Diplomatura de Postgrau en Dinamització Local Agroecològica (UAB)

Després de l’èxit d’inscripcions i l’elevada valoració realitzada per l’alumnat de les edicions anteriors, el pròxim gener (2017) començarà la tercera edició d’aquesta diplomatura semipresencial de postgrau. Per a aquesta tercera edició s’actualitzaran continguts, es reforçarà l’estratègia docent basada en el treball en projectes aplicats a territoris i processos reals i concrets; i se seguirà posant èmfasi en les metodologia participatives per als processos de Dinamització Local Agroecològica (DLAe).

Per capacitar l’alumnat en el disseny i la implementació de nous projectes de DLAe, el postgrau respon a un enfocament transdisciplinar que articula les ciències socials i naturals; combina els continguts teòrics amb els metodològics, la docència on-line amb sessions presencials, i la visita a iniciatives de DLAe de referència. Les sessions presencials es concentraran en tres caps de setmana; el primer tindrà lloc a l’inici del curs, el segon a mitjans i el tercer al final.

Aquesta formació està orientada a persones de l’Estat Espanyol que treballen en els àmbits agroalimentari i del desenvolupament local des d’administracions públiques, organitzacions de la societat civil o empreses, així com a estudiants i investigadors. L’idioma vehicular de la formació és el castellà.

El curs es desenvoluparà entre gener i juny de 2017, i està organitzat per l’Institut de Govern i Polítiques Públiques (IGOP) i l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambiental (ICTA) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

Més informació:

http://dlae.cat/alumnat/inscripcions/?lang=es (castellà)
http://dlae.cat/alumnat/inscripcions/ (català)

Per realitzar la preinscripció s’ha d’escriure a postgrado.dlae.uab@gmail.com

La Dinamització Local Agroecològica (DLAe) és un paradigma i una pràctica alternativa de desenvolupament local per mitjà de la qual es pretén donar resposta a la crisi multidimensional en curs. Mitjançant l’articulació de les metodologies participatives amb altres metodologies d’investigació i dinamització provinents de diferents disciplines, la DLAe procura construir en l’àmbit local solucions als desequilibris que generen el sistema alimentari industrial i les polítiques de desenvolupament convencionals. Per avançar cap a la Sobirania Alimentària, la cohesió territorial i social, la reproducció social de les comunitats rurals i la conservació dels ecosistemes, des d’aquest nou paradigma es promou la posada en marxa de processos de Transició Agroecològica en l’àmbit local; és a dir, nous projectes de transició econòmica, social, ambiental i cultural basats en l’Agroecologia que promoguin la sostenibilitat des d’un enfocament de justícia social i ambiental.

Per dissenyar i implementar aquest tipus de projectes, la DLAe tracta de mobilitzar tots els actors, els recursos i les capacitats endògenes de les comunitats locals; posa al centre de les estratègies de desenvolupament local la necessitat de construir xarxes alimentàries alternatives que es basin en la reactivació de la producció agropecuària, el protagonisme de la pagesia i el coneixement ecològic tradicional, i l’enfortiment dels mercats locals i els circuits curts de comercialització; i tracta de reforçar la capacitat que tenen les comunitats locals per decidir com i amb quina finalitat s’han de gestionar alguns dels béns comuns més bàsics, com l’alimentació, la terra, les llavors o l’aigua.

Aquesta diplomatura de postgrau pretén dotar l’alumnat d’una base teòrica i pràctica sobre l’Agroecologia i les seves aplicacions en recerca, així com en la dinamització socioeconòmica i cultural i en el desenvolupament i l’aplicació de polítiques públiques. Té una orientació eminentment professional, i està destinada a persones i institucions interessades en les dinàmiques territorials que tenen lloc en els àmbits rural i periurbà, des de la perspectiva de la sostenibilitat.