Saltar obstacles o superar barreres? Nous reptes en educació i gènere

Publicat per 1 de desembre de 2016
El passat 25 de novembre coincidint amb el dia Internacional per l’eliminació de les violències de gènere i organitzada pel grup d’Educació i Gènere del GREUV,  el Grup de formació i Gènere del CIFE  i VicDones-SIAD Osona es va dur a terme a l’espai El Sucre de Vic  la segona Jornada d’Educació i Gènere: Saltar obstacles o superar barreres? Nous reptes en Educació i gènere.

La jornada, emmarcada com un espai de trobada on conèixer i debatre pensaments, recerques, propostes i pràctiques es va presentar al voltant de tres eixos temàtics: feminitats i masculinitats, educació i relacions de poder, i equitat i desigualtats.La inauguració va anar a càrrec de Jordi Villà, vicerector de Recerca i Professorat de la UVic-UCC; Josep Ramon Soldevila, regidor d’Igualtat i Ciutadania de l’Ajuntament de Vic; Núria Muñoz, tècnica de VicDones; i Rosa Guitart, coordinadora del Grup de Gènere i Educació de la UVic-UCC.

Al matí, Genoveva Sastre professora emèrita de la Universitat de Barcelona  va presentar la conferència Educació i gènere: què hem de repensar? Què hem de deconstruir? Dilemes i reptes. A continuació  hi va haver una taula de comunicacions on es van plantejar quatre experiències sobre nous discursos i pràctiques alternatives sobre Educació i Gènere:

• Nòvios, nòvies, casar-se i follar, de Maria de Eguia (Cap de Recerca Equality Factory)
  • Ell doblement ridícul, ella doblement vulnerable. Les drogues que justifiquen el masclisme, de Mireia Foradada (Col·lectiu de Dones Feministes Gatamaula (BCN) i educadora de la Fundació Salut i Comunitat)
  • Educació afectiva i sexual: un dret, una prioritat, de Mar Companys Alet (Cooperació-Creació Positiva-Associació Planificació Familiar de Catalunya i Illes Balears)
  • Més enllà del gènere i de la coeducació. Escola coeducativa versus escola equitativa, de Rosa Guitart (Grup d’Educació i Gènere del CIFE de la UVic-UCC)

A la tarda, la jornada es va completar amb dos tallers:  (Re)Pensar la prevenció de les violències de gènere amb infants i joves, a càrrec de d’Edurne Jimenez de l’Associació Candela i  Deslligar els fils dels estereotips de gènere que va dur a terme Milagros Sainz. La cloenda de la jornada la va dinamitzar Guida Sellarés amb la seva mirada artística i particular sobre les dones i els feminismes a partir de cançons, lectura de textos i danses.

A mode de tancamernt cal dir que al llarg de la intensa i productiva jornada, ponents i assistents van tenir l’oportunitat de valorar els reptes que encara queden pendents en qüestió de gènere, així com la necessitat de trobar vies alternatives que passin fins i tot per la deconstrucció d’aquest constructe a partir del concepte d’equitat.

Ha informat Rosa Sambola rosa.sambola@uvic.cat

Altres notícies sobre el tema en aquest lloc:

Sexismes. Què ens mostren i què amaguen ?