taller territorial desenvolupat en el marc del programa. Les conclusions van posar de manifest que els territoris disposen de recursos i oportunitats, però que cal millorar-ne la connexió, la coordinació i l’accessibilitat per aprofitar-ne plenament el potencial.
La sessió va concloure amb la intervenció de Petra Benyei, investigadora Ramón y Cajal de l’Institut d’Economia, Geografia i Demografia del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), que va presentar una recerca centrada en els factors que condicionen el relleu generacional i l’adopció de models agroalimentaris sostenibles. La seva aportació va contribuir a connectar l’evidència científica amb les reflexions sorgides dels tallers i a identificar noves línies de treball per afrontar els reptes de la ruralitat.
El cicle de reflexió La sostenibilitat dels espais rurals: afrontant els reptes de la despoblació es desenvoluparà fins al juny de 2027 i abordarà qüestions com les migracions, la transició ecosocial, el benestar i les cures als territoris rurals.
Segons explica Laura Domingo-Peñafiel, «la participació de la Càtedra del Món Rural en aquesta iniciativa reforça el nostre compromís amb la generació i la transferència de coneixement sobre la ruralitat, així com amb la creació de xarxes de col·laboració orientades a donar resposta als reptes presents i futurs dels territoris rurals».
Per estar al dia de tot, podeu seguir-nos al nostre compte d’Instagram catedramonruraluvic_ucc!
