Consulta una versió ampliada i actualitzada d’aquest article, del mes de febrer 2020 (pdf).

 

Cada cop més com a docents ens trobem amb la necessitat de poder oferir materials rellevants d’accés obert, per així poder anar més enllà de les limitacions del text imprès, del llibre publicat en paper i de la necessitat de pagar per accedir als continguts. Tampoc és viable que nosaltres com a docents escrivim tots els materials nosaltres mateixos.

Avui dia ja no és ni necessari ni desitjable treballar d’aquesta manera. Les TIC han fet possible una explosió de material interessant de qualitat i amb multimèdia. A la vegada el compromís social i polític de molts agents ha propiciat que gran part de la nova producció d’informació sigui en obert i accessible, sense necessitat de cap pagament.

Estem parlant  de diversos tipus de material, i en diferent llengües. Generalment, la informació més interessant d’aquest tipus és en anglès; també hi ha molta cosa en castellà; i no tantes opcions en català.

Per tipologia, cal mencionar:

  • textos acadèmics
  • vídeos didàctics de conferències i presentacions
  • enllaços, infografies, continguts sota curació i les xarxes socials
  • propostes d’exercici i exercicis resolts i qüestionaris autoavaluatius
  • etc.

Hi ha informació vàlida que es distribueix des d’entorns acadèmics i també des d’entorns menys tradicionals.

Per començar, considerarem el cas de l’assignatura “Comunicació d’Empresa”, que inclou els temes de comunicació interna i externa, marketing i publicitat, relacions públiques i marca. Per limitar l’abast de la cerca ens limitarem aquí a consideracions de marketing i cercarem recursos en castellà.

Textos acadèmics

Cal saber que freqüentment les sigles OER (open educational resources) i OCW (open courseware) es fan servir per definir aquest tipus d’iniciativa.

Per tant, podem començar la cerca amb

  • marketing ocw marca (Hem afegit l’última paraula per limitar els resultats a recursos en castellà.)

El resultat és:

Cerca de "marketing ocw marca"

Cerca de “marketing ocw marca”

Podem veure que entre els primers resultats hi ha diversos recursos prometedors, generalment disponibles a les plataformes OCW de les universitats espanyoles. De fet, totes les plataformes OCW de les universitats arreu del món són d’interès.

Per trobar més enllaços OCW podem visitar la Wikipedia:

  • http://es.wikipedia.org/wiki/Recursos_educativos_abiertos

Aquí trobarem altres directoris d’interès.

Si estem disposats a explorar aquest tipus de recurs en anglès, trobarem un riquesa encara més gran:

  •  http://en.wikipedia.org/wiki/Open_educational_resources

Per exemple, en aquesta pàgina de la Wikipedia apareix un enllaç cap a la Saylor Foundation:

  • http://www.saylor.org/

Aquesta pàgina té un cercador i podem trobar-hi, per exemple, el curs en “Corporate Communication”, amb un llibre de text, molt rellevant, Business Communication for Success, de domini públic, amb més de 750 pàgines.

També hi ha portals de material didàctic de qualitat. Open Courseware Consortium (http://www.ocwconsortium.org) permet cercar entre més de 7.500 cursos gratuïts en línia en 20 idiomes diferents.

La xarxa iberoamericana de colaboració universitària Universia té el seu propi portal OCW:

  • http://ocw.universia.net/es/

Més proper a nosaltres i participant-hi activament la UVic-UCC, tenim:

  • Materials Docents en Xarxa (MDX): http://www.mdx.cat
  • Canal UVic: http://canal.uvic.cat

Vídeos didàctics de conferències i presentacions

Podem cercar directament a YouTube. Per exemple, si cerquem

  • marketing ocw marca

trobem aquesta “Introducción a la identidad corporativa” a http://youtu.be/GmIWbU4bu8s

Aquest vídeo està fet a la plataforma Polimedia de la Universitat Politècnica de València:

  • http://polimedia.upv.es/catalogo/

que té més d’11.000 videoclips acadèmics en obert. Polimedia no té cap cercador però podem cercar-lo a Google:

  • site:polimedia.upv.es marketing

Aquesta cerca ens dóna 315 resultats de vídeos acadèmics sobre el tema de marketing.

Cerca de Polimedia

Cerca de Polimedia

Enllaços, infografies, continguts sota curació i xarxes socials

Aquí només donem unes indicacions a tall d’exemple.

Per trobar enllaços d’interès, com ara blogs temàtics, els sistemes de marcadors socials són molt útils, com ara Delicious. En aquest cas hi hem fet una cerca de “comunicación corporativa”:

  • https://delicious.com/search/comunicaci%C3%B3n,corporativa

Per veure unes infografies excepcionals, podem cercar a Pinterest (que és un servei per seleccionar i categoritzar imatges):

  • http://www.pinterest.com/search/pins/?q=comunicaci%C3%B3n%20corporativa

La curació de continguts funciona bé a Scoop.it:

  • http://www.scoop.it/search?q=comunicaci%C3%B3n+corporativa

Per estar encara més al dia, podem animar l’ús de Twitter. En un altre article hem explicat com incloure un feed temàtic de Twitter a la nostra aula Moodle.

propostes d’exercici, exercicis resolts i QÜESTIONARIS AUTOAVALUATIUS

En castellà podem cercar així:

  • pruebas de conocimiento marketing

En anglès aixi:

  • marketing quizzes

Tot això és només rascar la superfície!

Les possibilitats d’enriquiment de la nostra docència mitjançant recursos en línia són inesgotables.

Una manera molt vàlida i motivadora de treballar és fer que els mateixos estudiants trobin els recursos en línia de més interès i participin en entorns de la xarxa social relacionats amb els seus estudis.

———————————————-

La Biblioteca de la UVic-UCC publica informació detallada sobre els Drets d’autor i publicació digital.

Anteriorment, i de forma resumida, el Vicerectorat d’Ordenació Acadèmica i Professorat va publicar aquesta guia resumida sobre la publicació digital.