Divendres 16 de juny a la tarda es va dur a terme el seminari sota el títol “Patrimoni, paisatges i educació: recursos didàctics per a l’escola” a càrrec de Sergi Selma, professor Didàctica de les ciències socials de la Universitat Jaume I de Castelló.
Una trobada que va servir per conèixer i descobrir altres maneres d’endinsar-se pedagògicament en l’aprenentatge del patrimoni. Selma va compartir amb els docents assistents la manera com introduïa i acostava el patrimoni paisatgístic i natural, humanitzat i urbà; als estudiants de magisteri i, per tant, futurs mestres a les aules.
Va començar explicant que cada any al iniciar l’assignatura sempre es trobava amb la mateixa situació. Presentava una foto antiga als estudiants i els demanava què veien, què pensaven que podien treballar a partir d’aquella imatge, sobretot relacionat amb l’àrea de ciències socials, i més concretament, del paisatge i el patrimoni. La majoria mencionava els elements que estaven directament representats en la imatge, però eren incapaços d’anar més enllà. Per tant, aquesta activitat li servia per constatar que seria necessari iniciar un aprenentatge guiat i conjunt per aprendre a llegir el paisatge i descobrir quina informació rellevant havia anat emmagatzemat al llarg del temps. Així com la manera com aquest havia transformat i modificat el paisatge que veiem en l’actualitat.
Un dels conceptes claus que va anar repetint al llarg del seminari és la necessitat de preguntar-se davant de qualsevol paisatge (encara que sigui a través d’una fotografia) què hi deuen fer els elements que hi trobem representats, per què hi deuen ser i com han arribat fins aquell lloc.
Durant la ponència ens va anar donant pautes i oferint propostes didàctiques molt interessant per poder aplicar directament a les aules, tant amb els estudiants de primària com els de secundària.