Diversos professors i professores han participat aquest matí en la Jornada d’Intercanvi de Bones Pràctiques (JIBP) que el CIFE organitza anualment per al professorat de la UVic i que en aquesta ocasió s’ha centrat en la metodologia d’Aprenentatge i Servei. Una metodologia que en paraules de la Cristina Vaqué, vicerectora d’ordenació acadèmica, en el moment d’obrir l’acte ha afirmat que s’alinea plenament amb el model de formació de la UVic-UCC.
Així, al llarg d’una intensa i productiva matinal dins la qual hi han intervingut en els diferents moments més de quinze persones, entre experts, professorat de la UVic de les diferents facultats i proessionals externs, com ara mestres o professionals de la sanitat, i també estudiants universitaris, s’ha començat per emmarcar teòricament el tema per continuar amb àgil i dinàmic torn d’intercanvi d’experiències que ha ben palesat que aquesta metodologia és ben present a la nostra universitat. I en molts casos des de fa una bona colla d’anys. Experiències tot sigui dit que en cap cas han tingut un caràcter exhaustiu, ja que n’existeixen d’altres i a la Jornada s’hi han encabit aquelles que des de l’organització s’ha considerat que podien ser més representatives de tot el ventall existent.
En aquest sentit la intencionalitat de la Jornada (podeu consultar el programa complet al final d’aquesta entrada), organitzada pel CIFE en coordinació amb el Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica i la Comissió d’Innovació Docent, era precisament la de fer taca d’oli, ampliar el cercle i promoure que cada vegada més professorat conegui aquesta metodologia. Així, la darrera part de la Jornada ha consistit en la presentació de dues propostes formatives sobre l’ApS, una d’introductòria prevista per a finals de juny i una d’aprofundiment i de més durada prevista per als mesos de setembre, octubre i novembre, adreçades a tot el professorat de la UVic. En aquest sentit, la finalitat de la formació d’aprofundiment contempla la possibilitat que aquell professorat que es vulgui llançar a aplicar-la amb els seus estudiants dins del marc d’una o diverses assignatures, se’ls oferirà també la possibilitat d’un assessorament i acompanyament a fi que puguin fer els primers passos acompanyats per persones expertes. La formació, que serà coordinada per la Clàudia Bassaganya, pedagoga i doctoranda de la UVic-UCC, compta amb el finançament de la Fundació Bofill. En aquest mateix sentit, el director del CIFE, l’Antoni Portell, ha recordat als assistents que dins de la convocatòria del Pla AQUID 2017 entre les seves línies prioritàries hi ha precisament l’experimentació de noves metodologies, com ara la de l’Aprenentatge i Servei, per la qual cosa ha animat que qui tingui interès a posar-la en pràctica pot presentar un projecte i optar a un cert finançament per a la seva implementació.
I és que com la mateixa Laura Campo, coordinadora del Centre Promotor d’ApS de la Fundació Bofill, encarregada d’emmarcar teòricament aquesta metodologia, afirmava “(…) L’ Aprenentatge i Servei és una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat”. I del que no ha quedat cap dubte és que avui s’ha palesat un cop més que des dels diferents estudis de la UVic-UCC s’estableixen interessants sinergies i complicitats amb els agents del territori de manera que pel que per als darrers representa una resposta a les seves necessitats en un determinat àmbit, per a la universitat i especialment per als estudiants, com afirmava en Carles Sánchez, estudant de 3r. del Grau en Nutrició Humana i Dietètica de la UVic, “és una manera d’apropar-nos a la realitat de la nostra futura professió tot coneixent casos reals i interaccionant amb les persones que en un futur acompanyarem professionalment”.
Els vint darrers minuts de la jornada els hem pogut dedicar a establir un interessant canvi d’impressions sobre diversos temes que han centrat l’interès dels participants i que ha evidenciat l’interès que ha generat tot el que hem tingut l’oportunitat de compartir.
Des del CIFE volem aprofitar aquestes ratlles per agrair a totes les persones implicades la seva disponibilitat i disposició a compartir la seva experiència i a la resta de professorat la seva assistència a la Jornada.
Programa de la Jornada:
L’Aprenentatge i Servei (ApS): una mirada als nostres estudis i un repte de futur”
10:00 – 10:30
Salutació i benvinguda
Cristina Vaqué, Vicerectora d’Ordenació Acadèmica
Antoni Portell, Director del CIFE
10:30 – 11:00
Impulsar l’Aprenentatge Servei a l’educació superior
Laura Campo, Coordinadora del Centre Promotor d’APS de la Fundació Bofill
Presenta: Isabel Carrillo, Professora del Departament de Pedagogia de la FETCH
11:00 – 12:15
Experiències reeixides d’ApS: compartim bones pràctiques
“Una proposta d’intervenció educativa en el marc de l’escola a la presó Carme Karr“, Olga Pedragosa (FETCH), Josep Castillo (FETCH) i Saray Gómez (CFA Carme Karr)
“Les aules universitàries a l’escola”, Gil Pla (FETCH) i Andrea García (Escola Andersen)
“El Petit desig”, Judit Rusiñol (FCSB) i Maira Garcia (Residència El Nadal i FCSB)
“Parelles dietètiques”, Anna Vila (FCSB) i Carles Sánchez, estudiant de 3r. del grau en Nutrició Humana i Dietètica de la UVic.UCC
“Projecte Miquel Martí i Pol”, Salvador Simó (FCSB)
Modera: Antoni Portell, Director del CIFE
12:15 – 12:45
L’Aprenentatge i Servei com a eina d’innovació educativa: propostes de formació per al professorat de la UVic-UCC
Introducció a l’Aprenentatge i Servei
Aprofundim en l’Aprenentatge i Servei: rúbrica d’autoavaluació
Clàudia Bassaganya, pedagoga i doctoranda del programa de doctorat de la UVic-UCC “Innovació i intervenció educatives”.
12:45– 13:00
Cloenda
Altres notícies en relacionades en aquest lloc:
[…] Interessant intercanvi d’experiències sobre ApS entre el professorat de la UVic-UCC dins la JIBP … […]