Treball realitzat pels alumnes de 5è de primària (curs 2013-14)
Presentació
Descoberta de la Via Romana, de Barcino a Ausa, en el tram corresponent als termes d’Hostalets de Balenyà i Centelles.
Aquesta Via havia estat descurada per la gent del poble, malgrat els estudis arqueològics que es van fer per part de l’ Ajuntament de Centelles, coincidint amb les ampliacions de la carretera C-17.
Objectius generals
Donar a conèixer als alumnes, el valuós patrimoni de la Via Romana.
Transmetre per part dels alumnes aquest coneixement i la seva importància a les famílies, estenent aquesta informació al poble.
Involucrar l’ Ajuntament en les tasques de difusió, conservació i senyalització d’aquest patrimoni .
Objectius específics
Valorar i estimar el patrimoni que hi ha al poble.
Aprofundir en el coneixement del món romà com a tema del currículum.
Utilitzar les noves tecnologies per obtenir la informació .
Aprendre a observar el nostre entorn més immediat.
Mostrar interès per la història i valorar-la.
Gaudir dels aprenentatges.
Treball amb els alumnes
Per veure el treball dels alumnes podeu accedir-hi a través de la portada del treball o entrant al següent enllaç:
Mostra de treball dels alumnes
Sortida a la via romana
Primer es va fer una sortida per conèixer la situació de la Via Romana, l’ observació del lloc, descripció, reflexió, treball i fotos.
A la classe
Es parteix d’ un dossier elaborat per mestres.
Es fa una primera part d’informació teòrica sobre les vies romanes en general i sobre la via del Congost, en particular (importància, com estaven construïdes, senyalitzades… ).
En la segona part, els alumnes busquen informació sobre el món romà utilitzant un guió preparat ( les vil·les, les ciutats, la llengua, cultura…)
La influència que va tenir la cultura romana en el nostre país.
El treball va incloure altres disciplines com les matemàtiques i les llengües anglesa i castellana.
Al museu
Per concloure el treball es va fer una visita al Museu Episcopal de Vic (MEV)
Es va treballar sobre la col·lecció de mil·liaris i altres objectes de la vida quotidiana dels romans. Es va aprofitar la sortida per visitar el Temple Romà.
Exposició de St. Jordi
Per l’ exposició de Sant Jordi, que cada curs es celebra a l’escola, es va fer un treball col·lectiu, una exposició amb el nom: “El museu entra a l’escola”.
Els alumnes de cicle superior hi van participar mostrant tot el treball fet sobre els romans, ampliant el dossier amb murals, mosaics, mapes, i un tall de la Via Romana representada en forma de maqueta.
Temporalització
Aquest treball es va portar a terme a les sessions de Coneixement del medi Social durant els mesos de febrer, març i abril.
A la primera part del treball la metodologia emprada era més tradicional: explicació per part del mestre i a nivell oral satisfer la curiositat dels alumnes. En la segona part els alumnes treballaven per parelles i mitjançant els recursos TIC anaven buscant informació, seguint els guions, i després es posava en comú a la classe.
Avaluació
Es va fer a partir del dossier individual de cada alumne.
El projecte va ésser avaluat pels alumnes recollint les seves opinions al final del treball. En general van ser molt positives.