L’enginyer agrònom i doctor en agronomia Luiz Carlos Pinheiro (Brasil, 1928) va defensar la necessitat d’avançar vers una agricultura regenerativa en la conferència que va impartir dimarts passat a la Facultat de Ciències i Tecnologia (UST) de la UVic-UCC. L’acte estava organitzat conjuntament per la Càtedra d’Agroecologia i Sistemes Alimentaris i el grup Beta de la UVic-UCC.

Amb el títol “Produir aliments saludables sense conreu i sense agrotòxics”, la xerrada de Pinheiro va aprofundir en la tècnica del Pasturatge Racional Voisin (PRV) i en la regeneració de la terra per tal d’obtenir-ne cada vegada un major rendiment i una major producció agro-ramadera sense necessitat d’utilitzar agroquímics o fertilitzants solubles.

L’agricultura regenerativa parteix de la base que el sistema de producció d’aliments actual no és rendible ni saludable. No és rendible perquè es troba atrapat entre les preus alts dels productes agroquímics o del combustible entre d’altres, i els preus cada vegada més baixos del mercat. I no és saludable per l’ús de productes fitosanitaris químics i d’altres factors que afecten els aliments i provoquen que els sòls perdin la fertilitat.

Per això proposa canviar les pràctiques i els hàbits agrícoles a partir de noves propostes de treball que combinen els coneixements ancestrals de la naturalesa i els descobriments científics i tecnològics més punters en el camp de l’agronomia. Una d’aquestes tècniques és el Pasturatge Racional Voisin (PRV), en la qual està altament especialitzat Luiz Carlos Pinheiro, consistent en la recuperació del pasturatge intensiu. Totes aquestes tècniques estan pensades per obtenir altes produccions agrícoles i millorar la fertilitat del sòl eliminant l’ús d’agroquímics i fertilitzants solubles.

Pinheiro és president de l’Instituto André Voisin i compta amb més de 65 anys d’experiència en el camp de l’agricultura regenerativa, de la qual se’l considera un dels principals experts mundials. També és consultor agropecuari internacional i autor de 225 projectes de desenvolupament rural i PRV. En la conferència va estar acompanyant d’Ana Digón, presidenta de l’Associació d’Agricultura Regenerativa.