Manel Esteller – Epigenètica – Epigenoma – 06/10/2016

with No hi ha comentaris

Llibre: Aposta per la salut! Pensant en el futur, raons per ser optimista.

Xerrada-debat: Epigenètica – Epigenoma.

En el marc de les Tertúlies de Literatura Científica que cada any organitza la Facultat de Ciències i Tecnologia de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, el passat dijous dia 6 d’octubre va tenir lloc la xerrada de l’investigador Manel Esteller sobre Epigenètica a propòsit del seu llibre “Aposta per la salut! Pensant en el futur, raons per ser optimista!

L’acte va ser presentat per Jordi Montaña, Rector de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya i Marina Geli, Coordinadora del Centre d’Estudis Sanitaris i Socials CESS de la UVic-UCC i Consellera de Salut 2003-2010.

110_3546  110_3559
Manel Esteller és doctor en Medicina i Director del Programa d’Epigenètica i Biologia del Càncer de l’IDIBELL. És un dels metges i investigadors més reconeguts mundialment per la seva lluita contra el càncer i un dels investigadors que a nivell mundial més a contribuït a desvetllar l’epigenoma, el full de ruta que regula els nostres gens. Se li han atorgat diversos premis entre ells el Premi Nacional de Recerca (2015) i la medalla d’honor del Parlament (2016).
110_3591
En la xerrada, relacionada amb el llibre “Aposta per la salut! Pensant en el futur, raons per ser optimista!” prèviament treballat pels assistents, també ens va explicar conceptes claus per entendre l’ADN, l’epigenètica i el càncer.
El doctor Manel Esteller va recalcar que el càncer és una civilització que s’ha expandit molt i que és més intel·ligent que 100 oncòlegs junts. Tot i així, va manifestar que encara queda molta recerca per fer i que cal fonamentar l’educació i la divulgació científica.

També, va explicar un nou descobriment que consisteix en un test que permet diagnosticar càncers d’origen desconegut. En molts casos, els metges no saben on es troba el tumor primari però sí que poden veure la metàstasi. A partir de fotos moleculars es pot comparar l’epigenoma de càncers ja determinats amb aquells desconeguts per tal de poder donar un diagnòstic i amb la finalitat de tractar-los específicament. Aquest test pot donar el doble de temps de vida als pacients.

La conferència va ser un èxit amb una Aula Magna plena i una gran participació en el debat. Van assistir-hi estudiants i professorat de la Universitat de Vic i estudiants de Centres de Secundària: Institut del Voltreganès, Institut Jaume Callís, Institut de Vic, Col·legi Sant Miquel dels Sants i Escorial de Vic.

110_3559  110_3581

Podeu visualitzar les fotos de grup dels Centres de Secundària assistents a la xerrada-debat amb el científic Manel Esteller al següent enllaç: Galeria

Podeu veure l’entrevista feta al científic Manel Esteller visitant l’enllaç http://el9nou.cat/el9tv/programa/7-dies/

Podeu veure el vídeo de la xerrada-debat a http://mon.uvic.cat/tlc/videos/