El proper 25 de novembre es commemora el Dia Internacional per a l’erradicació de la violència contra les dones. Amb motiu d’aquesta data, la UVic-UCC, a través de la seva Unitat d’Igualtat, ha programat un ampli ventall d’actes.

Activitats en el marc del Dia Internacional

• 19/11/2020 a les 18h.Taula Rodona virtual: “Repercussions de la COVID19 en el treball productiu i reproductiu de les dones“, a càrrec de Maria Solanas, directora de programes del real Instituto Elcano, i Sara Moreno, investigadora de la Universitat Autònoma de Barcelona. Les dues ponents, expertes en la temàtica, explicaran en quina mesura les dones estan patint violència econòmica arran de la pandèmia. Donaran una visió crítica de les seqüel·les en el mercat laboral femení: ERTOs, acomiadaments, teletreball i conciliació, la qual cosa connecta amb el freqüent repartiment desigual dins de les llars de les tasques de cures i de reproducció domèstica.
    • 23/11/2020 a les 18h. Taula Rodona a l’Aula Magna en format virtual: “Art i Tecnologia, un espai de trobada per fer front a la violència de gènere. La taula todona reunirà al ballarí Jesús Carmona (Premi Nacional de Dansa 2020), la neurocientífica Mavi Sánchez, l’actriu i directora Júlia Barceló, i el psicòleg Nicolás Barnes. Es projectarà el vídeo “Ni una lágrima más” realitzat per l’estudiant del Grau de Multimèdia (FCT), Beatriz López, com a Treball Fi de Grau. Amb la xerrada es pretén crear un espai de trobada on art i tecnologia s’interpel·lin mútuament i dibuixin un paisatge comú on desenvolupar estratègies integrals per fer front a la violència de gènere.
    • 24/11/2020 a les 17.30. Taula Rodona virtual: “Prevenció de les violències de gènere en els joves des d’una perspectiva interseccional, moderada per Maria Rodó de Zárate, professora de la Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona. La interseccionalitat és una proposta que compta amb un ric desenvolupament teòric, però la seva aplicació a nivell més pràctic continua sent un repte. En la taula rodona s’abordarà a partir de l’experiència i perspectiva dels ponents (el sociòleg i activista trans Miquel Missé i l’Ainhoa Nadia Douhaibi; educadora social i activista antiracista) com aterrar aquesta proposta al treball de prevenció de les violències de gènere en joves.
    • 25/11/2020 a les 11h. Xerrada virtual: “La televisió, còmplice de la violència de gènere, a càrrec de Mònica Planas, periodista i crítica de TV als diaris Ara, El Mundo Deportivo i al programa El món a Rac1. En paraules de la pròpia convidada: “És un títol molt contundent, però es tracta de desenvolupar amb exemples la demostració d’aquesta tesi. Explicaré per quins motius la televisió és, en massa casos encara, una còmplice de la perpetuació de la violència de gènere i la cultura de la violació. Parlaré de quina manera la televisió podria ser una eina molt útil per combatre-la i fer pedagogia a nivell social d’aquesta xacra, però que el mitjà no s’està utilitzant com cal. La violència de gènere avui dia a la televisió és encara un pretext per a l’espectacle morbós, el melodrama, la intriga i el sensacionalisme. Molts programes d’entreteniment, especialment els reality shows, s’han convertit en una plataforma per perpetuar conductes tòxiques en les relacions de parella i en els vincles home-dona”.
    • 25/11/2020 a les 11.30h. Taula Rodona al plató de televisió de la UVic: “Dones, esport i violència masclista. La taula, que es retransmetrà en directe pel canal de Youtube de la Universitat,  vol analitzar si el futbol i els mitjans esportius perpetuen el privilegi i l’hegemonia masculina. Vol contrastar, amb una periodista esportiva i una futbolista d’èlit, discursos d’odi i desigualtat des de discursos infantilitzants i de menyspreu envers l’esport femení, mostrant les dones com a objecte de desig o constatant diferències físiques o emocionals. Hi participaran, juntament amb alumnes de de Periodisme de la UVic-UCC, la periodista especialitzada en esport, Gemma Herrero Castro, i la futbolista del FCBarcelona, Laia Codina Panedas.

Cal destacar que les últimes quatre activitats han estat finançades gràcies als fons percebuts pel Pacto de Estado contra la Violencia de Género.

Posa’t el llaç de color blanc

D’altra banda, al llarg de la setmana del 23 de novembre, el Centre d’Estudis Interdisciplinaris de la Dona i la Unitat d’Igualtat, amb la col·laboració de l’UHUb, Servei d’Atenció a la Comunitat Universitària, repartirà, des de les recepcions dels campus de la Universitat, llaços de color blanc per a tothom qui vulgui reivindicar el seu rebuig a la violència envers les dones.