(Article publicat originalment el febrer de 2017, actualitzat el mes d’abril de 2022.)

Les aules virtuals de la UVic-UCC disposen del servei de detecció de plagi Ouriginal (abans conegut com a Urkund), des de principis de l’any 2017. Pel que sembla, la marca ha estat adquirida per Turnitin, empresa líder en el sector de detecció de plagi. Per tant, segurament en poc temps canviarà de nom un altre cop.

Aquest servei analitza l’autoria dels continguts que els estudiants envien a la plataforma sempre que tinguin més de 450 paraules, en cas contrari, el sistema no analitza el contingut per no tenir els mínims establerts. El sistema està activat per defecte a les tasques, als tallers, a les aportacions als fòrums i a les preguntes obertes (tipus assaig o que requereixin del lliurament d’un arxiu adjunt a la pregunta) de Moodle.

Si el vols desactivar, ho has de fer des dels paràmetres de l’activitat:

Quan un estudiant envia un text a una de les activitats de Moodle on el detector de plagi està actiu, aquest es reenvia a Ouriginal, que en fa un informe, visible per al professorat, amb el detall de les coincidències trobades a diferents fonts públiques i repositoris de diferents Universitats i de la UVic-UCC. Aquesta acció pot trigar una mica, en funció del document que s’ha d’analitzar.

Si per exemple, l’estudiant envia un document a través d’una tasca de Moodle, veuràs el percentatge de detecció de plagi al costat del document.

Si cliques sobre el percentatge, veurà un informe d’aquest tipus.

En cas de plagi, el professorat pot actuar en conseqüència d’acord amb el seu criteri i la Normativa Acadèmica UVic-UCC vigent.

Anàlisi manual de treballs no integrats a les aules Moodle

Ouriginal també permet analitzar un treball fora d’una activitat de Moodle. Per exemple, si volem comprovar un document d’un estudiant, podem fer-ho a:

Hem de sel·leccionar “organització” i triar la Universitat de Vic / Central de Catalunya

La primera vegada que accedim, ens demanarà que introduïm les credencials del Campus Virtual (correu electrònic i contrasenya).

Un cop es crea el compte, ja podrem carregar l’arxiu.

1. Per afegir el document que volem analitzar.
  2. Safata d’entrada on anem rebent els diferents anàlisis que enviem.
  3. Paperera on van a parar els documents que anem eliminant de la safata d’entrada.
  4. Relació dels documents enviats.
  5. Percentatge de detecció de plagi de cada document. Si el cliquem, accedirem a l’informe on veurem els apartats analitzats, Us deixem un exemple d’informe publicat a la web d’Ouriginal.
Si afegim aquest treball a Ouriginal per aquesta via, ja formarà part de la base de dades d’anàlisi. Cal tenir-ho en compte per si passem un document fent servir aquesta via i després l’estudiant el presenta via Tasca de Moodle perquè el percentatge de similitud podria ser molt alt però sense plagi real.

Per saber-ne més, podem consultar les ajudes del web Ouriginal: