Publicat el 27 d’abril 2020. Última actualització: el 19 d’abril 2021. El context de publicació d’aquesta versió de l’article és el període de restriccions i post-confinament per la pandèmia de Covid-19. Consulta les Adaptacions acadèmiques – Emergència COVID-19 publicades pel Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica. Campus virtual > Comunitat > Ordenació Acadèmica
Aquí tractem tres aspectes dels qüestionaris Moodle que es fan servir per gestionar exàmens no presencials.
- L’apartat de “Tasques del professorat” tracta temes organitzatius i de seguretat.
- L’apartat “Altres recomanacions per al professorat” suggereix unes bones pràctiques.
- Al “Repàs de les opcions de configuració del qüestionari” fem una consideració de totes les opcions de configuració dels qüestionaris Moodle, en el context d’un examen no presencial.
Tasques del professorat
Aquestes accions serveixen per millorar la qualitat de les proves, evitar problemes tècnics i reduir la possibilitat de fer trampes. Fem referència gairebé exclusivament a les preguntes “tipus test” d’opció múltiple, amb respostes tancades.
- Informar a la coordinació de la titulació
La coordinació ha de saber quines proves de qüestionaris Moodle estan previstes, en quin horari i amb quin nombre d’estudiants. L’Àrea TIC ja controla la previsió de calendari exàmens per la programació interna de Moodle.La finalitat és assegurar la qualitat del servei i el suport adequat. - Incorporar una contrasenya llarga (mínim 10 dígits/lletres) d’accés al qüestionari
I facilitar-la a l’estudiantat com a imatge escrita a mà en el moment d’obrir el qüestionari a través del fòrum o bé afegint la imatge directament a l’explicació general del qüestionari, o al Tauler del professorat (o per Zoom si està en marxa). Una bona alternativa és posar com a “Etiqueta Moodle” una imatge amagada amb la contrasenya just abans del qüestionari a l’aula i fer-la visible en el moment oportú.- Aquesta acció té la finalitat de realitzar un accés esglaonat al qüestionari, evitant un accés massiu simultani de tot l’estudiantat. Cal tenir en compte que el qüestionari es genera individualment quan l’estudiant hi accedeix i, si s’activen les opcions de preguntes i respostes aleatòries, carrega més el servidor.
- Per protegir un qüestionari amb contrasenya cal configurar-lo a l’apartat Restriccions extres durant els intents.
- Activar l’opció de bloqueig d’intents concurrents
I informar en la descripció del qüestionari que es bloquejarà l’intent de qüestionari si un cop iniciat s’intenta obrir des d’un altre navegador o ordinador. Només el professor/a ho podrà desbloquejar. Per activar aquesta opció en un qüestionari cal editar els seus paràmetres a l’apartat Restriccions extres durant els intents. Per defecte, a la UVic aquesta opció està desactivada, perquè pot donar lloc a un nombre excessiu d’alertes falses.- La finalitat en aquest cas és dissuasiva. La idea és que tinguin clar que només hi pot haver un usuari responent al mateix temps amb un determinat perfil. És evident que l’estudiant pot donar les seves credencials a un altre usuari i hi pot accedir en el seu nom i això no es pot evitar, però en cas de sospitar de suplantació podem recórrer als registres d’accés des de IP de l’alumne per veure si la IP des d’on s’ha respost el qüestionari és creïble (del rang que sol utilitzar l’estudiant en qüestió).
- Suport a l’estudiant durant el qüestionari
Perquè el professorat pugui donar resposta a problemes o dubtes de contingut durant la prova, cal que hi hagi un canal directe obert. Això pot ser un xat de Microsoft Teams al professorat individualment o bé, si Zoom està en marxa, un missatge privat de xat de Zoom.- La finalitat és facilitar la resolució de problemes tècnics i d’altres amb el mínim d’espera.
- Suport al professorat durant l’examen
La UDUTE i l’Àrea TIC posaran en marxa un servei d’assistència en línia durant el període d’exàmens finals (si aquests es fan tots en línia), a través de l’usuari de Microsoft Teams incidencies.avaluacio. Aquest calendari es publicarà amb antelació. Fora d’aquest període, si cal ajuda, el professorat pot fer un URespon a la UDUTE o, en horari laboral, trucar a l’extensió 8033 o 8034. - Si és un qüestionari llarg, cal configurar 5 – 7 preguntes per pàgina
Per configurar el nombre de pàgines d’un qüestionari es pot definir en la seva configuració inicial o quan editem els paràmetres, a l’apartat Aspecte. També es pot modificar en l’edició del qüestionari.- La finalitat és reduir la càrrega al servidor. Quant menys pàgines hi hagi, menys feina donarà al servidor.
- Configurar que el qüestionari enviï totes les respostes guardades automàticament quan s’acabi el temps
Seleccionar l’opció Quan el temps expiri: “Els intents oberts s’enviïn automàticament”.- La finalitat és guardar i enviar totes les respostes al servidor Moodle. Per activar aquesta opció en un qüestionari cal fer-ho des de la seva configuració inicial o quan editem els paràmetres, a l’apartat Temporització.
- Detecció del plagi a preguntes de resposta oberta
Les respostes a preguntes obertes dins un qüestionari no s’envien a analitzar a Urkund i els continguts de qüestionari no s’analitzen. Si sospitem que hi pot haver hagut plagi, podem crear un formulari ocult només accessible per al professorat de l’aula, en el qual es poden copiar les respostes sospitoses i s’enviaran a analitzar. Una alternativa és fer les proves de resposta oberta directament a un fòrum per grups separats amb una persona a cada grup.- La finalitat és facilitar el control del plagi. En l’entrada d’aquest blog Sistema de detecció de plagi Urkund s’explica com utilitzar-lo.
- Preguntes aleatòries
L’ús de preguntes aleatòries vol dir que cada estudiant rep un examen parcialment diferent, amb una selecció de preguntes diferent. Segons la normativa publicada pel Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica, si fem servir preguntes aleatòries, el total de preguntes hauria de ser com a mínim un 50% més que les preguntes seleccionades en cada cas. L’ús de preguntes aleatòries és un mecanisme anti-trampa, ja que no es poden comparar respostes si les preguntes són diferents. En l’entrada d’aquest blog Com fer qüestionaris diferents per a cada estudiant s’explica com incloure preguntes aleatòries en un qüestionari. - Fer servir l’opció de barrejar les preguntes i barrejar les respostes
Tot i no fer servir preguntes aleatòries, Moodle ens permet barrejar l’ordre de preguntes i respostes. Cal fer servir aquestes opcions.- La finalitat és reduir la possibilitat de comunicació i còpia de respostes entre alumnes. En l’entrada d’aquest blog Com fer qüestionaris diferents per a cada estudiant també s’explica com barrejar preguntes i barrejar respostes en un qüestionari.
- Reduir la duració de la prova
Si hi ha pressió de temps, serà més difícil que els/les estudiants col·laborin per contestar. Generalment es considera que, si la pregunta no és llarga, 45 segons serà suficient. Així una prova de 20 preguntes duraria 15 minuts.- La finalitat és reduir les opcions de trampa. (Si imposem la Navegació seqüencial, pot ser de justícia augmentar el temps total disponible.)
- Navegació seqüencial o no?
Podem configurar l’examen de manera que l’estudiant hagi de contestar les preguntes per ordre, sense possibilitat de retrocedir.- La finalitat és que no puguin reservar les preguntes més difícils per la part final, amb possibles consultes en equip no autoritzades. Aquesta opció és severa, ja que priva l’estudiant de la possibilitat de tornar a una pregunta difícil més tard, però evidentment pot servir per reduir les picaresques. Es deixa aquesta opció en mans de cada docent. Tècnicament, de cara a la gestió informàtica de l’examen, no cal. Per configurar el tipus de navegació permesa a l’estudiant en un qüestionari es pot definir en la seva configuració inicial o quan editem els paràmetres, a l’apartat Aspecte. Alerta! Aquesta restricció rep un rebuig important entre l’estudiantat.
- Excepcions d’usuari
Podem configurar que per a estudiants concrets s’apliquin condicions diferents de temps i d’intents permesos.- La finalitat és poder aplicar el plans individualitzats que tenen alguns/es estudiants. Per configurar les excepcions d’usuari cal seleccionar Excepcions d’usuari a la configuració de qüestionari (roda dentada). En aquest vídeo us mostrem com fer-ho.
- Crear l’activitat de qüestionari amb un mínim d’antelació (7 dies)
S’ha de saber la previsió d’exàmens per poder assegurar un correcte funcionament del servidor Moodle. Cal crear l’activitat qüestionari i habilitar la seva temporització perquè aparegui al calendari d’activitats de l’aula Moodle i així resti visible al servei informàtic. S’estableix un mínim de set (7) dies d’antelació mínima, per poder facilitar la reprogramació si cal.- La finalitat és evitar saturar el servidor, amb la pèrdua conseqüent d’examens. Si a l’Àrea TIC detecten un ús previst excessiu, contactaran amb l’equip docent implicat per proposar uns reajustaments de calendari. Cal donar prou temps per a aquesta gestió. (En aquest sentit, no cal que l’examen estigui totalment preparat, només calendaritzat a Moodle.)
Altres recomanacions per al professorat
- Considerar la possibilitat de dividir una prova en dues o tres proves, amb horaris diferents
Quant més elements d’avaluació hi hagi, més confiança podem tenir de la validesa dels resultats. Es podria dividir per temes. Així, si cau una part de l’examen, podrem repetir només aquella part.- La finalitat és reduir la possibilitat de fer trampes i augmentar el nombre d’elements d’avaluació.
- Cal preparar les proves amb temps i fer un assaig amb companys/yes de departament/titulació
Ens dóna l’oportunitat de prova i rectificar a temps.- La preparació i l’assaig serveixen per evitar incidències imprevistes.
- Supervisió de l’examen
Cal que el professorat estigui en línia i disponible al fòrum de l’aula o per xat de Microsoft Teams en tot moment. També es pot estudiar la possibilitat de fer videovigilància (partida en subgrups?) amb Zoom.- La supervisió de l’examen ha de permetre resoldre problemes de forma àgil.
- Recomanació a l’estudiantat d’entrar a Moodle amb temps
Cal que l’estudiantat entri a l’aula Moodle uns minuts abans del començament previst per a l’examen.- La finalitat és que tothom estigui en disposició d’entrar a l’examen quan sigui el moment, sense problemes d’accés a la plataforma.
- Disposar d’un pla B
Els exàmens en línia poden patir incidents. Cal disposar d’un sistema d’avaluació alternatiu. Els exàmens orals alternatius són una opció viable. Cal poder resoldre les incidències i acabar el procés d’avaluació.
Repàs de les opcions de configuració del qüestionari
Repassem els apartats de configuració dels qüestionaris Moodle, tal com els tenim a la plataforma de Moodle Aules.
- Paràmetres generals
Només cal el nom. - Temporització
Cal fixar els quatre camps: Obre el qüestionari, Tanca el qüestionari, Límit de temps, Quan el temps expiri. És preferible restringir el temps aproximadament amb les primeres dues opcions, i limitar el temps total amb la tercera opció. Per exemple, es podria posar que el qüestionari estigui disponible entre les 10:00 hores i les 10:40 hores i posar un límit de temps de 30 minuts. Pel que fa a la quarta opció, el més indicat és triar “El intents oberts s’envien automàticament”. - Qualificació
La Categoria de qualificació i la Qualificació per aprovar no afecten la realització de la prova. Per a un examen, els Intents permesos ha de ser 1, i en aquest cas el camp Mètode de qualificació desapareix. - Aspecte
El camp Pàgina nova només afecta la disposició de partida del qüestionari si el configurem aquí abans d’afegir les preguntes. En realitat, el qüestionari tindrà la paginació que fixem a la pàgina Edita el qüestionari. Pel que fa al Mètode de navegació, Lliure o Seqüencial, com hem dit a dalt, cada equip docent pot triar l’opció que més convingui, però el més aconsellat generalment serà Lliure. - Comportament de la pregunta
Barreja dins de les preguntes: a dalt ja hem recomanat que sí, per reduir la possibilitat de compartir respostes. Com es comporten les preguntes: per a un examen ha de ser Retroacció diferida. En aquest cas l’opció Cada intent reprèn l’anterior no tindrà importància perquè només hi ha haurà una oportunitat. Però per si de cas hem d’atorgar un segon intent, millor posar No aquí. - Opcions de revisió
Com que es tracta d’un examen, el més recomanable és desactivar totes les opcions aquí, amb l’única excepció de Punts a la secció Després que es tanqui el qüestionari. Així l’estudiant no rebrà cap feedback sobre cada pregunta, només la seva puntuació total. - Aparença
No cal activar Mostra la fotografia de l’usuari. El Nombre de decimals a les puntuacions, si la nota màxima és 10, ha de ser 1. L’opció de Xifres decimals en les puntuacions de les preguntes es pot deixar com La mateixa que les qualificacions globals. Pel que fa a l’opció Mostra els blocs durant els intents, millor que no. Aquests blocs son de la columna dreta de l’aula, i durant la prova només ocuparien espai a la pantalla. sense utilitat. - Safe Exam Browser
Aquesta opció encara està en període de proves i no s’ha d’activar. - Restriccions extres durant els intents
Demana contrasenya: Sí. (Alerta! A dalt hem recomanat comunicar la contrasenya a l’estudiantat via una imatge de la contrasenya escrita a mà.) Restringeix a certes adreces IP: no es pot fer si els/les estudiants es troben dispersos/es. Retard forçat entre el primer intent i el segon i Retard forçat entre els intents posteriors: no cal habilitar aquestes opcions perquè només hi haurà un intent. Seguretat del navegador: aquesta opció sembla interessant, en principi, ja que la seva finalitat és fer més difícil la navegació fora de la pàgina del qüestionari, però la seguretat que dóna és molt feble i per tant millor no fer servir aquesta opció, que només farà nosa. L’última opció, Permet contestar el qüestionari fora de línia emprant l’app mòbil, és improcedent. - Retroacció global
No cal posar-hi cap, en el cas d’un examen. - Paràmetres comuns de mòduls
La Disponibilitat ha de ser Mostra-ho a la pàgina del curs. No cal Número ID. El Mode de grups ha de ser Sense grups. - Restriccions d’accés
En el cas general, no cal fixar cap restricció d’accés. - Etiquetes
No cal posar-hi etiquetes.